صنایع کوچک راه حل معضل بیکاری

معاون امور حقوقی و مجلس وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: موثرترین راه برای حل معضل بیکاری حمایت از صنایع کوچک و متوسط است.

شهریار طاهرپور روز سه شنبه در ‘همایش فیروزه، صنعت و فرهنگ' در نیشابور افزود: در همین چارچوب صنعت تراش سنگهای قیمتی می‌تواند برای ۶۰ هزار نفر اشتغال ایجاد کند. شهرستان نیشابور ظرفیت دارد که بخش عمده‌ای از منابع این حوزه را به خود اختصاص دهد.

وی ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ایجاد تحرک و پویایی در امور تجاری برنامه‌هایی را در پنج بسته تحت عنوان برنامه اقتصاد مقاومتی پیگیری می‌کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: این برنامه‌ها شامل ارتقاء تولید ملی، تامین مالی و سرمایه گذاری، تامین و جذب فناوری جدید، تجارت خارجی، صادرات غیرنفتی، مدیریت واردات و همچنین افزایش بهره وری نیروی انسانی است.

وی افزود: نخستین برنامه وزارت صنعت حفظ و صیانت از 10 هزار واحد کوچک و متوسط است. در این چارچوب ۲۰۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات در نظر گرفته شده و تاکنون ۲۰ هزار واحد به بانکها معرفی شده اند.

طاهرپور ادامه داد: از این تعداد تاکنون ۲ هزار واحد توسط بانک‌ها بررسی و به تعدادی تسهیلات پرداخت داده شده است که البته بسیار کم بوده و امیدواریم در نیمه دوم امسال شرایط بهتری حاصل شود. خراسان رضوی در این زمینه وضعیت بهتری نسبت به سایر استان‌ها دارد

وی در ادامه همچنین گفت: در زمینه نوسازی و بازسازی صنایع نیز ۱۰۰ هزار میلیارد ریال در نظرگرفته شده که امیدواریم تا پایان امسال محقق شود.

معاون امور حقوقی و مجلس وزارت صنعت، معدن و تجارت فناوری نوین را از دیگر برنامه‌ها ذکر و بیان کرد: امسال می‌بایست صادرات غیرنفتی ۱۰ درصد افزایش یابد. واردات غیر ضروری نیز با اصلاح یک سری قوانین در مجلس، کاهش یابد تا از تولید داخلی حمایت شود.

وی ایجاد شرکت‌های خدمات مشاوره‌ای و رفع مشکلات کارخانه‌ها را نیز در دستور کار وزارتخانه اعلام و بیان کرد: بر اساس مصوبه مجلس فرصت خوبی به وجود آمده زیرا یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای حوزه اشتغال روستایی در نظر گرفته شد که عمدتا شامل صنایع دستی می‌شود و تراش سنگهای قیمتی نیز در همین حوزه قرار دارد.

طاهرپور یکی از مهم‌ترین مسائل حوزه سنگ‌های قیمتی را فناوری استخراج و تراش ذکر و بیان کرد: استحصال سنگهای قیمتی به خصوص فیروزه هنوز به روش قدیمی‌و با انفجار انجام که باعث می‌شود ماده اولیه مرغوب به دست تراشکاران نرسد.

وی افزود: یکی دیگر از مسائل مهم در حوزه سنگهای قیمتی بحث فروش آن است که در این زمینه هنوز در اروپا و کشورهای آسیای جنوب شرقی نیازسنجی انجام نداده ایم.

فیروزه بستر پایداری جمعیت منطقه 

فرماندار ویژه نیشابور گفت: سنگ فیروزه از ظرفیتهای تاریخی، مادی و معنوی بسیاری برخوردار است و از بسترهای پایداری جمعیت در این منطقه به شمار می‌رود.

سعید شیبانی افزود: فیروزه بخشی از هویت فرهنگی و اجتماعی نیشابور و ایران است و در مناسبات فرهنگی و تجاری منطقه نقش بسیار مهمی‌داشته و دارد.

وی ادامه داد: صنعت فیروزه به عنوان یکی از زمینه‌های پایدار ایجاد اشتغال با همکاری متولیان و متخصصان و با بهره گیری از فناوریهای نوین استحصال و فرآوری بایست بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

رئیس دانشگاه نیشابور نیز در این همایش گفت: مرغوبترین و قدیمی‎ترین معدن فیروزه جهان در نیشابور است اما با وجود چنین ظرفیتی در این شهرستان هنوز از تمام ابعاد و زوایای آن برای توسعه منطقه استفاده نشده است.

دکتر حسن صادقی سمرجانی افزود: فیروزه یک کانی ارزشمند و ذیقیمت است که در برخی نقاط کشور مانند نیشابور، جنوب مشهد، بیرجند و شهربابک در استان کرمان یافت می‎شود.

وی ادامه داد: همایش فیروزه، صنعت و فرهنگ به منظور معرفی اهمیت فیروزه و تبیین فرهنگ مرتبط و بسترهای توسعه‌ آن در سه محور اصلی رویکردهای زمین ‎شناختی، اکتشاف و معدنکاوی، رویکردهای گوهرشناسی و تجارت و رویکردهای انسانی و اجتماعی برگزار شده است.

رئیس دانشگاه نیشابور گفت: مجموعه‌مقالات این همایش در پایگاه اطلاعات علمی‌جهاد دانشگاهی(SID)، پایگاه سیویلیکا و مرکز کنسرسیوم محتوای ملی نمایه می‎شود. این همایش با مشارکت دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشگاه میراث‌ فرهنگی و گردشگری، معاونت علمی‌و فناوری ریاست‌ جمهوری، انجمن ژئوپلیتیک ایران، سازمان کتابخانه‎‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی تا 27 مهر در دانشگاه نیشابور ادامه دارد.
 

منبع: ایرنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *