گزارش صبح امروز از وضعیت بازار بورس:

امنیت نسبی در اتاق شیشه‌ای

سرویس اقتصاد

بازار بورس و سهام در چندماه اخیر دستخوش تغییرات و نوسانات بسیاری بود. این بازار سرمایه همیشه پر از استرس و تنش برای سرمایه‌داران تازه ورود است و در چند ماه اخیر شاعهد رکود در این بازار بودیم اما اکنون طی هفته‌های گذشته این بازار تکان‌های مثبتی به خود داده است.

به جهت بررسی بازار بورس در شرایط کنونی و امن بودن این بازار به سراغ یک کارشناس و مدیر اقتصادی در حوزه بازار سرمایه و بورس دفته و با او گفت‌وگویی داشته که در ادامه به آن می‌پردازیم:

یک کارشناس بازار سرمایه و بورس می‌گوید: حدود چند ماه شاهد ریزش‌های پیاپی بازار بورس بودیم و تنها شاخص‌سازها در نمودار سرمایه گاهی رشد داشته و صعودی بودند.

قاسم صادقی در مصاحبه با خبرنگار صبح امروز پیرامون وضعیت بازار بورس و سرمایه می‌افزاید:  بعد از ریزش ۶۰ الی ۷۰ درصدی سهم‌ها، تقریبا با مشخص شدن وضعیت سیاسی کشور، بدین معنا که چه گروه و با چه خط فکری قرار است سکان‌دار دولت جدید باشند، عده‌ جدیدی از سرمایه‌داران و بازاری‌های بزرگ که دارای سرمایه پاک بودند از حدود یک‌ماه پیش به مرور وارد بازار بورس می‌شوند.

عدم خروج افراد متضرر از بورس نمایان‌گر ماندن و حضور این افراد در بورس است که این حضور، نقدینگی ثابتی را برای بورس فراهم کرده است

وی ابراز می‌کند: ورود و تزریق پول به بازار سرمایه پس از چندماه، کاملا قابل رویت بوده و این ورود سبب بروز اتفاقات خوبی در بازار سرمایه شده است.

صادقی تبیین می‌کند: با ورود پول به بازار سرمایه، منفی‌های بازار خریدار پیدا کرده و دیگر قفل سنگین صفحه فروش در بازار قرار نیست اتفاق بیفتد مگر اینکه صعودهای پی در پی خاصی داشته باشیم.

افزایش شاخص

وی ادامه می‌دهد: اکنون شاخص ما از نظر تکنیکال، حدود یک میلیون و ۲۸۳ با مقاومت بر روی یک میلیون و ۳۱۰ دارد، که اگر این مقاومت به سمت بالا شکسته شود شاخص بازار در میان مدت و تا انتهای سال اگر در شرایط اقتصادی کشور تحول و تغییر خاصی رخ ندهد، می‌تواند به یک میلیون و پانصد برسد.

صادقی اذعان می‌کند: در صورت به وقوع پیوستن برجام، برخی از سهم‌های ریالی رشد مثبتی دارند؛ اما چون اکثر سهم‌های بازار سرمایه وابسته به دلار هستند، در صورت کاهش قیمت دلار و یا رکود پیدا کند، بازار سرمایه نیز رکودی و نوسانی می‌شود.

برجام تهدیدی برای بورس نیست

در سال گذشته، سازمان بورس و سازمان‌های مرتبط تصمیمات مختلف اشتباهی را درخصوص بازار سرمایه اتخاذ کرده که موجب ادامه دار شدن رکود و ریزش‌ها در بازار شد

وی ادامه می‌دهد: اکثر اقتصاد دانان بر این باور هستند که در حال حاضر امکان وقوع برجام کم است چرا که دولت جدید با خط مش جدید به روی کار می‌آید و این اتفاق به نفع شرایط بازار در جهت انتظارات تورمی است.

قاسمی در خصوص افرادی که تازه قصد ورود به بازار سرمایه دارند توضیح می‌دهد: اکثر افراد حاضر در بازار سرمایه از سرمایه‌داران قدیم بوده و در بورس ضرر کرده که یا سرمایه خود را از بورس خارج کرده و استراحت دادند و اکنون مجدد وارد بازار بورس می‌شوند و یا افرادی که اکنون نیز متحمل ضررهای ۶۰ الی ۷۰ درصدی در بازار هستند.

نقدینگی ثابت در بازار

این کارشناس بازار بورس و سرمایه اضافه می‌کند: عدم خروج افراد متضرر از بورس نمایان‌گر ماندن و حضور این افراد در بورس است که این حضور، نقدینگی ثابتی را برای بورس فراهم می‌کند و به موجب آن فعلا شاهد صفحه فروش‌های قفل و سنگین و رکود در بازار سرمایه نیستیم.

وی می‌گوید: به طور کلی بازار سرمایه در کوتاه مدت برای افراد تازه ورود به این حوزه، امنیت ندارد اما در بند مدت و در بازه بالای یک الی دو سال امنیت کلی به وجود می‌آید.

قاسمی تاکید می‌کند: بازار بورس اکنون به سمت منطق در حرکت بوده و اگر اتفاق خاصی از لحاظ سیاسی و اقتصادی پیش نیاید، امنیت بهتری در بازار بورس به نسبت ۶ ماه گذشته وجود دارد.

عوامل تهدید کننده بورس

وی تشریح می‌کند: یکی از عوامل مهم و تهدید کننده بازار بورس، تصمیمات سازمان بورس و سازمان‌های مرتبط است.

قاسمی تاکید می‌کند: در سال گذشته، سازمان بورس و سازمان‌های مرتبط تصمیمات مختلف اشتباهی را درخصوص بازار سرمایه اتخاذ کرده که موجب ادامه دار شدن رکود و ریزش‌ها در بازار شد.

وی ابراز می‌کند: دامنه نوسان در یک مقطعی مفید برای بازار سرمایه بوده و در مقطعی دیگر همین دامنه‌گیری موجب ریزش بازار سهام و بورس شد.

عدم دخالت در بازار

قاسمی بیان می‌کند: بازار سهام و بورس اگر به همین شکل روند منطقی خود را پیش بگیرد و بهتر است دخالتی در این بازار رخ ندهد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *