توقیف ۵۳  دستگاه استخراج ارز دیجیتال

قائم مقام شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی گفت: سه مرکز تولید رمز ارز با ۵۳ دستگاه ماینر غیر مجاز در این استان شناسایی شد و دستگاه‌های مربوط به آن توقیف شدند.

به گزارش روزنامه «صبح امروز» و به نقل از ایرنا، مهندس علیرضا علیخانی اظهار داشت: این دستگاه‌های ارز دیجیتال در ساعت ۱۲۳ کیلو وات ساعت برق مصرف می‌کردند که در مجموع پس از شناسایی سه میلیارد ریال جریمه شدند.

وی با بیان اینکه این افراد به دستگاه قضایی معرفی شدند افزود: از مجموع مراکز شناسایی شده ۲ مرکز در شیروان و یک مرکز در بجنورد بوده است.

مزارع بیت‎کوین مصرف برق استان را افزایش داده است.

قائم مقام شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی گفت: فعالیت مراکز بیت کوین میزان مصرف برق این استان را در سال جاری یک درصد افزایش داده است.

علیخانی اظهار داشت: دستگا‌ه‌های بیت کوینی که در استان شناسایی می شوند بیشتر در عرصه های کشاورزی، دامداری ها، منازل مسکونی و واحدهای صنعتی راه‌اندازی شده بودند و عمدتا از برق به صورت غیرمجاز استفاده می‌کردند.

وی تاکید کرد: البته صنعت ارز دیجیتال یک فرصت برای وزارت نیرو نیز محسوب می‌شود اما باید ساز و کارهایی برای این امر فراهم شود تا فعالیت‌ها به صورت قانونی و مجوزدار صورت گیرد و هزینه انشعاب‌های برق برای این منظور مشخص و تعیین شود.

علیخانی با بیان اینکه افرادی که ارز دیجیتال تولید می‌کنند باید از دستگاه مربوطه مجوز بگیرند گفت: آنها با ارائه این مجوز به شرکت برق انشعاب خاص را کسب می‌کنند اما متاسفانه از تعرفه خانگی و یا دامداری برای استخراج ارز دیجیتال استفاده می‌کنند که این امر غیرمجاز و تخلف است.

وی گفت: بر این اساس فعالیت این صنعت نیز همانند سایر مشترکان خواهد بود و تعرفه ها برای این امر مشخص می‌شود و آنان نیز برای صرفه جویی مدیریت لازم را خواهند داشت.

قائم مقام شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی اظهار داشت: اما متاسفانه فعالی‌ ها زیر زمینی هستند که بعضا از برق خانگی، حتی در سر چاه‌های کشاورزی استفاده می‌کنند.

علیخانی با بیان اینکه دستگاه‌های ارز دیجیتالی که در منازل راه‌اندازی شده‌اند قابل شناسایی نیستند افزود: اما این دستگاه ها به صورت دائم برق مصرف می‌کنند که در بحث خانگی نمی‌توانیم مانیتورینک کنیم، برق شرکت‌ها، چاه‌های کشاورزی، سنگ شکن‌ها و سایر موارد مانیتورینگ خواهد شد که بعد از اجرای مانور و مانیتورینگ این مراکز شناسایی شدند.

مانیتورینگ عملی است برای مشاهده وضعیت یک سیستم است.

وی با بیان اینکه میزان تولید برق نیروگاهی این استان هزار و ۴۰۰ مگاوات است گفت: اما مصرف برق مشترکان یک سوم آن است، خراسان شمالی ظرفیت ایجاد مراکز تولید ارز دیجیتال را به صورت قانونی دارد.

پول مجازی (بیت کوین) پیش از این با استفاده از رایانه های خانگی تولید می شد اما در سال های اخیر دستگاه هایی مخصوص تولید این پول مجازی (ماینر) ساخته و وارد بازار شده است.
به دلیل ارزان بودن بهای انرژی برق در کشور ما به سرعت در حال توسعه است.

استخراج ارزهای مجازی با توجه به پایین بودن نرخ برق در کشورمان و افزایش نرخ جهانی آن جذابیت زیادی برای استخراج‌کنندگان دارد، به گونه‌ای که این روزها تعداد استخراج کنندگان (مجاز و غیرمجاز) ارزهای دیجیتال افزایش یافته که همین امر به مصرف بیشتر برق منجر شده است.

به فرایند استخراج ارزهای دیجیتال، صنعت «ماینینگ» و به مراکز تولید این ارزها، مزرعه یا «فارم» گفته می‌شود. در صنعت ماینینگ، نفت و گاز به انرژی برق و در نهایت به محصول ارز دیجیتال تبدیل می‌شود که به عنوان یک پول مجازی می‌توان برای مبادلات مالی از آن استفاده کرد.

موضوع ماینینگ (استخراج ارزهای مجازی) در روزهای اخیربه دلیل نگرانی از افزایش مصرف برق و احتمال کمبود این حامل انرژی مورد توجه قرار گرفته است.

مصرف بالای برق توسط دستگاه‌های استخراج ارزهای دیجیتال و مجازی، همواره تهدیدی برای صنعت برق به شمار می‌رود. البته گفته می شود این تهدید بیشتر از سمت استخراج کنندگان غیرمجاز ارزهای مجازی است تا کسانی که به صورت مجاز اقدام به این کار می کنند.

طبق آخرین آمار ۱۷ درصد مشترکان برق خانگی شهری و روستایی استان کم مصرف، ۱۸ درصد از مشترکان برق پر مصرف و ۶۵ درصد نیز خوش مصرف هستند.

هم اکنون، ضریب برخوردای از برق در شهرها ۱۰۰ درصد و در روستاهای این استان ۹۹.۹ درصد است که در مجموع ۸۴ درصد مشترکان برق در استان شامل بخش خانگی می‌شود.

شرکت برق خراسان شمالی ۳۷۵ هزار مشترک دارد که ۸۴ درصد مشترکان مربوط به بخش خانگی، چهار درصد ادارات و دستگاه‌های خدمات رسان، یک درصد کشاورزی، ۱۰ درصد تجاری، کمتر از یک درصد صنعتی و مابقی مربوط به دیگر مصارف است.

با احتساب برق مصرفی مشترکان بزرگ صنعتی از جمله پتروشیمی، سیمان، ریخته گری و آلومینا، مصرف برق استان به ۳۸۰ تا ۴۰۰ مگاوات نیز می رسد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *