زائرشهر خدشه‌ای به سرمایه‌گذاران صنعت هتل وارد نمی‌کند

استاندار خراسان رضوی گفت: زائرشهری که در مشهد ایجاد شده است خدشه‌ای به کسانی که برای ساخت هتل در مشهد سرمایه‌گذاری کردند وارد نمی‌کند.

علیرضا رشیدیان در مراسم بهره‌برداری از فاز اول زائرشهر افزود: خداوند به همه ملت ایران یک ودیعه الهی عطا کرده، همه داشته‌ها، امید، دلبستگی و پشتوانه ملت ما وجود مضجع شریف امام رضا(ع) در مشهد است.

وی افزود: یکی دیگر از توفیقات بزرگ ما این است سالانه خدمتگزار بیش از 27 میلیون زائر هستیم که برای زیارت مضجع شریف حضرت ثامن الحجج(ع) به مشهد سفر می‌کنند.

 

ثبت 14میلیون سفر به استان

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه از ابتدای سال حدود ۱۴ میلیون مسافر به استان سفر کرده است، افزود: زائران قطعا از یک قوم و ‌از سطوح درآمدی یکسان برخوردار نیستند و ما باید امکان آسایش همه آنها را فراهم کنیم.

وی یادآور شد: تمام دستگاه‌ها از جمله اداره آب، برق و گاز وظیفه خود می‌دانستند که در این پروژه همکاری کنند و امیدواریم نتیجه همکاری دولت و آستان قدس توسعه و رفاه مجاوران و زایران باشد.

استاندار خراسان رضوی با تاکید بر اینکه وظیفه ما این است که ظرفیت لازم را برای مشتاقان زیارت حضرت شمس الشموس فراهم کنیم، عنوان کرد: طی امسال شمار زائران داخلی به مشهد 8 درصد و زائران خارجی 6 درصد رشد داشته است.

رشیدیان گفت: یکی از اقدامات کارگروه ملی زیارت، تصویب ایجاد 100 مرکز مجتمع رفاهی بین راهی برای رفاه زائران در مسیرهای منتهی به مشهد است. در حوزه سایر خدمات، کارگروه ملی زیارت در دولت کار خود را یا جدیت دنبال می‌کند و باتوجه به مصوباتی که این کارگروه داشت ۱۳۰ میلیارد تومان در پروژه‌های مسیرهای منتهی به مشهد سرمایه گذاری شد.

 

فاصله تا نقطه مطلوب خدمت به زائر

وی تاکید کرد: مسلما زائرشهری که در مشهد ایجاد شده خدشه‌ای به کسانی که برای ساخت هتل در مشهد سرمایه‌گذاری کردند وارد نمی‌کند، چنانکه ما از همه سرمایه‌گذاران حمایت می‌کنیم اما هنوز تا نقطه مطلوب خدمت‌رسانی به زائر فاصله داریم. ساخت چنین مراکز اقامتی رقابت با سرمایه‌گذاران نیست، هم‌اکنون در خراسان رضوی بیش از ۱۹۰ پروژه برای توسعه زیرساخت‌های اقامتی و رفاه حال زائران داریم که سرمایه‌گذاران می‌توانند مشارکت کنند.

 

600هزار تومان تسهیلات برای سفرزوج‌های جوان

استاندار خراسان رضوی به طرح مزدوجین جوان اشاره کرد و افزود: از زمان شروع این طرح بیست و یک هزار زوج زندگی خود را با زیارت امام مهربانی‌ها آغاز کردند و برای هر زوج ۶۰۰ هزار تومان تسهیلات در نظر گرفته شد. در طی یک سال گذشته طرح مبدا به مبدا و طرح معین الضفعا با همکاری آستان قدس رضوی اجرایی شد و در قالب آن‌ها کسانی که عاشق زیارت بودند اما شرایطی که داشتند اجازه نمی‌داد به زیارت بیایند به مشهد سفر کردند.

 

تشرف 400هزار زائر زیارت اولی از مناطق محروم

تولیت آستان قدس رضوی گفت: از ابتدای سال گذشته تاکنون حدود 400 هزار زائر زیارت اولی محروم از اقصی نقاط کشور به حرم مطهر رضوی مشرف و میهمان آستان قدس رضوی شدند.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی افزود: این زائر شهر نمادی از شعار «ما می‌توانیم» است. این پروژه که عملیات اجرایی آن در سالروز ولادت امام مجتبی(ع) آغاز شد، امروز هم‌زمان با سالروز میلاد با سعادت امام رضا(ع) فاز یک آن بهره‌برداری رسیده است.
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان افزود: در نگاه اول برخی بهره‌برداری از پروژه زائرشهر را در این مدت زمان کوتاه ناباورانه می‌دانستند، اما به لطف الهی و عنایت حضرت رضا(ع) این پروژه که برای خدمت‌رسانی به زائران کم درآمد حضرت احداث شده است، به بهره برداری رسید.
وی با تأکید بر اینکه تمام اقدامات در این پروژه بر اساس استاندارد‌های روز مهندسی ساختمان و استفاده از مصالح ایرانی انجام شده است، تصریح کرد: این پروژه جلوه‌ای از تلاش در راستای تولید مسکن برای زائران امام علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) است. ساختمان سازی از جمله اقتصادهای پیشرانی بوده که بسیاری از مشاغل دیگر را به تحرک می‌اندازد و موجب اشتغال‌زایی و رونق در بسیاری از مشاغل می‌شود.

 

تعریف پروژه‌ها بر پایه «تولید» و «اشتغال»

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری پروژه زائرشهر را جلوه‌ای از «تولید» و «اشتغال» دانست و خاطرنشان کرد: اگر پروژه‌ها مبتنی بر «تولید» و «اشتغال» در کشور توسعه یابند، می‌توانیم شاهد کاهش مشکلات اقتصادی در ایران اسلامی باشیم.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با بیان اینکه این پروژه به صورت یک اقدام نمادین برای پروژه‌های جهادی در راستای خدمت‌رسانی به مردم و به ویژه محرومان است، اظهار کرد: رونق این قبیل پروژه‌ها در کشور می‌تواند برای رفع مشکل «تولید» و «اشتغال» که مورد تأکید مقام معظم رهبری برای دولتمردان است، مثمر ثمر باشد.
وی رفع مشکلات زائران کم درآمد یا بی‌درآمد حضرت رضا(ع) را یکی از دغدغه‌های جدی آستان قدس رضوی خواند و اظهار کرد: تسهیل زیارت برای زائران، به ویژه زائران محروم حضرت رضا(ع) امری بسیار با اهمیت است. طی سال گذشته تا کنون به طور متوسط روزانه هزار زائر محروم و زیارت اولی به حرم مطهر رضوی مشرف شدند.

 

ظرفیت اسکان برای چهار هزار و 500نفر

در بخش دیگری از این مراسم معاون فنی و عمران موقوفات آستان قدس رضوی گفت: فاز نخست زائرشهر رضوی ظرفیت اسکان 4500 نفر را دارد. این زائر شهر در زمینی به مساحت حدود 35 هکتار احداث شده است که از حدود 220 هزار متر مربع زیربنا مشتمل فضاهای اقامتی و خدماتی تشکیل می‌شود.
خلیل اکبری افزود: حدود 25 درصد از مساحت زمین این زائرشهر را بنا و 75 درصد دیگر به فضاهای باز شامل زمین‌های ورزش، فضاهای سبز، پارکینگ و … اختصاص یافته است، همچنین ساختمان‌های زائرسرای رضوی از 2 بخش اقامتی و خدماتی تشکیل شده است. همچنین حدود 21 درصد از کل فضای زمین را ساختمان‌های اقامتی و در حدود 4 درصد را نیز فضاهای خدماتی اشغال خواهد کرد.

 

افزایش 150نفری ظرفیت در هر هفته

وی با تشریح وضعیت سوئیت‎ها تاکید کرد: هر سوئیت مساحتی حدود 40 تا 45 مترمربع فضا داشته و ظرفیت اسکان برای 6 نفر را دارد، این سوئیت ها دارای یک تراس، سرویس بهداشتی، حمام و آشپزخانه کوچک است که همگی مجهز به امکانات یک هتل 3 ستاره است.
اکبری در ادامه گفت: بلوک‌های ویژه هیئت‌‌ها نیز 2 طبقه بوده و هر طبقه 500 مترمربع مساحت و 90 نفر ظرفیت دارد. همچنین در ورودی‌های سالن دارای سرویس‌های بهداشتی و حمام عمومی هستند.
معاون فنی و عمران موقوفات آستان قدس رضوی گفت: در حال حاضر 10 بلوک واحد‎های اقامتی با ظرفیت یک هزار و 500 نفر کاملا تجهیز شده و آماده پذیرایی از زائران است و به امید خدا هر هفته یک بلوک را تجهیز خواهیم کرد و به این ترتیب هر هفته 150 نفر به ظرفیت اسکان این مجموعه افزایش می‎یابد.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *