رئیس جدید تلویزیون ملی کیست؟

پیمان جبلی استاد دانشگاه، کارشناس و تحلیلگر مسایل سیاسی و از مدیران حوزه رسانه است که در حکمی از طرف مقام معظم رهبری به عنوان رییس سازمان صدا و سیما منصوب شد.

چالش اصلی در صداوسیما رساندن «گفتمان» انقلاب به «آنتن» است. تلاش برای توفیق صداوسیما به‌عنوان بزرگ‌ترین و فراگیرترین دستگاه فرهنگی کشور تنها وظیفه یک نفر یعنی رییس این سازمان نیست، بلکه همه مجموعه‌های فرهنگی دیگر و به‌خصوص جریان‌های مردمی باید تلاش کنند تا این‌ بار سنگین به سرانجام برسد»؛ اینها بخشی از گفته های پیمان جبلی است که در حکمی از طرف مقام معظم رهبری به عنوان رییس سازمان صدا و سیما منصوب شد.

تولد و تحصیلات

پیمان جبلی در ۱۳۴۵ خورشیدی در محله شمیران تهران به دنیا آمد. وی در دهه ۶۰ خورشیدی در جنگ تحمیلی حضور داشت و در رشته معارف اسلامی و تبلیغ تحصیل کرد و در ۱۳۷۲ خورشیدی موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه امام صادق(ع) شد. جبلی در ۱۳۸۳ خورشیدی با مدرک دکتری در رشته فرهنگ و ارتباطات از همین دانشگاه با عنوان پایان نامه «به سوی الگوی هنجاری شبکه تلویزیونی بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران» فارغ التحصیل شد.

سوابق و مسوولیت های اجرایی

بیشتر فعالیت‌های پیمان جبلی به انضمام حضور در معاونت‌های سیاسی و برون مرزی در بخش‌های خبری صداوسیما خلاصه می‌شود. او سال ها عضو هیات علمی دانشگاه صداوسیما بود و پیشترها، دبیر اخبار خارجی بخش شامگاهی رادیو، دبیر اخبار خارجی و داخلی اخبار تلویزیون، سردبیر اخبار سراسری شبکه دو سیما، مدیرکل اخبار داخلی واحد مرکزی خبر، مدیرکل اخبار شبکه العالم و مدیر دفتر شبکه العالم در بیروت بوده است و البته معاونت رسانه‌ای دبیر شورای عالی امنیت ملی در زمان تصدی سعید جلیلی هم از دیگر مسوولیت‌هایی بود که رییس جدید صداوسیما سال‌ها قبل تجربه کرده است.

در دوران معاونت در فضای برون مرزی صداوسیما هم در مواردی برای اعلام سیاست‌های شبکه‌های بین المللی کشورمان و خصوصاً در مواردی که بحث تحریم‌ها و محدودیت فعالیت در فضای مجازی و ماهواره‌ای پیش آمد از همراهی رسانه‌های داخلی بهره گرفت.

جبلی در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳ خورشیدی به‌عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در تونس فعالیت کرد و حضور در بخش‌های مختلف میدان سیاست خارجی باعث شد تا در دوران ریاست علی عسکری به‌عنوان معاون برون‌مرزی صداوسیما منصوب شود. جبلی که به ۲ زبان انگلیسی و عربی تسلط دارد در دوران جنگ ۳۳ روزه لبنان، مدیر دفتر شبکه العالم در بیروت بود.

از مهم‌ترین دستاوردهای جبلی در دوران تصدی معاونت برون‌مرزی رسانه ملی، می‌توان به تأسیس خبرگزاری تصویری بین‌المللی «ایران پرس»، افتتاح شبکه جدید «العالم سوریه» و راه‌اندازی ۲ شبکه رادیو و تلویزیونی اینترنتی «هوسا» و «پرس تی وی فرانسوی» اشاره کرد.

مواضع و دیدگاه ها

از جمله اقدامات جبلی در دوران فعالیت هایش راه‌اندازی شبکه العالم سوریه بود. وی در گفت‌وگویی با «مهر» درباره راه‌اندازی یک شبکه تلویزیونی که برای نخستین‌بار در خارج از مرزهای ایران صورت گرفته بود، گفت: «یکی از دلایل اصلی راه‌اندازی شبکه العالم سوریه و یکی از عواملی که انگیزه ما را برای راه‌اندازی این شبکه چند برابر کرد، تاکیدات شهید سردار سلیمانی برای حفظ دستاوردهای جبهه مقاومت بود. تعبیر ایشان این بود که خون فرزندان ما و رزمندگان جبهه مقاومت که برای تثبیت این جبهه و دستاوردها در سوریه، عراق و مناطق دیگر ریخته شده نباید به هدر رود یا به تعبیر آن شهید بزرگوار، ما بر گروه‌های تروریستی و دشمنان محور مقاومت غلبه کردیم و حالا در عرصه افکار عمومی، بقیه نباید روی این موج‌سوار شوند و بخواهند منطقه را در سمت‌وسویی مخالف با اهداف مقاومت پیش ببرند».

جبلی همچنین در همین گفت‌وگو به یک رویکرد درباره سریال‌سازی داخلی و خارجی اشاره می‌کند و با اشاره به صنعت سریال‌سازی ترکیه می‌گوید: «برخی سریال‌هایی که ما در داخل کشور تولید می‌کنیم، الزاما مطابق اهداف ما در بیرون مرزها نیست. درمورد ترکیه هم شما کافی است سریال‌های پخش خارجی‌شان را با سریال‌هایی که در داخل کشورشان تولید و پخش می‌شود، مقایسه کنید. حجمی از غم و اندوه و سیاه‌نمایی که در سریال‌های داخلی ترکیه وجود دارد، به‌هیچ‌وجه در سریال‌های خارجی‌شان انعکاس ندارد. همه سریال‌های ترکیه‌ای که برای مخاطب خارجی در نظر گرفته شده، نشان‌دهنده اقتدار و زیبایی و جنبه‌های مثبت تاریخی فرهنگی و اجتماعی این کشور هستند».

جبلی به جایگاه تاثیرگذار رادیو و تلویزیون در کنار رسانه‌های جدید ایمان دارد. او در اظهارنظری در ۱۳۹۹ خورشیدی در یکی از برنامه‌های رادیو گفتگو، تاکید کرده بود که «رادیو و تلویزیون با وجود گسترش فضای مجازی و اینترنت هیچ‌گاه جایگاه خود را از دست نخواهد داد. اگر به تاریخ ارتباطات نگاهی بیندازیم، شاهد رقابت‌های سختی بین رسانه‌های مختلف مانند سینما، رادیو، تلویزیون، روزنامه و امثال آن‌ها بودیم، اما تلویزیون همیشه در جایگاه برتر قرار داشت».

جبلی در عین حال از رقیبی جدی به نام اینترنت و فضای مجازی غافل نمی‌شود و معتقد است که «اگر تا امروز تلویزیون خود را در عرصه رسانه‌ای بی رقیب می‌دید، امروز در حال یک رقابت جدی با یک رقیب بسیار قدرتمند است و این رسانه جدید، مفاهیم ارتباطات را به نوعی دچار دستخوش کرده است». با این همه جبلی رقابت بین رسانه‌ها را موجب تولید بهتر محتوا دانسته و اظهار کرده بود که «همه رسانه‌ها که از ابتدا ایجاد شدند با وجود ظهور رسانه‌های جدید، باقی ماندند و محتوای خود را بهتر و بیشتر از گذشته کردند». او ظهور فناوری‌های جدید ارتباطی را یک ضرورت اجتناب ناپذیر می داند که در نهایت موجب بهبود عملکرد خواهد شد و می گوید: «هرکدام از چالش‌های جدید برای رسانه‌های سنتی می‌تواند باعث تحول، رشد و نوآوری شود. این چالش الزاماً یک چالش منفی نیست و می‌تواند یک چالش مثبت باشد».

ریاست سازمان صدا و سیما

جبلی در هفتم مهر۱۴۰۰ خورشیدی در حکمی از طرف مقام معظم رهبری به ریاست سازمان صدا و سیما منصوب شد که متن حکم رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: «بسم الله الرّحمن الرّحیم، جناب آقای دکتر پیمان جبلی دام‌توفیقه، با پایان یافتن دوره‌ مسوولیت پر تلاش جناب آقای دکتر علی‌عسکری که کوشش خستگی‌ناپذیر و دلسوزانه‌ آن مدیر مؤمن و با اخلاص را به همراه داشت، جنابعالی را که از صلاحیت دینی و انقلابی و تخصص و تجربه‌ طولانی در مدیریت‌های سازمان صداوسیما و آگاهی از ماهیت و عملکرد و وظایف رسانه‌ ملی برخوردارید، برای یک دوره‌ پنج‌ساله به ریاست آن سازمان منصوب می‌کنم. رسانه‌ ملی، دانشگاهی برای ارتقا سطح آگاهی و معرفت عمومی و آوردگاهی برای مقابله با امواج خصمانه‌ تحریف و تفتین و آسایشگاهی برای بهره‌مندی چشم و دل همگان از جلوه‌های زیبایی و هنر و قرارگاهی برای پراکندن امید و نشاط در فضای عمومی کشور است. هدایت فرهنگی، تقویت روحیه و احساس هویت ملی و انقلابی، ترویجِ سبک زندگی اسلامی- ایرانی و افزایش همبستگی ملی، در شمار اولویت‌هایی است که باید با ارتقا سرمایه‌ انسانی و رشد کیفی برنامه‌ها و بهره‌گیری از ابتکار و با تلاش شبانه‌روزی به آن دست یابید. ان‌شاءالله. وظیفه‌ خود می دانم که از تلاش خستگی‌ناپذیر جناب آقای دکتر عسکری در مدت مسوولیتشان که حقاً درخور تقدیر است، صمیمانه تشکر کنم و جنابعالی را به بهره‌مندی از طرح‌های بلندمدت و ناتمام دوره‌ ایشان توصیه نمایم. توفیقات جنابعالی را از خداوند متعال مسألت می‌کنم».

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *