بیانیه حزب موتلفه اسلامی استان تهران در خصوص؛

پیگیری لغو آزمون نظام مهندسی

امروز کشور عزیزمان در مقطع حساسی قرار گرفته است و نیازمند توسعه تکنولوژی و دانش بومی صنعتی از جنس ایرانی است و مهندس این شخصیت حرفه ای است که در این مسیر می تواند پایه گذار عصر نوینی در تعالی علم جوانان ایرانی با نگاه به رهنمودهای مقام معظم ولایت و در سایه اعتماد ایشان باشد و می تواند توانمندی ایرانی را در قله‌های بلند افتخار به رخ دنیا بکشد.

ساختار توسعه و تبین سازه‌های فنی و دانش بنیان وخلق پدیده‌های نوین علمی، جملگی از فکر وخلاقیت ودرایت مهندسان است. مهندسان به عنوان سرمایه تخصصی کشور، قادرند با بهره مندی از قدرت تحلیل و تضارب آراء مطروحه در عرصه‌های علمی، جامعه را در رسیدن به توسعه همه جانبه و پایدار یاری کنند. در عصر حاضر حتی لحظه ای سرعت وشتاب وحرکت وماشین در فرایند داده‌ها وستاده‌ها بدون حضور مهندسین ممکن ومقدورنیست. بدین سبب در دنیای بدون مهندسین، تداوم حرکت و بالندگی و پیش روندگی درمدار زندگی ماشینی ممکن و میسر نخواهد بودبنابراین مهندسین سمبل و نماد نهادینه شده اعتلای صنعتی شدن جامعه بشری هستند .

امروز خواسته اصلی مهندسین تأمین معیشت و رفاه است اما این دغدغه، حلقه مهم مفقوده و مغفول در مدیریت اصناف، نهادها، سازمان‌های و تشکل‌های مرتبط با حرفه مهندسی است لذا اینکه فرآیند وارونه شود و مهندسین در این چرخه معیوب و ناکارمد بخواهند هزینه‌های ناکارآمدی و مدیریت فشل و نیز رفاه برای همین لایه مدیران مسبب وضع امروزشان و خرجکردهای اجرایی نهاد‌ها، سازمان‌ها و تشکل‌های مذکور را پرداخت کنند محل اشکال و ابهام والبته درد است.

از دیدگاه مقایسه نیز وضعیت معیشتی مهندسین کشور در مقایسه با پزشکان و وکلا مطلوب نیست و اصلا حتی قابل مقایسه نیز نمی‌باشد و این به دلیل شرایط و مدیریت غیر سیستمی و بخشی است که اکنون در جامعه مهندسی وجود دارد.

ایران سومین کشور جهان در حوزه فارغ التحصیلان در رشته مهندسی است و بیش از ۵۵۰ هزار مهندس در کشور داریم و البته این آمار مهندسانی است که عضو سازمان‌های نظام مهندسی هستند و در حوزه‌های دیگر نیز تعداد زیادی مهندس در رشته‌های مختلف وجود دارد که بالغ بر یک میلیون نفر هستند که به همین دلیل، ضرورت دارد دولت و مجلس و مجموعه‌های تاثیر گذار در سیاست گذاری، مباحث دانشگاهی برای رشته‌های مهندسی بازنگری جدی انجام دهند و بحث مهارت آموزی و کارآموزی را در اولویت قرار دهند و در دانشگاه تا زمان اشتغال مورد توجه باشد .

در شرایطی که بیش از نیمی از مهندسین در حوزه نظام مهندسی و بخش صنعت ساختمان شغل ثابتی ندارند در حالی که باید در شرایط روز که با تحریم‌های ظالمانه غرب مواجه هستیم از وجود مهندسین و ظرفیت موجود، حداکثر بهره برداری صورت گیرد که با این تعداد مهندس و سرمایه اجتماعی در حوزه مهندسیکشورقطعاپیگیری و توجه به این امر ضرورت دارد و امید است مسئولان به این عنایت نمایند.

حق‌الزحمه‌های پرداختی به مهندسان، که باید ضامن کیفیت و بقای مهم‌ترین سرمایه‌های مادی و معنوی شهروندان باشند، کمترین تناسبی با مسؤلیت‌های سنگین و پُرشمار و شرح خدمات آنها ندارد و درصدی از تعرفه ساخت و سازها با تصمیم‌های استانی تعیین می‌شود که با توجه به رشد چشمگیر هزینه ساخت و ساز ، ضرورت دارد تعرفه خدمات مهندسی به تعرفه واقعی نزدیک شود .

تعرفه خدمات، درد مشترک معیشتی جامعه مهندسین است؛ جامعه‌ای که متأثر از رکود مطلق صنعت ساختمان بیشتر از همیشه گرفتار است.با وجود افزایش بی‌سابقه قیمت مسکن و تورم بالا در کشور، افزایش تعرفه خدمات مهندسی می‌بایست درصدی از هزینه ساخت‌وساز باشد. در تمام رشته‎های مهندسی اغلب مهندسان به شغل‎های دیگر روی آورده‌اند. بسیاری از آنها در زمینه‌های بازرگانی، واردات و انواع شغل‌های آزاد و غیرمرتبط و نامناسب وارد شده‎اند. امروز مهندسین متقاضی ورود به حرفه مهندسان (سازمان نظام مهندسی) در بخش ساختمان مواجه شده اند با آزمون‌های بی محتوی و خیلی سخت که اولا تناسبی با نیاز مهندسان در فعالیت‌های مهندسی مورد انتظار ندارد و بیشتر پای دلالان  آموزشی را به این قبیل آزمون‌ها بازنموده است که با وعده‌های قبولی تضمینی در دوره‌های آموزشی هیجانی و آزمون محور برای قبولی در آزمون از دغدغه معیشت مهندسین سوء استفاده می‌نمایند. نیز در بخش فروش بسته‌های آموزشی و کتاب‌هایی که عموما گردآوری‌های بی محتوی بعنوان تألیف (!!) و بی ارتباط به نیاز صنعت ساختمان است و با هزینه‌های گزاف به این قشر فرهیخته می‌فروشند و عمدتا بعد از صرف هزینه و زمان مطالعه و وقت معاش خود و خانواده و شرکت در آزمون بدون نتیجه و بی هدف، از خیال اخذ پروانه نظام مهندسی منصرف و نا امید می‌شوند.

کسانی هم که بعد از شرکت در چند آزمون، از این مانع عبور می‌کنند از یک سو بیکاری و عدم ارجاع کار و از سوی دیگر درآمد تقریبا ناچیز و در طرف مقابل بدون تربیت فنی  کافی پیش و پس از آزمون با دلالان بساز بفروش ساختمان که برای سودجویی، تمام تلاش خود را بر کاهش هزینه‌های ساختمان و عدم اجرای مقررات ملی ساختمان صرف می‌کنند، مواجه می‌شوند.

این مهندسین فرهیخته در مقابل دریافتی‌های ناچیز و حتی قبل از آن، تمام مسيولیت‌های ناشی از نظارت را تا سال‌ها می‌پذیرند و در مقابل با بی مهری دستمزدشان گاها تا یکسال در حساب‌های سازمان نظام مهندسی بلوکه می‌گردد بدون آنکه صاحبان واقعی این مبالغ از سرنوشت سود و مزایای واقعی سپرده خود مطلع شوند.

این همه برخوردهای نامتناسب با شأن حرفه ای مهندسان هر روز بر مسايل مادی و ناامیدی آنان می‌افزاید و درصد قلیلی متأسفانه در این مسیرپرپیچ و خم معیشت و در فشارهای مادی زندگی مورد سوء استفاده صاحبان سرمایه قرار می‌گیرند و اعتبار حرفه ای خود را با مهر فروشی خرج می‌نمایند که  هیچ وقت به مقصران واقعی این ماجرا پرداخته نشده است.

و امروز در این مسیر نامبارک، مهندسانی که حدود یکسال وقت و هزینه‌های زندگی خود را صرف آزمون نظام مهندسی مردادماه 1400 نموده اند و در شرایطی که در پیک پنجم کرونا نگران سلامتی خود، خانواده و البته جامعه هستند، وزارت راه و شهرسازی هیچ توجهی بر خواسته این افراد و متقاضیان آزمون در تعویق این فرآیند ندارد و بر طبل لجاجت خود در برگزاری آزمون می‌کوبد و کسب منافع خود می‌کوبد.

امروز که جامعه مهندسان در صف مقدم مقابله با تحریم‌های ظالمانه غرب قرار دارد و امرز که حزب موتلفه اسلامی استان تهران در سالیان اخیر با مطالعات آسیب شناسی و برنامه محور در پاسداری از جایگاه ارزشمندان مهندسان در کارگروه کارشناسی جامعه مهندسی متشکل از صاحب نظران و متخصصان حوزه‌های مختلف مهندسی به تکیه گاه و نقاط عطف مهمی دست یافته، خواسته حقه این جامعه را تا حصول نتیجه از نهاد‌های متولی و حاکمیتی کشور در دولت و مجلس پیگیری می‌نماید  و منعکس کننده دغدغه‌های معیشتی و حرفه ای این عزیزان می‌باشد.

در پایان مجددا تأکید می‌گردد بنابرخواسته مکرر داوطلبین مذکور تعویق این آزمون را مطالبه و پیگیری می‌نماید، نیز در مراحل بعدی و تشکیل کابینه دولت سیزدهم حقوق زایل شده مهندسان را پیگیری می‌نماید.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *