نگران میوه شب عید نباشیم؟

معاون دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت وعده داد که با وفور میوه در شب عید، قیمت میوه‌ها بشکند!

 

سرویس اقتصاد

بدون شک یکی از اقلام مصرفی خانوار، میوه است که نقش تعیین کننده‌ای در سلامت افراد ایفا می‌کند؛ اما این روزها متأسفانه گرانی بی‌رویه سبب محرومیت بسیاری از مردم از تهیه و مصرف آن شده است. بد نیست اشاره‌ای به این موضوع داشته باشیم که هرگونه نوسان قیمت محصولات کشاورزی می‌تواند بر هزینه نهایی سبد خانوار بیفزاید. در شرایط کنونی نیز فعالان بخش تولید محصولات کشاورزی معتقدند که با توجه به گرانی میوه خانواده‌های ایرانی سبد مصرفی میوه خود را کوچک کرده‌اند. در این بین بررسی‌ها نشان می‌دهد که اختلاف قیمت از باغ تا مصرف کننده و گاه عمده فروشی تا خرده فروشی به چندین برابر می‌رسد و دست اندرکاران بخش کشاورزی دلایلی همچون سودجویی دلالان و همچنین نوسان قیمت نهاده‌های تولید را علت اصلی گرانی می‌دانند و معتقدند که با بالارفتن قیمت سموم، کود کشاورزی، مکانیزاسیون، هزینه‌های کارگری و بسته‌بندی افزایش قیمت این کالا نسبت به مدت مشابه سال قبل امری بدیهی است!

به گفته کارشناسان اقتصادی نیز مهمترین عوامل تعیین قیمت میوه در بازار به دو عامل بستگی دارد عامل اول عرضه به موقع میوه است. بنابراین پیک عرضه میوه باید به گونه‌ای باشد که قابل مصرف عموم باشد و عامل بعدی نیز هزینه‌های تمام‌شده تولید میوه است که نقش اساسی در این چرخه را ایفا میکند.

خلاهای بین تولیدکننده و مصرف کننده به افزایش قیمت می‌انجامد

به گزارش روزنامه «صبح امروز» بنا به گفته محققان، مصرف ناکافی میوه و سبزی ها علت ۳۱ درصد بیماری ­های ایسکمیک قلب و ۱۱ درصد سکته های مغز در دنیا است. همچنین این کالاها به علت داشتن ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و فیبرها نقش مهمی در پیشگیری از انواع بیماری ها دارند.

این شرایط در حالی است با توجه به اوضاع اقتصادی قشر کثیری از جامعه و همچنین افزایش مستمر قیمت میوه در کنار دیگر کالاهای اساسی، باعث حذف آن از سبد مصرفی خانوارها شده است. بنا به گفته شهروندان، افزایش قیمت میوه و تره بار و قیمت بالای برخی اقلام مانند موز و یا حتی خیار باعث شده تا مردم فقط تماشگر این میوه ها در ویترین مغازه‌ها باشند و یکی از دلایل این موضوع را می‌توان به خلاهای بین تولید کننده و مصرف‌کننده بسط داد که به واسطه آن، دلالان هم موجب نارضایتی تولیدکنندگان و هم مصرف‌کنندگان شده‌اند. بنابراین دستگاه‌های متولی و نظارتی باید تلاش کنند تا افراد منفعت‌طلب و سودجو موجب متضرر شدن تولیدکنندگان نشوند و مصرف‌کنندگان نیز با قیمت مناسبی کالاها را دریافت کنند.

نظارت بر بازار باید ملموس باشد

اکنون با نزدیک شده به عید نوروز نگرانی مردم برای خرید میوه نیز افزایش پیدا کرده اما از آنجایی که توزيع ميوه شب عيد چند سالي است در اقصي نقاط كشور رواج يافته، می‌توان خوشبین بود که با کنترل و مدیریت شرایط، دست سودجویان و یا در مواردی محتکران از بازارها کوتاه و میوه با قیمت مناسب برای مردم توزیع گردد. هرچند در این خصوص مسئولان و متولیان نظارت بر بازار باید توجه داشته باشند که کار نظارت با سخن گفتن به نتیجه نمی‌رسد بلکه باید به‌گونه‌ای عمل شود که برای مردم ملموس باشد و نتایج آن را احساس کنند و وقتی برای خرید به بازار مراجعه کردند با قیمت‌های غیرمنطقی و سلیقه‌ای مواجه نشوند.

وعده معاون دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت

روز گذشته معاون دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) وعده داد که با ورود و وفور میوه (سیب و پرتقال) در شب عید، قیمت میوه ها از جمله سیب و پرتقال بشکند.

سعید صارمی با حضور در برنامه تلویزیونی در خصوص وضعیت محصولات باغی در بازار از جمله سیب و پرتقال، گفت: طرح ذخیره سازی میوه و مرکبات از سال ۱۳۸۵ با دو هدف انجام می شود که حمایت از تولید در فصل برداشت و حمایت از مصرف کننده در اوج مصرف(شب عید) این اهداف است.

محصول زیر ۶۰۰۰ تومان برای باغدار ضرر است

وی با اعلام اینکه کل میوه و مرکبات ذخیره شده در این چند سال تقریباً زیر یک درصد کل تولید کشور بوده است، ادامه داد: ۴۰ تا ۵۰ هزارتن امسال خرید و ذخیره سازی میوه و مرکبات داشتیم که نسبت به ۶.۵ میلیون تن تولیدی که داریم رقم ذخیره سازی زیر یک درصد می شود. باید بپذیریم با توجه به افزایش هزینه‌هایی که باغداران داشتند اگر محصول خود را زیر ۶۰۰۰ تومان بفروشند، متضرر می‌شوند.

صارمی ادامه داد: باید بپذیریم که هزینه های کود، سم و نهاده های کشاورزی، دستمزد کارگران و … در سال جدید افزایش پیدا کرده است. ورود دولت در موضوع تولید لازم است و با توجه به موجودی میوه ذخیره شده ای که وجود دارد قطعا قیمت های شب عید خیلی پائین تر از این خواهد بود.

محدودیت ارزی عامل نابسامانی 

معاون دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت اظهار کرد: قطعاً در شب عید با ورود و وفور میوه (سیب و پرتقال) در بازار مواجه خواهیم شد و قیمت میوه ها از جمله سیب و پرتقال خواهد شکست.

وی افزود: حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار تن پرتقال و ۱۰ تا ۱۵ هزار تن سیب ذخیره کرده ایم که قیمت ها را شب عید به فراخور قیمت بازار اعلام می کنیم.

وی در خصوص موز نیز گفت: با به وجود آمدن محدودیت‌های ارزی و کاهش عرضه که سبب برهم خوردن عرضه و تقاضای موز در بازار شد، عده ای سودجو برای سوجویی خود به این بازار ورود کردند که دستگاه های نظارتی، سازمانهای حمایت و تعزیرات برای آن‌ها پرونده تخلف تشکیل داده اند و با آنها برخورد لازم صورت خواهد گرفت.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *