گفتگوی رودررو «صبح امروز» با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم؛

تخصیص ارز کاغذ و رتبه بندی مطبوعات در حال انجام است!

مریم اصغری

چند سالی می‌شود که مشکلات بسیاری بر سر راه واردات کاغذ وجود دارد،‌ چراکه بانک مرکزی ارز را با تعلل اختصاص می‌دهد و همین اتفاق همراه با بحث نرخ ارز، منجر به حفظ روند صعودی قیمت کاغذ می‌شود. بنابراین در میان بسیاری از صنایع که بقای آنها به کاغذ بستگی دارد، رسانه‌های مکتوب نیز متضرر این جریان بوده‌اند و تاکنون همواره بحث‌های زیادی بر سر تامین ارز کاغذ به ویژه کاغذ نشر و مطبوعات مطرح شده است. البته بد نیست یادآور شویم که اواخر دولت قبل، ارزی به واردات کاغذ برای مطبوعات تخصیص داده شد و اخیرا نیز معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تصویب مصوبه‌ای در خصوص تخصیص 20 میلیون دلار ارز برای واردات کاغذ در آینده نزدیک و اجرایی شدن آن در مهرماه سال جاری خبر داد.

تخصیص ارز کاغذ انجام می‌شود

در حاشیه مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر و در خصوص تخصیص ارز برای کاغذ مطبوعات، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگوی اختصاصی با روزنامه «صبح امروز» بیان کرد: هفته گذشته مشکل تخصیص ارز برای کاغذ مطبوعات را با هماهنگی با بانک مرکزی حل کردیم.

محمدمهدی اسماعیلی ادامه داد: برای این منظور ۲۰ میلیون دلار نیاز بود که با آقای کمیجانی، رئیس کل بانک مرکزی، مذاکراتی انجام شد تا تخصیص رقم مزبور صورت گیرد و فرایند آن در حال انجام است.

هفته گذشته مشکل تخصیص ارز برای کاغذ مطبوعات را با هماهنگی با بانک مرکزی حل کردیم

رتبه بندی مطبوعات در حال بررسی مجدد است

موضوع مطروحه بعدی خبرنگار روزناامه «صبح امروز» با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم بحث رتبه بندی مطبوعات بود. همانطور که مشخص است رتبه بندی در گام نخست با هدف ارتقای کیفیت رسانه ها انجام میپذیرد و سرنوشت امتیازات آن تاثیر مستقیمی بر تخصیص یارانه و کاغذ، اختصاص آگهی‌های دولتی، جبران سرانه های پرداخت نشده و… دارد و به عنوان یک ضریب عددی، در تقسیم بودجه اختصاص یافته هر نوبت موثر است.

بد نیست اشاره‌ای داشته باشیم که حوالی اواخر سال 96، رتبه بندی مطبوعات کشور به انجمن صنفی برون سپاری شد و ارزیابی های اولیه نیز به انجام رسید اما اعمال و اجرایی شدن قطعی آن تاکنون در انتظار یک امضا از وزیر فرهنگ دولت قبل یا فعلی باقی مانده است.

در این خصوص نیز اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگوی اختصاصی با «صبح امروز» مطرح کرد: در جریان اهمیت موضوع رتبه بندی مطبوعات هستم و به همین دلیل در حال بررسی مجدد است تا در اسرع وقت به انجام رسد.

در جریان اهمیت موضوع رتبه بندی مطبوعات هستم و به همین دلیل در حال بررسی مجدد است تا در اسرع وقت به انجام رسد

مطالبات اهالی رسانه از وزارت فرهنگ و ارشاد

همچنین در مراسم اختتامیه پنجمین دوره جشنواره ابوذر خراسان رضوی در شامگاه اول مهر که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار خراسان رضوی، معاون هماهنگ کننده سپاه امام رضا(ع)، اعضای شورای شهر و جمعی از مسیولین در تالار شهر مشهد برگزار شد، دبیر شورای سیاست‌گذاری جشنواره رسانه‌ای ابوذر و همچنین رئیس بسیج رسانه خراسان رضوی، مطالبات اهالی رسانه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را مطرح کرد که یکی از موارد مهم این مطالبات را یک بُعدی بودن صندوق هنر خواند که سبب شده است به حقوق اصحاب رسانه، چه در اعطای امتیازها و چه در موارد دیگر ظلم شود.

عباس محمدیان بیان کرد: مشکلات بیمه، معیشت و حقوق خبرنگاران به فراموشی سپرده شده و لابی‌های عجیب و غریب در حمایت از رسانه‌ها و خط‌کشی‌های سیاسی وجود دارد. همچنین اکنون که بحث مسکن در دولت سیزدهم مطرح است، نیازمند این هستیم که اصحاب رسانه در آن حوزه نیز مورد توجه قرار گیرند.

وی مطرح کرد: یارانه‌هایی که به مطبوعات اختصاص داده شده باید بروزرسانی شود و در روش اجرای یارانه به مطبوعات نیز قطعا باید تجدیدنظر صورت پذیرد. همچنین تمام آگهی‌های دولتی محل فساد باقی مانده‌اند و هیچ روشی نیست که در ثبت آگهی‌های دولتی فسادستیز باشد.

با توجه به حمایت‌های رییس جمهوری و در قالب بسته حمایتی و اعتباری منظور شده، تسهیلات با بهره ۲ و چهار درصد به اعضای صندوق هنر، فرهنگ و رسانه پرداخت خواهد شد

صندوق فرهنگ، هنر و رسانه!

در این خصوص نیز وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه « بنده به پشتیبانی و اعتماد رئیس جمهور علاقه‌مند به فرهنگ این کشور، مسئولیت را پذیرفته و مشکلات را حل می‌کنم» بیان کرد: تمامی دستگاه‌هایی که بودجه فرهنگی دریافت می‌کنند و ساختار فرهنگی نیز دارند باید با وزارت ارشاد هماهنگ باشد.

اسماعیلی با اشاره به اینکه « صندوق هنر از این به بعد، صندوق فرهنگ و هنر و رسانه می‌شود و همه فعالان این حوزه اعضای این خانواده هستند که مورد حمایت قرار می‌گیرند» گفت: عضوگیری صندوق هنر و رسانه برای عضو شدن خبرنگارانی که نتوانستند عضو صندوق شوند، از ماه‌های آینده آغاز می‌شود. همچنین موضوع بیمه تکمیلی اهالی رسانه را پیگیری می‌کنیم. تصور می‌کنم تفاوت‌هایی که بین اهالی فرهنگ و رسانه در صندوق هنر و رسانه شکل گرفته و موجب ناخرسندی اهالی رسانه شده بود نیز برطرف شود.

تسهیلاتی برای اعضای حوزه فرهنگ، هنر و رسانه

وی همچنین با بیان اینکه «بنده به عنوان عضو کوچکی از خانواده رسانه معضلات را با کمک خدا حل می‌کنم. دولت مردمی دولت همه آحاد مردم است و به‌دنبال آن هستیم که اختلاف طبقاتی را بشکنیم.» ابراز کرد: با توجه به حمایت‌های رییس جمهوری و در قالب بسته حمایتی و اعتباری منظور شده، تسهیلات با بهره ۲ و چهار درصد به اعضای صندوق هنر، فرهنگ و رسانه پرداخت خواهد شد.

اسماعیلی در پایان تاکید کرد: عملیات اجرایی این طرح به زودی آغاز شده و این تسهیلات در اختیار فعالان حوزه فرهنگ، هنر و رسانه قرار خواهد گرفت.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *