یادداشت

رجوع به همه پرسی، تنها راه حل

محسن پاک‌آیین

تشدید اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین، با اشغال مسجدالاقصی توسط سربازان اسرائیلی و تلاش برای افزایش شهرک سازی برای یهودیان همراه بود.

این تلاش ها با ظهور و بروز آپارتاید در سرزمین های اشغالی و اخراج شماری از خانواده‌های عرب از خانه‌هایشان در منطقه شیخ جراح، موجب اعتراض فلسطینی‌ها شد و شکست دیگری را برای رژیم صهیونیستی رقم زد.

دفاع جانانه مردم فلسطین از سرزمین اجدادی خود و شلیک هزاران موشک به تل آویوو حیفا که شکست گنبد آهنین را به رخ جهانیان کشید، موجب شد تا نتانیاهو که در اندیشه نابودی غزه بود، برای اولین بار آتش بس بدون پیش شرط را بپذیرد. در این جنگ یازده روزه، جامعه جهانی و حتی حامیان رژیم صهیونیستی به درستی فهمیدند که اسرائیل دیگر توان رویارویی با محور مقاومت را ندارد و این فلسطین است که در میدان، حرف آخر را می زند. جهانیان به خوبی دریافتند که قدس، هویت اصلی فلسطین  و جهان اسلام است و رژیم صهیونیستی و کشورهائی همچون آمریکا،انگلیس،آلمان و فرانسه دیگر نمی توانند با قدرت نظامی، هویت قبله اول مسلمانان جهان را انکار کنند. در هنگام مصاف جانانه مردم فلسطین علیه جنایات اسرائیل، همدلی جهان اسلام و آزادگان جهان برای محکومیت رژیم اشغالگر قدس و حمایت از آرمان آزادی فلسطین به اوج خود رسید و همه از موشک باران تل آویو و حیفا خوشحال شدند.

اینک، آتش‌بس فرصتی را برای جهانیان فراهم کرده که با شناخت واقعیت های صحنه به یک راه حل عادلانه و مبتنی بر آرای مردم برای حل مشکل فلسطین بیاندیشند. راه حل مطرح شده از سوی ایران که حدود بیست سال پیش توسط رهبر معظم انقلاب در اجلاس سران عدم تعهد در تهران اعلام شد یعنی “برگزاری همه پرسی در سرزمین های اشغالی” تنها راه ممکن برای این معضل دیرینه است. بر اساس طرح جمهوری اسلامی ایران که در سازمان ملل هم به ثبت رسیده است تمام ساکنین سرزمین های اشغالی اعم از مسلمان، یهودی و مسیحی و آوارگان فلسطینی که از این سرزمین اخراج شده اند، بر اساس  حق تعیین سرنوشت در یک همه پرسی شرکت کرده و بصورت آزاد و دموکراتیک، نظام آینده حاکم بر این سرزمین را تعیین کنند.

راه حل ایران کاملا مبتنی بر اصول عقلانی و موازین پذیرفته شده در مجامع بین المللی و بر مبنای احترام به آرای مردم است. کشورهای غربی و نهادهای بین المللی همچون سازمان ملل متحد که ادعای حمایت از حقوق بشر را دارند، می بایست از این طرح که حائزتمام معیارهای حقوق بشری است، پشتیبانی کنند واجازه ندهند که بیش از این جنایات اسرائیل علیه مردم فلسطین ادامه یابد.

در سال 1370 نیز کشورهای طرفدار آپارتاید همچون انگلیس و آمریکا و نهادهای غربی متقاعد شدند که جنایات رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی نمی تواند این سیستم غیرعادلانه را حفظ کند و لذا به برگزاری همه پرسی در این کشور قانع شدند. نتیجه این همه پرسی نابودی یکی از رژیم های غیرانسانی و استقرار دولتی دموکراتیک در آفریقای جنوبی بود. امروز نیز نهادینه شدن تبعیض نژادی و آپارتاید در سرزمین های اشغالی و تداوم حاکمیت نژادپرستان صهیونیسم که حتی با مخالفت یهودیان هم مواجه است، می تواند در سایه همه پرسی به یک نظام دموکراتیک منتهی شود.

تردیدی نیست که سرنوشت رژیم صهیونیستی با سرنوشت رژیم آپارتاید درآفریقای جنوبی، مشترک است و سردمداران پرتوریا که هرگز فروپاشی رژیم آپارتاید را تصور نمی کردند، شاهد اضمحلال آن شدند. قطعا با تداوم مبارزات ضدآپارتایدی علیه رژیم اشغالگر فلسطین و حمایت جامعه جهانی از این مبارزات، شکست نژادپرستان در سایه همه پرسی رقم خواهد خورد و مبارزه مردم فلسطین و محور مقاومت، فروپاشی صهیونیسم را ممکن خواهد ساخت. قظعا فروپاشی صهیونیسم موجب عزت یهودیان جهان خواهد شد و جایگاه پیروان حضرت موسی(ع) را ارتقاء خواهد داد.

مناسب است با استفاده از شرایط آتش بس، کشورهای اسلامی با مدیریت سازمان همکاری اسلامی از همه پرسی در سرزمین های اشغالی بطور جدی حمایت کرده و آن را در عرصه بین المللی مطرح نمایند. جمهوری اسلامی ایران نیز می تواند در این عرصه به عنوان طراح اصلی این راه حل، پیشقراول باشد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *