میزان ابتلا به کرونای انگلیسی از زبان رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

چهار تست از مجموع 5 تست «پی سی آر» مثبت می‌شوند

فاطمه تنانی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تا به حال فوتی ناشی از کرونای انگلیسی در استان نداشتیم، ولی مردم باید به طور جدی مراقبت کنند؛ چراکه طبق مطالعات و بررسی‌های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که  از هر پنج تست «پی سی آر» ۴ نفر به ویروس انگلیسی مبتلا شدند.

به گزارش روزنامه «صبح امروز» محمد حسین بحرینی، روز گذشته در جلسه ستاد استانی کرونا که در استانداری شهر مشهد برگزار شد، در پاسخ به «صبح امروز» در رابطه با تعداد تست‌های مثبت ناشی کرونای انگلیسی اظهار کرد: ویروس انگلیسی درصد شیوع بالایی دارد به طوریکه از ابتلا تا فوت فرد فقط سه روز زمان می‌برد. تا به حال فوتی ناشی از کرونای انگلیسی در استان نداشتیم، ولی مردم باید به طور جدی مراقبت کنند؛ چراکه طبق مطالعات و بررسی‌های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که  از هر پنج تست «پی سی آر» ۴ نفر به ویروس انگلیسی مبتلا شدند.

وی در مورد محدودیت‌ها و دستورالعمل‌های مصوب در ستاد کرونا توضیح داد: استفاده از مهمانسراها در محل کارهای اداری، اتراق افراد در پارک‌ها و فضای سبزها ممنوع است. همچنین سفر به شهرهای نارنجی و قرمز و پروازهای زمینی و هوایی از اهواز به استان خراسان ممنوع است. گفتنی است سامانه تلفن ۱۹۱ برای شکایت شهروندان و جلوگیری از سفرهای غیر ضروری راه اندازی شده است.

۵ درصد از کادر درمان واکسینه شدند

در بخش دیگری از این جلسه محمود شبستری، عضو  هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی در مورد شرایط واکسینه شدن افراد توضیح داد: واکسن اسپوتنیک v روسی به ۵ درصد از کادر درمان تزریق شده است؛ درواقع افراد طبق الویت‌های یک، دو و سه واکسن دریافت می‌کنند. اولین الویت با افراد بستری در «آی سی یو» است و بعد از آن اولویت‌های بعدی واکسن دریافت می‌کنند. خوشبختانه تا به حال افرادی که واکسینه شدند مشکل خاصی نداشتند.

وی با اشاره به اینکه افراد باید علائم سرماخوردگی را هم جدی بگیرند، بیان کرد: درحال حاضر باید با وجود کرونای انگلیسی که درصد شیوع بالایی دارد، افراد با داشتن کوچکترین علائم سرماخوردگی به مراکز ۱۶ ساعته بهداشت در استان مراجعه کنند تا هر چه سریعتر مورد آزمایش قرار گیرند؛ زیرا هرچه زودتر ویروس شناسایی شود زودتر هم درمان خواهد شد.

شبستری در مورد تصمیمات صورت گرفته در ستاد کرونای استان تشریح کرد: بنا بر این است تا بر اساس دستور استاندار، کمیته علمی ستاد کرونا تشکیل شود. این کمیته متشکل از اعضای دانشگاه علوم پزشکی مشهد و پنج دانشگاه دیگر شهرستان‌ها، متخصصان «آی سی یو»، ویروس‌شناس و… است. هدف از تشکیل این کمیته جمع‌بندی نظرات مختلف اساتید برای تصمیم گیری بهتر است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *