عضو شورای شهر مشهد در گفت و گو با صبح امروز مطرح کرد:

مشهد بی‌برنامه در جذب سرمایه

بخش دوم و پایانی

مرتضی یگانه

عضو شورای شهر مشهد معتقد است یکی از بزرگترین کوتاهی‌ها در بی‌توجه دولت‌ها به شهر مشهد مقدس در بودجه کشور مربوط به کم کاری نمایندگان مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی شهر مشهد بوده است.

صاحبی همچنین معتقد است سرمایه‌گذارانی که در این شهر حضور پیدا می کنند باید خود را با آداب و شرایط زیارتی این شهر وفق دهند. او معتقد است مشهد برای جذب سرمایه برنامه‌ای ندارد. آنچه در ادامه می‌خوانید بخش دوم و پایانی مصاحبه تفصیلی با غلامحسین صاحبی عضو شورای اسلامی شهر مشهد است.

تعلل در ابلاغ طرح تفصیلی در زمان مورد نیازتا چه میزان بر تصمیمات مدیریت شهری تاثیرگذار بوده است؟ درآمد پایدار برای افزایش فاصله از تراکم فروشی در شورای ششم تعریف شده است؟ در این خصوص کم کاری صورت گرفته است؟

درآمدهای پایدار زمانی محقق خواهد شد که رضایت مندی شهروندان تامین شود، زمانی که مردم از عملکرد مدیریت شهری احساس رضایت کنند، سهم خود را در راستای توسعه شهر به مدیریت شهری پرداخت می کنند.

یکی از درامد های پایداری که در این شهر می تواند محقق شود بحث تجاری موقت است که اکنون دچار مشکل شده است، بیش از 25 هزار واحد بلاتکلیف در حوزه تجاری داریم که  شهرداری اگر بتواند امور را در این زمینه تسهیل کند می‌توان به عنوان یک درامد پایدار روی آن حساب کرد.

درآمد پایدار در صنعت ساختمان نیز وجود دارد، اگر مقوله صدور پروانه‌های ساختمانی ضربتی و یک ماهه صورت بگیرد درآمد بسیار خوبی نصیب شهرداری می شود و سرمایه‌گذاران این صنعت از مشهد فرار نمی‌کنند.

سخت گیری  برای اعطای پروانه ساخت در مناطق شهرداری سبب شده تا صدور پروانه ساخت حدود 7 ماه به طول بینجامد که این موضوع می‌تواند سبب کاهش میزان درخواست ساخت و ساز در مناطق شود.

فعالان حوزه ساختمان زمانی که شاهد سخت‌گیری هستند از سرمایه گذاری در این شهر دلسرد می شوند که همین موضوع زمینه‌ساز حضور شرکت هایی از کشور ترکیه در مشهد و برگزاری همایش هایی برای جذب سرمایه گذار حوزه ساختمان می‌شود.

مدیران ما حضور 30 میلیون زائر و مسافر در مشهد را یک ظرفیت بزرگ عنوان می‌کنند اما همه هیچ برنامه‌ای برای استفاده از این ظرفیت و ایجاد درآمد پایدار نداشته و ندارند.

اگر مدیران ما توانائی استفاده از ظرفیت 30 میلیون نفری زائر و مسافر به مشهد را داشتند امروز نیازی به فروش نفت در کشور نداشتیم .

کم کاری نمایندگان مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی طی سالهای گذشته در خصوص عدم توجه به فرصت های شهر مشهد مقدس برای همه روشن است زیرا آنها نتوانستند طی دوره های متوالی که در مجلس حضور دارند قوانینی را جهت تقویت ظرفیت های مشهد مقدس مطرح و به تصویب برسانند.

یکی از وظایف نمایندگان مجلس حل مشکلات اشتغال، بیکاری، تولید و استفاده از ظرفیت 30 میلیون زائر در مشهد است بنابراین باید از نمایندگان مردم مشهد در مجلس پرسید که در این سالها چه فکری برای توجه به ظرفیت های عظیم فرهنگی و اقتصادی شهر امام رضا(ع) چه کاری انجام داده اند.

نمایندگان مجلس باید زیرساخت های لازم  را در قوانین مجلس ببینند تا مدیریت شهری با استفاده از قوانین درآمد پایدار ایجاد کند اما متاسفانه عدم توجه سبب شده تا بسیاری از فرصت ها را در این زمینه از دست بدهیم.

مشکلات در مشهد مقدس تنها به چنین مسائلی ختم نمی شود، مثلا اختلافات بین مشهد و طرقبه شاندیز هنوز حل نشده، معضلی در آن منطقه وجود دارد که می توان از آن به عنوان استخوان لای زخم یاد کرد.

در طرح تفصیلی ابلاغ شده برای اجرا در مناطق 9 و 11 از ظرفیت های حوزه مسکن غفلت کرده‌اند و به نوعی طرح را انقباضی دیده‌اند که سبب شده تا ساخت و ساز در این مناطق اقتصادی نباشد.

این موضوع که ساخت سازها در مشهد مقدس به خصوص اطراف حرم مطهر باید کنترل شوند همواره مورد توجه مدیریت شهری بوده اما اعتقاد داریم در مناطقی همچون 9و11 شهرداری مشهد می‌توانستیم از پهنه‌های موجود استفاده بهتری انجام دهیم.

در منطقه 12 نیز پهنه هایی وجود دارد که می‌توان با استفاده از آنها به سوی مرتفع‌سازی رفت اما در طرح‌های ابلاغی با بی‌توجهی به این موضوع شاهد اجرای طرح‌های انقباضی هستیم که درآمدهای مدیریت شهری را تحت تاثیر قرار داده است.

در اواخر شورای چهارم قراردادی با یک سرمایه گذار مشهدی منعقد شد اما با شروع پروژه اختلافاتی به میان آمد که برای مدتی از فعالیت‌های این سرمایه‌گذار جلوگیری شد، اصل ماجرا چه بود؟

در قرارداد منعقد شده با این سرمایه‌گذار، بنا شد براساس مفاد و مصوبات مورد توافق پروژه پیش برود اما متاسفانه با شروع پروژه سرمایه‌گذار از برخی مفاد قرارداد منعقد شده عدول کرد.

زمین وسیعی در منطقه طرق در این پروژه مدنظر بود که بخشی از آن برای ایجاد مجموعه‌ای در اختیار سرمایه‌گذار قرار داده شد اما سرمایه‌گذار برخلاف مفاد قرارداد بخش اضافه از این زمین را زیر بار پروژه برد که این موضوع خلاف مصوبات مدیریت شهری بود.

سرمایه گذار خارج از ضوابط و قوانین ذکر شده در پروژه اقدام به محصور کردن تمامی زمین واگذاری شهرداری کرد و در گام بعد اشکال هخامنشی را در این پروژه مورد استفاده قرار داد که برخلاف توافقات صورت گرفته بود.

ما وظیفه داریم آثار تاریخی و باستانی کشور را حفظ کنیم نه اینکه با یک رویکرد و مشاوره‌های خاصی بخواهیم تفکرات دیگری در شهر جاری کنیم که این موضوع در شان شهرامام رضا(ع) نیست.

از سرمایه‌گذاری در مشهدالرضا(ع) حمایت می‌کنیم به شرطی که سرمایه گذار در مسیر قرارداد منعقد شده حرکت کند و به دنبال ماجراهای دیگر خارج چهارچوب ها و ضوابط تعیین شده نباشد.

علت جلوگیری از پروژه در آن مقطع این موضوعات بود، ما مخالف سرمایه گذاری نیستیم و حمایت می کنیم اما نگاهی که سرمایه‌گذار در این زمینه داشت با چارچوب و مسیر تعریف شده اختلاف‌های بسیاری داشت.

ما وظیفه داریم وضعیت شهر امام رضا(ع) را مورد رصد و پایش قرار بدهیم و از شهرداری انتظار داریم سرمایه‌گذارانی که در این شهر حضور پیدا می‌کنند خود را با آداب و شرایط زیارتی این شهر وفق دهند، اعتقاد داریم با هر تفکر و نگاهی نمی‌توان به دنبال سرمایه‌گذار رفت، ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد اما باید در این راستا مراقبت های ویژه ای انجام شود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *