آغاز مذاکرات وین از سه هفته آینده

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان اظهار کرد:‌ رژیم صهیونیستی به خوبی از مجموع توانمندی‌های ایران آگاه است و توانمندی محدود خود را هم می‌داند و به این موضوع آگاه است که ایران درباره امنیت خود با هیچ کسی مصالحه نمی‌کند و شوخی ندارد.

به گزارش روزنامه صبح‌امروز،‌ سعید خطیب زاده صبح روز دوشنبه در نشست هفتگی خود با رسانه‌های داخلی و خارجی که حدود یک ساعت به طول انجامید در پاسخ به سوال دیگری در مورد برخی از پیشنهادات مطرح شده در خصوص مذاکره دوجانبه بین ایران و آمریکا در یک کشور ثالث تصریح کرد:‌ بین ایران و آمریکا مدت‌هاست که گفت‌وگویی نبوده است. بعد از خروج یک جانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام تماس و یا ارتباط مستقیم و یا غیرمستقیمی وجود نداشته است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد:‌ آمریکا به عنوان ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل به صورت یک جانبه از برجام خارج شده و در این مدت تلاش کرده که برجام از بین برود. تحریم‌های ظالمانه و فراسرزمینی ضد مردم ایران اعمال کرده و تلاش کرده که مانع روابط عادی ایران در حوزه‌های تجاری و اقتصادی با کشورهای مختلف شود و در این زمینه آن‌چنان زیاده‌روی کرده که نه تنها کشورهایی که با ایران همکاری می‌کردند مورد فشار قرار داده بلکه متحدان خود را نیز تنبیه کرده است.

وی افزود: تا زمانی که این واقعیت‌ها بر روی زمین تغییر نیابد تصور نمی‌شود که در هیچ شکل و فرمتی تماسی بین تهران و واشنگتن برقرار شود.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ایران اعلام کرده که آمریکا باید برای ماندن خود در برجام تضمین دهد تا به مانند دوران ترامپ یک جانبه از این توافق خارج نشود و ایران به صورت عینی به دنبال گرفتن چه تضمین‌هایی از آمریکا در این ارتباط است، تصریح کرد: در مورد مباحث فنی و تکنیکی باید در چارچوب خودش بحث و گفت‌وگو شود و مطرح کردن این گونه مسائل در فضای عمومی بعضا باعث ایجاد سوءتفاهم می‌شود.

خطیب‌زاده ادامه داد:‌ اصل این موضوع این است که ایران و کشورهای ۱+۴ تأکید بر این دارند که آمریکا باید نیت خود را در عمل و آن هم با ارائه تضمین‌هایی نشان دهد که دیگر هیچ کس در واشنگتن با خروج یک جانبه از توافقات دنیا را به سخره نمی‌گیرد. آنچه که ترامپ با خروج غیرقانونی از برجام انجام داد تنها به سخره گرفتن طرف‌های مقابل در برجام نبود بلکه به نوعی حقوق بین‌الملل و سازوکارهای بین‌المللی را به سخره گرفت. اینکه آمریکا چه نوع تضمین‌های سیاسی و حقوقی ارائه دهد که در برجام گنجانده شود در مورد آن مباحثی مطرح شده است. آمریکا به دنبال پیشبرد اهداف خود خارج از ارائه هر گونه تضمینی است و تصور می‌کند که پلیس دنیاست و هر موقع که بخواهد می‌تواند قوانین و مقررات را نقض کند. ما در موضوع برجام اجازه نخواهیم داد که اقتصاد و بخش‌های اقتصادی ما که از آن شوک یک بار رد شدند مجددا در وضعیتی قرار بگیرند که وضعیت تردید باشد. تنها وقتی بازگشت آمریکا به برجام را می‌پذیریم که مطمئن باشیم این بازگشت قطعی است.

گفت‌وگوها به زودی طی دو، سه هفته آینده آغاز خواهد شد و به صورت تمرکز و با انرژی بیشتری پیگیری می‌شود. ایران به دنبال مذاکره برای مذاکره نیست. ما به دنبال مذاکرات نتیجه‌محور هستیم و مقدماتی که برای این مذاکرات آماده شده برای این است که این مذاکرات از بن بست وین خارج شود ولی اگر آمریکا بخواهد روال قبل را ادامه دهد شرایط سختی وجود خواهد داشت

وی همچنین در ارتباط با توییت اخیر اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در ارتباط با زمان آغاز مذاکرات وین و اظهارات آقای باقری در این زمینه گفت: من توییت آقای اولیانوف را ندیده‌ام و در مورد آن اظهار نظر نمی‌کنم. ایران و اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده برجام در بروکسل به تاریخ برگزاری اولین دور جدید گفت‌وگوها در وین نزدیک شده‌اند و پیش از پایان ماه نوامبر این دور از گفت‌وگوها انجام می‌شود. البته تاریخ قطعی آن طی هفته جاری بعد از مشورت با دیگر کشورهای ۱+۴ اعلام خواهد شد،‌تاریخی که مناسب همه طرف ها باشد.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به این سوال که آیا نشست مذاکرات وین در سطح وزرای خارجه برگزار خواهد شد یا در حد معاونین گفت:‌در سطح وزیران خارجه موضوعی مطرح نیست و این مذاکرات به مانند گذشته در سطح معاونان پیگیری خواهد شد. باید موضوعات مختلف مطرح شود. گفت‌وگوها به زودی طی دو، سه هفته آینده آغاز خواهد شد و به صورت تمرکز و با انرژی بیشتری پیگیری می‌شود. ایران به دنبال مذاکره برای مذاکره نیست. ما به دنبال مذاکرات نتیجه‌محور هستیم و مقدماتی که برای این مذاکرات آماده شده برای این است که این مذاکرات از بن بست وین خارج شود ولی اگر آمریکا بخواهد روال قبل را ادامه دهد شرایط سختی وجود خواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد اظهارات جیک سالیوان یکی از مقامات ارشد آمریکا مبنی بر اینکه با حسن نیت ایران آماده بازگشت به مذاکرات هستیم، خطاب به خبرنگار سوال کننده اظهار کرد:‌ امیدوارم آنچه که شما به نقل از آقای سالیوان گفتید، درست باشد ولی متأسفانه آنچه که تاکنون عمل شده و اقدامات و برنامه‌ های پیگیری شده توسط دولت آقای بایدن مخالف با اعلام نیتی است که آقای سالیوان اعلام کرده‌اند. ما در طول این مدت به اندازه کافی حرف شنیده‌ایم و منتظر اقدام و عملی هستیم که مدت‌هاست به عقب افتاده است.

خطیب‌زاده همچنین در مورد انتظار ایران از نقش چین در جریان مذاکرات وین گفت:‌ گفت‌وگوهای ما در وین قبل از پایان ماه نوامبر آغاز می‌شود. ما و پکن رایزنی‌های خیلی نزدیکی با هم داریم و در بروکسل تاریخ آغاز مذاکرات قطعی و نهایی نشد چرا که ایران می‌خواست با همه طرف‌ها از جمله پکن رایزنی کند و تاریخ به زودی نهایی می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر اینکه با توجه به بازگشت آقای غریب‌آبادی به تهران آیا نماینده جدید ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مشخص شده است یا خیر، گفت: فعلا نمایندگی ایران در آژانس توسط کاردار آقای قاعدی فعالیت‌هایش را انجام می‌دهد. فعالیت‌ها به صورت منظم در حال انجام است و مشکلی در این زمینه نیست. پروسه معرفی نماینده جدید ایران در وین در دست پیگیری است. همان طور که پیش از این گفته شده طی این هفته تاریخ آغاز دور جدید گفت‌وگوهای وین را با هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام تعیین ونهایی می‌کنیم و به طرف‌های مقابل اعلام خواهیم کرد و در همین فرایند تلاش داریم که پروسه مورد اشاره نیز هر چه زودتر نهایی شود.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسش دیگری در مورد اظهارات وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه مشخص نیست ایران اراده‌ای جدی برای بازگشت به مذاکرات وین داشته باشد و اگر چنین نباشد ما گزینه‌های دیگر را دنبال می‌کنیم گفت: اگر امروز در موضوع برجام در این نقطه قرار داریم وزیر خارجه آمریکا دچار فراموشی نشود که این موضوع به خاطر گردن‌کشی آمریکا و نقض مقررات از سوی این کشور است. آمریکا گردن‌کشانه و با نقض قوانین بین‌المللی از جمله قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل از برجام خارج شد.

وی افزود: ‌در حال حاضر نسبت آمریکا به برجام نسبت کشوری است که از نظر حقوق بین‌الملل از یک توافق بین‌المللی غیرقانونی خارج شده و از نظر سیاسی نیز تلاش کرده که این توافق بین‌المللی را از بین ببرد و از نظر اقتصادی نیز تلاشش در این راستا بوده که دلار را تبدیل به سلاحی علیه این توافق کند.

سخنگوی وزیر خارجه افزود: اگر سیستم سیاست خارجه آمریکا دچار آلزایمر موضعی شده است لازم است به آن‌ها مکرر گفته شود که چه کسی از توافق خارج شده است و به آن‌ها این مسائل گوشزد شود.

وی همچنین در مورد این قسمت از صحبت وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه گزینه‌های لازم و دیگری را نیز در برابر ایران دنبال می‌کنیم، گفت: در مورد برخی از اظهارات تکراری و به تعبیر دقیق‌تر بی‌روح و نخ‌نما شده مبنی بر اینکه گزینه‌های دیگر روی میز است، آمریکا می‌داند که گزینه‌ها چیست کما اینکه پیش‌تر این گزینه‌هایش را در افغانستان امتحان کرده است.

خطیب زاده افزود: مقامات آمریکایی بهتر است به جای اینکه در دام ادبیات و منطق تندروها بیفتند تلاش کنند ادبیات و منطق جدیدی را ایجاد کنند و تلاش نکنند که میراث ترامپ را حفظ کنند و آن‌ها باید بدانند که جامعه جهانی اقدام درست را با آغوش باز خواهد پذیرفت.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد بیانیه اخیر سران آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلیس در مورد ایران و مذاکرات هسته‌ای و ابراز نگرانی‌های آن‌ها از پیشرفت‌های هسته‌ای ایران اظهار کرد:‌ هر سه کشور اروپایی و هم آمریکا به خوبی می‌دانند که وضعیت فعلی به دلیل بی عملی و فرار آن‌ها از انجام تعهدات‌شان به همراه نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و برجام است.

وی با اشاره به بی‌عملی اروپایی‌ها در برابر اجرای تعهداتشان در برجام گفت:‌ آن‌ها نمی‌توانند تاریخ را از سر بنویسند. توصیه می‌کنیم به جای اینکه دور هم جمع بشوند و گعده‌های دوستانه بگیرند و حرف‌هایی بزنند که وقتی از خواب بیدار می‌شوند خودشان نیز باورشان نمی‌شود برای راهکارهایی فکر کنند که چگونه می‌توانند به عنوان دولت‌های مسئول به تعهداتشان عمل کنند.

خطیب زاده با بیان اینکه سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس تاکنون به هیچ کدام از تعهدات‌شان بعد از خروج آمریکا از برجام عمل نکرده‌اند،‌ گفت:‌ آن‌ها ثابت کردند که بیش از آنکه پایتخت‌های آن‌ها در موضوعات حقوق بین‌الملل مهم باشد این دولت واشنگتن است که در روابط فراآتلانتیک برای آن‌ها تعیین تکلیف می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه با تأکید بر اینکه این کشورهای اروپایی باید از بی‌عملی خارج شوند و خودشان به عنوان کنشگر مسئول و فعال در برابر اجرای تعهداتشان عمل کنند در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد بیانیه مورد اشاره تأکید کرد:‌ هیچ وقت ایران به دنبال سلاح‌های کشتار جمعی نبوده است و هیچ‌ گاه در دکترین امنیتی و دفاعی ایران این موضوع قرار نداشته است و ایران همواره بر خلع سلاح سراسری در جهان تأکید داشته است.

وی با اشاره به استفاده آمریکا از بمب اتم علیه دیگر کشورها در مقطعی از تاریخ گفت:‌ آمریکا به عنوان تنها کشوری که این جسارت بی‌شرمانه را کرده که از بمب اتم بر علیه ملتی دیگر استفاده کند باید بپذیرد که خلع سلاح شود و همچنین دیگر کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای در جایگاهی نیستند که در خصوص برنامه‌های صلح آمیز هسته‌ای کشور دیگر از جمله ایران صحبت کنند.

خطیب زاده همچنین با ارائه توضیحاتی در مورد اهداف سفر علی باقری معاون سیاسی وزیر خارجه به بروکسل گفت:‌ سفر آقای باقری به بروکسل برای این بود که اولا روشن شود که چرا آمریکا شش دور گفت‌وگوهای دقیق و و رو به جلو وین را به بن بست کشاند و چرا با رویکرد یک جانبه‌اش اجازه نداد آنچه که باید در اجرای برجام نعل به نعل اجرایی شود،‌عملیاتی شود و اینکه چگونه می‌شود از بن بست پیش آمده خارج شد.

وی ادامه داد:‌ اگر آمریکا روزی که به مذاکرات وین می‌آید با برنامه اجرایی درست به وین بیاید و سیاست قبلی خودش مبنی بر حفظ بخشی از تحریم‌های ترامپ علیه ایران را کنار بگذارد و انرژی و وقت مجموعه ۱+۴ و ایران را با استدلال‌های بی سروته برای نگه داشتن بخشی از تحریم‌ها تلف نکند. همه مطمئن باشند که توافق برای چگونگی بازگشت آمریکا به برجام و رفع یک جا و موثر همه تحریم‌ها به سرعت می‌تواند اتفاق بیفتد.

خطیب زاده تأکید کرد:‌ ما منتظر اقدام و عمل دولت واشنگتن هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد اظهارات اخیر جک سالیوان در ارتباط با موضوع خروج از برجام و موضع ایران در مورد مذاکرات وین افزود: آقای سالیوان در دوره اوباما یکی از مذاکره‌کنندگان بوده است و برخی از صحبت‌های او، ما را در مورد نیات دولت فعلی آمریکا به تردید می‌اندازد. اگر این‌ها از مقامات دولت ترامپ می‌شنیدیم می‌گفتیم نمی‌دانند و به آن‌ها اشتباه گزارش شده و نیت به هم زدن موضوع را دارند ولی وقتی این جملات را از این‌ها می‌شنویم می‌گوییم این‌ها نشان می‌دهد که آن‌ها در بیان هم صداقت ندارند و نیات درستی هم ندارند. قطعا انگلیسی آقای سالیوان خوب است و می‌داند که Left به چه معناست و آن کسی که از برجام Left داد آمریکا بود. ایران و ۱+۴ عضو برجام هستند و ما به دولت واشنگتن توصیه می‌کنیم در مسیر بازگشت‌اش به این توافق بین‌المللی به برجام توجه و تمرکز کند.

وی همچنین در مورد تحریم‌های اخیر آمریکا علیه تعدادی از اشخاص حقیقی و حقوقی ایران گفت:‌ اگر فقط یک دلیل بخواهیم برای رسانه‌ها بگوییم برای اینکه چرا به گفت‌وگوهای وین به نتیجه نرسید همین اظهارات متناقض مقامات آمریکا و اقدامات  دوگانه‌ای است که انجام می‌دهند. آن‌ها از یک طرف تلاش می‌کنند که میراث ترامپ را حفظ کنند و فشار حداکثری اعمال می‌کنند و از طرف دیگر صحبت‌های دیگری را بیان می‌کنند و این‌ها همه نشان می‌دهد که ما با چه شرایطی روبرو هستیم.

خطیب زاده ادامه داد: ‌دولت واشنگتن در وین به صورت مشخص گفت‌وگوها را به پیچیدگی‌هایی رساند که باعث ایجاد بن بست شد.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: رفع تحریم‌های فراسرزمینی و غیرقانونی آمریکا ضمن اینکه دارای جزئیات است ولی این همه پیچیدگی، موخره، مقدمه و زمینه لازم نداشت. آوردن لیست قرمز، زرد و سبز و کارهای نمایشی دیگر لازم نداشت. منطق روشن است، باید از پیچیدگی کم کرد و به صورت موثر تحریم‌ها را رفع کرد و ضمانت برای اجرای موثر برجام وجود داشته باشد و منافع اقتصادی ایران از برجام به صورت جدی احیا شود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *