فقط چند روز پس از تخریب سینما آسیا صورت گرفت:

دومینوی تخریب به سینما تاریخی قدس رسید

سه روز پس از تخریب سینمای تاریخی آسیا، سینما قدس مشهد نیز به همان سرنوشت دچار و تخریب شد.

سینما قدس مشهد که پس از ۵۱ سال فعالیت، در اسفند ماه سال گذشته به پایان راه خود رسید و با تعطیلی همیشگی توسط حوزه هنری به بخش خصوصی فروخته شد، امروز تخریب شد.

این سینما در خیابان پاسداران قرار داشت و دارای دو سالن نمایش با ظرفیت ۵۸۸ و ۲۴۲ صندلی بود که حوزه هنری تصمیم گرفته بود با توجه به قدیمی‌ بودن و قرارگیری در موقعیت جغرافیایی نامناسب و نداشتن امکانات کافی پایان کار سینما را رقم بزند و با فروش آن سینمای مهر کوهسنگی را جایگزین آن کند، اما تا کنون سینما مهر کوهسنگی جایگزین نشده و آغاز به کار نکرده است و با توجه به تخریب امروز این سینما، بسیاری از هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر مشهد نسبت به این موضوع اعتراض و انتقاد دارند.

مشاهدات خبرنگار ایسنا نشان می‌دهد فضای داخلی این سینمای قدیمی به کلی تخریب شده و تنها قسمت‌هایی از نمای آن باقی مانده است و کارگران در حال تخریب سایر فضاهای باقی مانده هستند. مالک جدید این سینمای قدیمی که گویا علاقه‌ای به رسانه‌ای شدن از بین رفتن این سینمای قدیمی شهر ندارد مانع از ورود تصویربرداران و خبرنگاران به داخل فضای سینما می‌شود و نماینده او که در محل تخریب ساختمان حضور دارد از گذشته و آینده این سینمای قدیمی ابراز بی اطلاعی می‌کند.

تخریب سینما قدس مشهد درحالی رخ داده که هفته گذشته نیز سینما آسیا مشهد مورد تخریب قرار گرفته بود و حجت طباطبایی، مدیر امور سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با انتقاد و ابراز تاسف از این موضوع به ایسنا گفته بود که سینما آسیا متعلق به حوزه هنری بوده و طبق قانون مسئولان حوزه هنری برای تخریب یا تغییر کاربری آن باید با اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی مکاتبه می‌کردند که این اتفاق نیفتاده است. ما به صورت جدی پیگیر این موضوع هستیم تا متوجه شویم دلیل تخریب سینما آسیا مشهد چه بوده است. فعلا می‌توانم در رابطه با این اتفاق ابراز تاسف کنم؛ چراکه سینما آسیا و سینماهای خیابان ارگ به صورت کلی جزو هویت تاریخی و فرهنگی مشهد هستند و نباید این اتفاق رخ می‌داد. من در گذشته پیشنهاد شفاهی داده بودم که سینما آسیا به موزه سینمای مشهد تبدیل شود که این اتفاق رخ نداد.

اما با توجه به تخریب دو سینما آسیا و قدس مشهد، مسئول دفتر امور حقوقی حوزه هنری کشور دقایقی پیش در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: محمد ملک‌ثابت، مدیر امور حقوقی حوزه هنری کشور، فردا بعدازظهر در مجتمع کوهسنگی مشهد پاسخگوی سوالات و ارائه توضیحات در رابطه با تخریب سینما آسیا و قدس مشهد خواهد بود.

تخریب سینما آسیا در مشهد بدون اخذ مجوز از میراث فرهنگی انجام شده است

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: شهرداری مشهد هیچ گونه مجوزی برای تخریب سینما آسیا از این اداره کل نگرفته است.

مرجان اکبری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:بنای سینما آسیا در مشهد که روز جمعه ۲۸ خرداد تخریب شد جزء آثار ثبت شده در فهرست ملی قرار نداشت اما با توجه به این که یک اثر هویتی و ارزشمندبود و همچنین در بافت تاریخی با مرکزیت حرم مطهر امام رضا(ع) قرار داشت هرگونه تخریب یا بازسازی آن که نیاز به مجوز شهرداری مشهد داشت ابتدا باید با استعلام از میراث فرهنگی آغاز می شد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با بیان این که هیچ استعلامی از میراث فرهنگی در خصوص این پلاک انجام نشده است گفت: حتی اگر بنای مذکور به عنوان بنای هویت شهری هم معرفی نشده بود هرگونه تحرک و اقدام شهرداری در بافت تاریخی طبق قانون باید با استعلام از میراث فرهنگی و با کار کارشناسی میراث فرهنگی بر روی بنا انجام شود که این روند برای بنای سینما آسیا در مشهد طی نشده است.

اکبری افزود: بافت تاریخی مشهد با مرکزیت حرم مطهر، ۲ هزار و ۶۶۲ هکتار وسعت دارد که ملک سینما آسیا در این بافت قرار داشته است و در این وسعت هنوز فرصت انجام کار کارشناسی برای همه بناهای ارزشمند تاریخی میسر نشده است.

وی ادامه داد: طرح‌های تفصیلی شهری نیز توسط نهاد مطالعاتی مستقر در شهرداری مشهد هنوز در دست بررسی است و تاکنون نتیجه نهایی و خروجی نداشته‌ است بنابراین به جز روش استعلام از میراث فرهنگی برای انجام هراقدامی بر روی بناهای عمومی موجود در بافت، هیچ راهی وجود ندارد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: سینما آسیا که جزء آثار ارزشمند در خیابان ارگ مشهد به عنوان یک خیابان تاریخی در این شهر قرار داشت یک عنصر هویتی شهر مشهد شناخته می‌شد و از بناهای متاخر این شهر بود که در دوره پهلوی به عنوان یک فضای عمومی مورد استفاده قرار می گرفت اما سالها متروکه بود که البته این امر دلیل موجهی برای تخریب نیست.

اکبری در خصوص تبعات تخریب بدون مجوز این بنای هویتی در محدوده بافت تاریخی مشهد اظهار کرد: در این خصوص قانون مشخص است و بر اساس آن پیگیری می‌شود.

وی اظهار نظر در خصوص ارزش و اهمیت معماری بنای سینما آسیا را موکول به بررسی کارشناسان میراث فرهنگی با استفاده از تصاویر و نیز آثار برجای مانده از تخریب دانست و افزود: تا کنون هیچ پرونده ثبتی برای این بنا تشکیل نشده است اما مهم این است که تخریب یک بنای هویتی در شهر با چه جایگزینی همراه خواهد بود.

او ادامه داد:سینما آسیا در حقیقت یک بنای هویتی و معرف هویت گذشته مردم مشهد بود و از جنبه فرهنگی و اجتماعی اهمیت زیادی  داشت که متاسفانه اکنون تخریب شده است.

بنای سینما آسیا در مشهد در خیابان ارگ سابق و امام خمینی کنونی قرار داشت که در سال ۱۳۳۹ تاسیس شد و یکی از ده‌ها سینمای تاریخی مشهد بود که بیش از ۶ دهه پیش کارش را با اکران فیلم”بزن بریم هالیوود” آغاز کرد.

قرار بود با پیشنهاد اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی این بنا به عنوان موزه سینمای خراسان رضوی نام‌گذاری شود و مورد استفاده قرار گیرد.

گفته می‌شود تخریب این بنا توسط یک نهاد متولی در عرصه هنر کشور انجام گرفته است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *