عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران خبر داد؛

کوچک شدن سبد اقلام خانوار

در سال‌های اخیر بارها در رسانه‌ها مطرح شده است که گرانی‌های مایحتاج زندگی، سفره‌های مردم را کوچک و کوچکتر کرده است. چراکه مشکلات اقتصادی، گرانی و تورم باعث شده است که مردم روزهای سختی را بگذرانند و گاها در اصطلاح «صورت خود را با سیلی سرخ نگه دارند» تا در مقابل خانواده خود شرمنده و سرافکنده نباشند.

ضرباهنگ نرخ تورم همچنان ایران در جایگاه‌های بالای نمودار جهانی قرار داده و باعث شده تا معیشت شهروندان ایرانی با موج تازه رشد قیمت‌ها سخت‌تر شود. در این میان رکود کسب و کارها نیز در پی کاهش قدرت خرید مردم نیز شکل گرفته است و به چالش های چند نرخی شدم کالاها و روند صعودی زمزمه گرانی ها دامن زده است.

کسب و کارها شرایط خوبی ندارند

در این خصوص عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران با اشاره به روند افزایش قیمت ها و گرانی در بازار گفت: بار تورم و افزایش قیمت ها بر دوش اصناف است و این مساله باعث رکود کسب وکارها در بازار شده است.

به گزارش روزنامه «صبح امروز» و به نقل از اتاق اصناف ایران، رسول جهانگیری اظهار کرد: در چند سال اخیر کسب و کارها شرایط خوبی ندارند و این مساله منوط به کرونا هم نمی‌شود بلکه صعودی شدن قیمت کالاها بر رکود بازار تأثیر گذار بوده و خیلی از مشاغل تحت تأثیر این گرانی‌ها قرار گرفتند و بسیاری از خریدها از سبد خانوار حذف شده است و مردم تنها کالاهای ضروری را تهیه می‌کنند.

سطح رفاه اجتماعی مردم رو به تنزل است

وی تصریح کرد: زمانی که شرایط اقتصادی طبق چارچوب اقتصادی بچرخد مردم می‌توانند هم خریدهای ضروریشان را انجام دهند و هم خریدهای تفننی شأن مانند رستوران، مسافرت، سینما و … دیگر هزینه‌ها را در برنامه خود داشته باشند، اما با توجه به گرانی‌های مضاعف خیلی از هزینه‌ها از سبد خانوار حذف شده و جایگزین خریدهای ضروری شده است که بازخورد این موضوع به بازار و جامعه صنفی باز می‌گردد که امیدواریم دولت سیزدهم تدبیر و برنامه‌ای برای بالا بردن سطح رفاه اجتماعی مردم داشته باشد.

بار تورم بر شانههای اصناف و بازار است

جهانگیری با تاکید بر اینکه بار تورم بر شانه‌های اصناف و بازار است، افزود: یک کاسب کالایی را که خریداری می‌کند با سود اندک می‌فروشد و بعد برای خرید همان کالا باید مبلغ بالاتری را بپردازد و این روند صعودی و افزایش مستمر قیمت‌ها مانع از ایجاد تعادل در بازار می‌شود و در نتیجه باعث از دست رفتن سود و سرمایه کاسب می‌شود.

اقتصاد دستوری نیست

وی با بیان اینکه اقتصاد دستوری نیست و به عرضه و تقاضا در بازار بستگی دارد، تصریح کرد: بزرگترین معضل اقتصادی کشور کاهش ارزش پول ملی کشور است که عاملی برای تمام گرانی‌ها شده و هر فرد برای حفظ سرمایه خود رو به خرید زمین، خانه، خودرو و … آورده است و همه این مسائل تقاضای کاذب ایجاد می‌کند و می‌بایست دولت فکری برای حفظ ارزش پول ملی داشته باشد و سیاست‌های درستی را در عرضه کالاهای اساسی و بازار اقتصادی اتخاذ کند و عرضه و تقاضا را به صورت انبوه ببیند یعنی اگر ۱۰ واحد کالا نیاز داریم باید ۱۵ کالا تهیه کنیم تا حس رقابت در بازار ایجاد شود و بازار تلاطم نداشته باشد.

وظیفه دولت ایجاد اشتغال است

عضو هیأت رئیسه اتاق اصناف ایران با بیان اینکه بخش خصوصی همیشه دولت را همراهی کرده است، اظهارکرد: سرریز جامعه بیکاری در حوزه اصناف است و وظیفه دولت ایجاد اشتغال است که برای ایجاد هر شغل دولت باید معادل یک تا دو میلیارد هزینه کند اما اصناف با هزینه‌ای حدود ۱۵۰ میلیون تومان می‌توانند اشتغال زایی داشته باشند و در این مورد دولت باید قدردان اصناف باشد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *