گزارش صبح‌امروز از واقعیت مهم‌ترین حاشیه نشست خبری منتخبان شورای اسلامی شهر مشهد؛

قطعا در شورای ششم، بانوان در مشهد مدیریت دارند

شهردار غیربومی توهین به مردم مشهد است

علی نژاد
سخنگوی منتخبان دوره ششم شورای اسلامی شهر مشهد گفت: برای شورای ششم بومی بودن شهردار اولویت اساسی است. اینکه گفته می‌‎شود چه نیازی است که شهردار بومی باشد، توهین به مردم مشهد است. توهین به مردم مشهد است که با وجود دانشگاه فردوسی و مدیران برجسته، مدیر غیربومی انتخاب شود.
به گزارش صبح امروز، حسن موحدیان در نشست خبری منتخبان شورای اسلامی شهر مشهد در دوره ششم که در نمایشگاه بین المللی مشهد برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: ما فرصتی برای نشان دادن شهر به شهردار غیر بومی نداریم. ذی‌نفعان ما از شورای ششم کار جهادی می‌خواهند. کاری که بعد از یک ماه در شهر دیده شود. ما شهردار متخصص، بومی و انقلابی می‌خواهیم و آن را انتخاب خواهیم کرد.
اوتصریح کرد: فرآیند تعیین شاخص برای شهردار مشهد در این هفته به اتمام می‌رسد. کسانی که در شورای ششم حضور دارند، شهردار را براساس ملاک‌ها، شاخص‌ها و ارتباط با افراد ذی‌صلاح شناسایی و انتخاب می‌کنند. ما کار را با آرامش انجام می‌دهیم و به آن اعتقاد داریم. نمی‌خواهیم موضوعات و مراحل این فرآیند را رسانه‌ای کنیم تا تداخلی با کارهای شهردار و شورای شهر فعلی پیش نیاید.
وی در خصوص اخباری مبنی بر انتخاب شهردار از اعضای شورای ششم در فضای مجازی، گفت: ما فعلا وارد این مسئله نشده‌ایم. بنده به هیچ وجه موافق نیستم که کسی که رای مردم را گرفته است به آن پشت کرده و به دنبال شهرداری برود. مردم وقت گذاشته و پای صندوق‌ها آمدند. من مخالف چنین اتفاقی هستم اما انتخاب شهردار تصمیم شورایی است. آقای کلائی نیز تا زمانی که ما شهرداری انتخاب نکردیم، بر سر کار باقی خواهد ماند. براساس قانون با تمام شدن شورای پنجم، کار ایشان نیز تمام می‌شود. اگر شورای ششم تصمیم بگیرد فعلا ایشان باشند، می‌توانند به کار خود ادامه بدهند. در صورتی که ایشان تمایلی به ادامه کار از ۱۴ مرداد به بعد و از روی کار آمدن شورای ششم نداشته باشند، براساس قانون تا انتخاب شهردار توسط شورای ششم، یکی از افراد استخدام شهرداری، یعنی غالبا یکی از معاونین وی، برای سرپرستی انتخاب خواهند شد. به فضای مجازی توجه نکنید.
منتخب دوره ششم شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص پروژه‌های عمرانی نیمه تمام شهر، گفت: مردم به منتخبین شورای ششم یعنی رای به تغییر و تحول در نظام مدیریت شهری. شاخص‌های ما در این راه حرکت به سمت جلو و استفاده از افراد پاکدست، انقلابی و مردمی است. ما از همه ظرفیت‌های شهری و مدیریت شهری در این راه استفاده خواهیم کرد.در این چهار سال کاری خواهیم کرد که در پایان کار ما را به عنوان شورای شهر بشناسند و نه شورای شهرداری.
منتخب دوره ششم شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه شورای ششم محل تعامل‌ها خواهد بود، خاطرنشان کرد: ما به دنبال تعامل بوده و در راستای انجام آن به سمت شورا و مدیریت شهری هماهنگ حرکت خواهیم کرد. ما خود را موظف می‌دانیم که با دولت هماهنگ بوده و از ظرفیت‌های دولت به‌ نحو مطلوب استفاده کنیم. در همین راستا با استاندار به عنوان نماینده دولت در تعامل خواهیم بود. مردم‌محوری و ایجاد رابطه دوسویه از شاخص‌های عملکردی ما در این چهار سال خواهد بود.
تشکیل کارگروه‌های مختلف
موحدیان عنوان کرد: نقشه راه حرکت شورای ششم به ۲ بخش قبل از ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ و بعد از آن تقسیم می‌شود. ما در مراحل ابتدایی به سمت تشکیل دبیرخانه‌های مورد نیاز رفتیم. به دنبال تعامل با نهادهای مختلف، همکاری با دولت و ایجاد رابطه دوسویه با مردم در انجام امور هستیم. برای انسجام‌بخشی به امور، دبیرخانه‌ای تشکیل شده و تاکنون با بزرگان و مسئولان شهر نیز دیدارهایی صورت گرفته است. کارگروه‌های ویژه‌ای در شورای ششم، تشکیل شده است. به عنوان نمونه کارگروه شناسایی نخبگان و متخصصان، کارگروه تبیین شاخص‌های شهردار مشهد، کارگروه تدوین شورای ششم شهر مشهد و تشکیل تیم رسانه‌ای از جمله اقدامات در دست اقدام منتخبان شورای ششم است. تعیین موضوعات اولویت‌دار شهر توسط دبیرخانه تعریف می‌شود. این کارگروه‌ها برای آشنایی کامل‎‌تر با مسائل شهری و شهرداری تشکیل شده است. ما فارغ از جناح‌بندی از ظرفیت‌های بالای کارشناسان شهرداری استفاده می‌کنیم. تشکیل این کارگروه‌ها قطعا به معنای دخالت در کار شهردار بعدی نیست. بانک اطلاعاتی برای او گذاشته می‌شود تا از آن استفاده کند.
سخنگوی دوره ششم شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه افراد متخصص زیادی در کارزار انتخابات آمدند اما انتخاب نشدند ولی ما باید از ظرفیت و دیدگاه آنان برای بهتر اداره کردن شهر استفاده کنیم، گفت: کارگروه تدوین شاخص‌های شهردار شروع به کار کرده است. در تعیین شهردار مشهد شاخص‌هایی باید استفاده شود که در شان شهر امام‌ رضا(ع) باشد. این کارگروه در حال کار است و فرآیند در آن به‌جد در حال انجام است تا به‌سرعت شهردار انتخاب شود.
موحدیان با اشاره به تشکیل کارگروهی برای شعار شورای ششم، تاکید کرد: همزمان با شروع به کار شورای ششم از این کارگروه رونمایی خواهیم کرد تا ما همانند دیگر شوراهای گذشته نباشیم. شورای ششم تیم رسانه‌ای قوی برای استفاده از نظرات رسانه‌ها در کارهای خود تشکیل خواهد داد و نظرات آنان را منعکس کرده و در راستای پیشرفت و توسعه شهر از آن استفاده می‌کنیم. با این کار تبادل اطلاعات انجام خواهد شد.
شورای ششم رویکرد فرهنگی دارد
موحدیان در خصوص رویکرد فرهنگی شورای ششم اظهار کرد: شورای ششم رویکرد فرهنگی دارد. کارگروه و کمیسیون‌های فرهنگی و برخی دیگر از کمیسیون‌ها مشخص است. مردم اگر می‌خواستند به پل، زیرگذر، تقاطع و… رای بدهند، ما اینجا نبودیم. زائری که به مشهد می‌آید، باید توشه معنوی بگیرد. در گذشته وقتی کسی به مشهد می‌آمد، به او «مشهدی» به معنای کسی که مشهد آمده و رفتار او تغییر پیدا کرده است، می‌گفتند. کار فرهنگی نیاز به کار مداوم و زیاد دارد
منتخب دوره ششم شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص دارایی‌های فعلی خود، تاکید کرد: من بازنشسته هستم و ماهیانه ۱۲ میلیون ‌تومان حقوق دارم. در شهرک طالقانی واقع در بهارستان ۱۳ سکونت دارم. ماشین بنده یک پژوی مدل سال ۸۷ است. در انتخابات شورای ششم ۱۱۲ میلیون تومان استفاده و هزینه کردم. حتی می‌توانم خانه و فیش حقوقی خود را نشان بدهم.
قطعا در دوره شورای ششم، بانوان در مشهد مدیریت دارند
وی در خصوص استفاده از زنان در پست‌های مدیریت شهری، اظهار کرد: ما معتقد هستیم زن و مرد مکمل یکدیگر هستند، و این برگرفته از دین است؛ در پست‌های ستادی می‌توانیم از خانم‌ها استفاده کنیم اما دویدن صبح تا شب، مناسبت با رسیدگی به زندگی یک زن ندارد، اما قطعا در دوره شورای ششم، بانوان در مشهد مدیریت دارند. جامعه از خانواده شروع می‌شود تا جامعه بزرگ‌تر و بزرگ‌تر شود. این دیدگاه من است و ممکن است نظر دیگر اعضا متفاوت باشد.
موحدیان در خصوص استفاده از نخبگان در تصمیم‌گیری‌های شورای ششم، خاطرنشان کرد: شورای ششم قرار است در سطح محلات با حضور مردم محلات تصمیم بگیرد که کدام پروژه انجام شود. پروژه‌ای در سطح منطقه و محلات اجرا می‌کنیم که براساس نظر نخبگان، دانشگاهیان، علما، رسانه‌ها و… باشد. چرا پروژه کمبرند جنوبی با این میزان هزینه‌کرد درآن خوابیده است؟ چرا در حال از بین رفتن است؟ چرا متوقف شد؟ چرا با ذی‌نفعان و متخصصان در این زمینه صحبت نشد؟ اگر با متخصصان و نخبگان در این زمینه مشورتی گرفته می‌شد، این اتفاق رخ نمی‌داد. در توسعه شهر پروژه‌هایی را اجرا خواهیم کرد که در مورد آنها با مردم و نخبگان مشورت کرده و نظرات آنان را گرفته باشیم.
اجازه نمی‌دهیم ساختمان‎‌های بلند بدون معماری اسلامی ساخته شود
موحدیان در خصوص وضعیت منطقه ثامن و پروژه‌های آن عنوان کرد: دیدگاه‌هایی در خصوص بافت پیرامونی حرم وجود داشته و به تدریج با رشد فرهنگی این نگرش تغییر کرده است. معنویت در اطراف حرم با وجود پاساژهای مختلف در آن از بین رفته است. باید به دستورات مقام معظم رهبری توجه شود.. ما اجازه نخواهیم داد که ساختمان‎‌های بلند بدون معماری اسلامی ساخته شود. ما در این زمینه نیز مطالبه‌گر خواهیم بود.
موحدیان در خصوص مشکلات حاشیه‌شهر مشهد گفت: شورای ششم به دنبال این است که بستری برای شرایط محیطی محل سکونت‌ آنان تامین کند تا کرامت آنان در سکونت‌گاه‌های غیررسمی حفظ شود. ما باید کاری کنیم که سکونتگاه‌های غیررسمی رشد نکند. باید فکری برای افراد کم‌درآمد شهر کنیم. در این راستا نیاز است که با راه و شهرسازی همکاری و تعامل کنیم. افراد ساکن در این محلات نیز باید کمک کنند.
وی خاطرنشان کرد: ما منتخبین شورا سعی کرده‌ایم که پاسخ‌ سوالات را بدهیم. اگر اقناع نشدید بنا را بر این بگذارید که ما ابتدای کار هستیم. در ادامه راه با حضور تیم رسانه‌ای خود با شفافیت در کنار شما خواهیم بود و به شما پاسخ می‌دهیم. مبنا را بر این نگذارید که ما نمی‌خواستیم پاسخ شما را ندهیم. رسانه عضو شانزدهم شورای ششم است.
شورای ششم مشهد فارغ از جنا‍‌ح‌بندی های سیاسی خدمت خواهد کرد
هم چنین حسین حسامی در نشست خبری منتخبین ششمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد اظهار کرد: رسانه عضو شانزدهم شورای ششم است. ما منتخبین شورای ششم فرضیاتی داریم که براساس آن مشهد شهر امام رضا(ع) و محور شکل‌گیری شهر و حرم دحو ‌الارض مشهد است.
وی با اشاره به اینکه در کنار ایجاد شهر زیارتی باید در پیش‌برد مشهد در تمام ابعاد و ایجاد درآمدپایدار برای آن تلاش کرد، افزود: توجه به مناطق حاشیه شهر، ایجاد شیب خدمات و تخصیص تسهیلات برای شورای شهر، استفاده از جوانان و مشارکت دادن مردم در سه حوزه تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری و نیز اجرا و نظارت از برنامه‌های دیگر ماست. نگاه زیارتی، تامین منابع مالی پایدار و اقتصاد زیارت را در دستور کار داریم. از ابتدای تیر ماه ۱۴۰۰، ۳۷ جلسه در حدود ۱۲۰ ساعت برای بررسی موضوعات مختلف مربوط به شهر برگزار شده است. همچنین نشست‌های گروه‌ها، جمعیت‌های خاص و توجه به امر آموزش در شورای ششم صورت گرفته و می‌گیرد. توجه به مناطق حاشیه‌ای و ایجاد خدمات به مناطق حاشیه‌ای از موضوعات مورد اهمیت شورای ششم است. شورای ششم از جوانان انقلابی تشکیل شده که آموزش‌ها بیشتر برای آنان در دستور کار قرار گرفته است.
این منتخب شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص رفت‌وآمدهای اتوبوسی در ادوار مدیریت شهری اظهار کرد: به سرمایه‌های انسانی شهرداری کم لطفی و بی‌مهری شده و باید از این امر جلوگیری کنیم. در حال حاضر در شورای ششم از ۱۵ نفر، هشت نفر سابقه مدیریت شهری و ۱۲ نفر به صورت مستقیم در شهرداری سابقه کار دارند. کسی که حدود ۲۰ سال است در شهرداری شاغل است، جزو سرمایه‌های انسانی شهرداری است. ورود اتوبوسی به شورا و شهرداری در دوره‌های مختلف اتفاق افتاده که باید جلوی آن را در این دوره بگیریم. در شهرداری متخصص‌ترین افراد را در در اختیار داریم که از آن‌ها استفاده خواهیم کرد.
حسامی در خصوص شاخص‌های انتخاب شهردار، عنوان کرد: شاخص‌ها در کمیته مورد نظر تدوین می‌شود. مصادیق زیادی در فضای مجازی در خصوص انتخاب شهردار مطرح می‌شود اما بنده آن را نه تایید و نه تکذیب می‌کنم. ملاک ما خروجی کمیته تدوین و سیاست‌های شورای ششم است. شورای ششم تخصص‌گراست و افرادی که برنامه داشتند به میدان آمدند.
وی با اشاره به اینکه در اولین جلسه عنلی شورای ششم رئیس شورای اسلامی شهر این دوره رای‌گیری و مشخص می‌شود، تاکید کرد: انتصابات از کارهای شهردار مشهد بوده و شورای ششم تنها یک انتصاب دارد و آن شهردار است. اعضای شورا کسی را انتخاب نمی‌کنند. امنیت شغلی کارمندان شهرداری باید ایجاد شود.
منتخب شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: بین ساختار مصوب و اجرایی تفاوت زیادی وجود دارد. در مشهد فقط شهروندان حضور ندارند بلکه زائرانی هستند که شهرداری باید به آنان خدمات بدهد. امنیت شغلی از موضوعات مهمی است که در ساختار شهرداری باید آن را در دستور کار قرار دهیم.
حسامی با بیان اینکه برخی فکر می‌کنند که اگر بخش خصوصی در جایی سرمایه‌گذاری کند، نباید سود کند، عنوان کرد: این باور اشتباه است. اگر قرار نباشد که بخش خصوصی سود کند چرا در آن کار سرمایه‌گذاری کند؟ ما باید بدانیم مشکلات و خواسته‌های بخش خصوصی در کجاست و نیازهای اصلی و گره‌های آنان را در بخش و حوزه مدیریت شهری، شورا و حوزه نهادهای بالادستی بدانیم و در حوزه‌های مربوط به خود آن را بررسی و حل کنیم.
وی در خصوص زائران خارجی گفت: در سال حدود سه میلیون و ۵۰۰ زائر خارجی به مشهد می‌‍آمدند که در حال حاضر تعداد آنان کم شده است. مشهد شهر زیارتی و مبتنی بر زیارت است که باید با استفاده از پتانسیل‌های آن، استفاده و بهره کافی را ببریم. رویکرد ما به این موضوع مثبت است. یکی از برنامه‌های ما استفاده از ظرفیت‌های گردشگران خارجی است.
دبیر هماهنگی شورای ششم شهر مشهد افزود: بخش عمده درآمد شهر زیارتی مشهد از زائران است و بناست از ظرفیت حدود چهار میلیون زائر خارجی استفاده کنیم.
خدمات در مشهد ملی اما بودجه محلی !
هم چنین دیگر منتخب ششمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه مشهد خدمات ملی ارائه‌ می‌دهد اما بودجه محلی برای آن در نظر می‌گیرند، اظهار کرد: مشهد قابلیت و ظرفیت اختصاص بودجه‌ای جداگانه به غیر از بودجه شهرداری دارد. دولت آتی و مجلس باید کمک کند که بودجه جداگانه برای مشهد اختصاص پیدا کند.
موسی‌الرضا حاجی بگلو با بیان اینکه در حال حاضر در شورای پنجم قرار است مصوبه‌ای مبنی بر هبه قطعه زمینی به دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصویب شود، گفت: ما تا کی باید بار دولت را به دوش بکشیم؟ چرا قرار است یک چنین بخششی انجام شود که پشت آن برنامه و کار کارشناسی انجام نگرفته است؟ این اتفاقات خام فروشی است. چرا باید ۱۸ هکتار خام به دانشگاه علوم پزشکی داده شود؟ چرا شهرداری در این گونه پروژه‌ها مشارکت ندارد؟ وقتی یک زمین در دانشگاه علوم پزشکی هزار میلیارد تومان قیمت‌گذاری می‌شود، باید شورای شهر ورود کند.
منتخب شورای ششهم شهر مشهد با بیان اینکه شهرداری مشهد از بلیط‌های هوایپمایی در سال حدود ۴۰۰ میلیارد تومان درآمد دارد اما این رقم به آن پرداخت نمی‌شود، عنوان کرد: اشکال کار این است که ما به دنبال درآمدهای پایدار شهرداری نرفته‌ایم. سالانه ۳۰ میلیون زائر در شهر مشهد حضور پیدا می‌کنند. پنج درصد بهای بلیط هواپیما را باید به شهرداری بدهند اما طبق بررسی‌ها یک ریال از این ۴۰۰ میلیارد تومان به شهرداری اختصاص نمی‌یابد.
وی ادامه داد: زیر ساخت‌های اقتصادی باید به سمت حاشیه شهر سوق داده شود. شرکت‌های اقتصادی بزرگ کشور باید به کمک دولت و مجلس به مشهد بیایند تا برای آنان بسته اقتصادی در نظر بگیریم. اگر در هر سال تنها ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حاشیه شهر مشهد انجام شود، در چهار سال آینده حاشیه شهری در مشهد نخواهیم داشت.
حاجی بیگلو بیان کرد: وقتی بودجه‌نویسان ما توجیه نیستند که سرانه جمعیت مشهد ۳۰ میلیون است نه سه میلیون نفر، نتیجه این می‌شود که برای هر نفر ۱۰۰ هزار تومان هم تخصیص داده نمی‌شود. به کمک رسانه‌ها باید مجلس و دولت را مجاب به همکاری کنیم.
چهره مشهد در افق ۱۴۰۴ از منظر فرهنگی و شهری تغییر خواهد کرد
همچنین مهدی ناصحی، دیگر منتخب شورای ششهم شهر مشهد در این نشست خبری در خصوص فعالیت‌های فرهنگی کلان شهر مشهد، بیان کرد: دلیل وجودی شهر مشهد، مرقد مطهر امام رضا(ع) است. باید جایگاه معنوی حضرت رضا(ع) را به عنوان نقطه کانونی مشهد دانست.
وی افزود: باید یک حرکت دائمی در حوزه فرهنگ شهرنشینی و حسن هم‌جواری در کنار امام رضا(ع) را در میان مردم و زائران ایجاد ‌کنیم تا مردم مشهد میزبان زائران باشند. قطعا امور فرهنگی را به خود مردم واگذار کرده و تنها سیاست‌ها به آنان ابلاغ خواهیم کرد. مهم‌ترین وظیفه‌ای که مدیریت شهری در حوزه فرهنگ دارد این است که جایگاه محوری امام‌رضا(ع) را به عنوان نقطه کانونی مشهد با ثبات مدیریت فرهنگی به مشهد بازگرداند که انتقاد اصلی ما به شورای پنجم، همین موضوع بوده است.
منتخب شورای ششم شهر مشهد با اشاره به اینکه فرهنگ‌های مختلفی از جمله فرهنگ شهروندی و ترافیک در برنامه شورای ششم قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: ما پیشینیان کار فرهنگی هستیم تا با استفاده از ظرفیت‌های بی‌بدیل مشهد، مردم کارهای فرهنگی را خودشان پیش برند.
ناصحی در پاسخ به این سوال که برنامه شما برای تلفیق امور اقتصادی و فرهنگی چیست، بیان کرد: شأن شورای شهر اجرا نیست. شورای شهر یک شهردار انتخاب می‌کند و شهردار طبق برنامه خودش فعالیت‌های خود را در شهر انجام می‌دهد که باید برای رسیدن به افق روشن شهر مشهد تلاش کند.
منتخب دوره ششم شورای اسلامی شهر مشهد افزود: یکی از برنامه‌های اصلی شورای ششم این است که باتوجه به چهار میلیون زائر غیر ایرانی، چرخ اقتصاد مشهد را بچرخاند.
حاشیه مهم‌تر از متن
اما این نشست خبری خالی از حاشیه نبود و تنها دقایقی پس از پایان آن خبری به نقل از سخنگوی منتخبین دوره ششم شورای اسلامی شهر مشهد در فضای مجازی و رسانه‌های داخلی و خارجی وایرال شد مبنی بر اینکه موحدیان مخالف حضورزنان در جایگاه‌های مدیریتی می‌باشد. درهمین رابطه خبرنگار صبح‌امروز طی ارتباطی با آقای موحدیان چند و چون ماجرا را جویا شد. که در نهایت ماجرا از سوی سخنگوی منتخبین دوره ششم شورای اسلامی شهر مشهد تکذیب شد.
در ادامه متن کامل تکذیبیه را می‌خوانید:
سلام علیکم
جهت استحضار افکار عمومی در رابطه با دیدگاه اینجانب در خصوص حضور بانوان در جایگاه های مدیریتی باید عرض کنم، کاملا روشن است من در ستاد انتخاباتی سرکار خانم رحمانی حضور فعال داشته و همیشه هم در خصوص نبود یک خانم در لیست نمایندگان مجلس معترض بوده ام. در خصوص حضور خانم ها در پست های مدیریتی موافقم ولی از اینکه به خانم ها مشاغلی پیشنهاد شود که نیاز به حضور آنها در طول شبانه روز باشد و باعث خستگی مفرط آنها شود به نحوی که نتوانند به تربیت فرزند و رسیدگی به امور خانواده و ایجاد آرامش در خانواده شوند مخالفم.
البته باید اضافه کنم که در بخشی از صحبت‌هایم در نشست خبری هم به صراحت بیان داشتم که زن و مرد مکمل یکدیگر هستند، و این برگرفته از دین است؛ در پست‌های ستادی می‌توانیم از خانم‌ها استفاده کنیم اما دویدن صبح تا شب، مناسبت با رسیدگی به زندگی یک زن ندارد، اما قطعا در دوره شورای ششم، بانوان در مشهد مدیریت دارند؛ به خدا قسم ما قرار نیست کارها را تعطیل کنیم نمی‌دانم چرا در فضای مجازی این دیدگاه پخش شده است!
در پایان با توجه به قانون صریح مطبوعات از دوستان رسانه‌ای که این بخش ازصحبت‌های بنده را به اشتباه منعکس کردند خواهشمندم اقدام لازم را انجام دهند.
حسن موحدیان
سخنگوی منتخبین شورای اسلامی ششم شهر مشهد

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *