اعتراف بازیگران پشت دوربین

احمد صبریان

سینما و به ویژه عرصه بازیگری همواره برای دوستداران سینما، تماشاگران خاص و عام، منتقدان و حتی آن ‌ها که چندان سینمارو‌های حرفه‌ای نیستند و اخبار سینما را از طریق روزنامه‌ها، مجلات و سایت‌های سینمایی پیگیری می‌کنند؛ حاشیه‌های خواندنی، جذاب و گاه عجیب و غریبی دارد. یکی  از این موارد که بیشتر کانون توجه رسانه‌ها قرار می‌گیرد و گاه نیز حاشیه ساز می‌شود، ناگفته‌های شخصی کارگردانان، بازیگران و اهالی سینما درباره  موقعیت حرفه‌ای، فیلم‌ها و نقش‌هایی است که ایفاگر آن‌ها بوده‌اند. اگرچه برخی‌شان دوست دارند این ناگفته‌های شخصی پنهان بماند ولی خواسته یا ناخواسته در نقل قول‌های دیگران یا اظهارنظر‌های خودشان رسانه‌ای  شده و کنجکاوی دوستداران سینما را برمی‌انگیزد. آن‌ها  نیز در مواجهه با این موارد گاه بدون ایجاد موقعیت‌هایی حاشیه ساز و کاملا خودخواسته به صراحت در نشریات، رسانه‌های دیداری و شنیداری ، با لحنی اعتراف آمیز درباره آن‌ها سخن می‌گویند. گزیده‌ای از این موارد گواه این ادعاست که « آفتاب همیشه پشت ابر نمی‌‌ماند.»

حاتمی کیا مخالف حضورم در فیلم بود

پس از گذشت بیش از دو دهه از ساخت فیلم «آژانس شیشه‌ای» رضا کیانیان که در این فیلم علاوه بر بازیگری، بازیگردان هم بوده است در گفت و گویی اعتراف کرد که ابراهیم حاتمی کیا نخست مخالف حضور وی در «آژانس شیشه‌ای» بوده است. رضا کیانیان گفته است: تا پیش از بازی در فیلم «آژانس شیشه‌ای» آن قدرها در سینما معروف نبودم. آتیلا پسیانی همیشه در گروه حاتمی کیا برای انتخاب بازیگر و بازیگردانی حضور داشت ولی آن سال قرار بود یکی از تئاترهایش را به یک کشور خارجی ببرد و نمی‌توانست با گروه سازنده «آژانس شیشه‌ای»همراهی کند. پسیانی مرا به حاتمی کیا معرفی کرد. وی وقتی با راهنمایی های پسیانی مرا شناخت، مخالفت کرده و گفته بود: « نمی‌خواهد  او را بیاوری، او فیلسوف است. حوصله بحث ندارم که او یک سری بحث کند و من هم جوابش را بدهم.» آتیلا پسیانی هم منکر ادعای وی مبنی بر فیلسوف بازی من شده و اظهار کرده بود: «رضا کیانیان این شکلی نیست. من سال‌هاست که با او رفیق هستم». پس از آن  ابراهیم حاتمی کیا پذیرفت که من در «آژانس شیشه‌‌ای» بازی کنم.

احساس کردم از فضای سینما عقب هستم
لیلا حاتمی  بازیگر محبوب سینما نیز گاه با حاشیه‌های فراوانی مواجه شده است که شاید اوج این حواشی در پشت صحنه فیلم «رگ خواب» ساخته حمید نعمت ا… و در مواجهه با اهالی رسانه رخ داد. وی در گفت و گو با جواد طوسی به موضوعاتی اشاره و اعتراف کرده است: «من برعکس همسرم علی مصفا، هیچ اخباری را دنبال نمی‌کنم و عکسی نمی‌بینم.» لیلا حاتمی با بیان این که پس از همکاری با یک فیلم اولی، با موج جدیدی از فیلمسازهای خوب روبه رو شده، بیان کرده است: «وقتی بچه‌ها سر فیلم‌برداری از جشنواره می‌آمدند و اسامی فیلم‌ها و کارگردان‌ها را می‌گفتند، با موج جدیدی از فیلمسازهای خوب روبه رو شدم و با خودم گفتم: «‌ای بابا من این جا برای خودم سرم را کرده بودم توی کوزه و داشتم چرت و پرت بازی می‌کردم. دقیقاً احساس کردم از این فضا عقبم. من نمی‌گویم کار همه فیلم ‌اولی‌ها شاهکار است؛ اما همین که یک موج جدید راه افتاده خیلی خوب است؛ یعنی من که یک موقعی خودم را جلو‌تر از سینمای ایران می‌دیدم، با چنین اتفاقی احساس می‌کنم چقدر سینمای امروز ایران رو به جلو است.»

با ازدواج فرصت‌های خوبی را از دست دادم

آناهیتا نعمتی درباره زندگی مشترک با ابوالفضل پورعرب که اکنون چند سالی است از وی جدا شده است سخن گفته و اعترافات جالبی بیان و تصریح کرده است: «خیلی‌ها ادعا می‌کنند آناهیتا نعمتی پس از ازدواجش بازیگر شد. در صورتی که اصلا این گونه نیست و این تصور اشتباهی است. من پیش از ازدواج با پورعرب کار می‌کردم و پیشنهادهای خوبی داشتم و حتی به خاطر ازدواج، فرصت همکاری با چند کارگردان مشهور را هم از دست دادم. دقیقا زمانی که ازدواج کردم دیگر کار نکردم. اگر ازدواج نمی‌کردم، الان مسیر دیگری را در مسیر کاری و حرفه‌ای ام پیش می‌گرفتم و صد درصد هم پیشرفت می‌‌کردم. چون پیشنهادهای عالی از کارگردان‌های خوب داشتم. ولی آن زمان همسرم (پورعرب) دوست نداشت کار کنم. تنها کاری که فقط همان اوایل ازدواج انجام دادم سریال «مسافر» بود که خود ایشان هم در آن حضور داشتند .»

می‌خواستم «پفک نمکی» سینمایی بسازم
مانی حقیقی کارگردان و بازیگری که با فیلم «اژدها وارد می‌شود» به شدت مورد سوءتفاهم قرار گرفت، در گفت ‌و گویی به صراحت به فانتزی بودن روایت این فیلم اعتراف کرده و حتی داستان این فیلمش را «خزعبل» خوانده است. مانی حقیقی درباره فیلم « 50 کیلو آلبالو » که با فروش خوبی در گیشه سینماها مواجه شد، به صراحت از تلاش برای تولید یک فیلم «توخالی» حرف زده است. او ابایی ندارد از این که فیلمش را «پفک نمکی» بداند. وی اعتراف کرده است: «آدم خوش ‌بین و ساده ‌دلی مثل من انتظار ندارد فردی تحصیل‌ کرده و باشعور که در سالن سینما فیلم می‌بیند، تا این حد آمادگی پذیرفتن چنین خزعبلی یعنی «اژدها وارد می‌شود» را داشته باشد. در مورد «50 کیلو آلبالو » هم دلم می‌خواست ببینم آیا می‌توانم فیلمی معادل سینمایی «پفک نمکی» بسازم؛ چیزی خالی از معنا، خالی از هویت و خالی از سلیقه.  نتیجه‌اش فیلمی شد که به نظرم مناسب گروه سنی 14 تا 20 سال است و تا این لحظه موجب شده است به اندازه یک عمر کار حرفه‌‌ای در سینما فحش بخورم. به نظرم معامله خطیر و جالبی بود!»

با کارگردان اختلاف نظر شدید داشتم
باران کوثری که قرار بود در اقتباس سینمایی «خشکسالی و دروغ» به کارگردانی پدرام علیزاده بازی کند، ازحضور در این کار انصراف داد و پگاه آهنگرانی جایگزین وی در این فیلم شد. این اتفاق در حالی رخ داد که برخی منابع، دلیل ین انصراف را درگیری باران کوثری با پروژه «دندون طلا»ی داوود میرباقری دانستند. ولی این بازیگر به صراحت به موضوعی در این خصوص اعتراف کرد و گفت: «این خبر که من به دلیل همزمانی پروژه «دندون طلا» با فیلم «خشکسالی و دروغ»، از بازی در این فیلم انصراف داده‌ام، کاملا اشتباه است. دلیل انصراف من به هیچ‌ وجه همزمانی با هیچ پروژه‌ای نبوده است. زمانی که انصرافم از پروژه «خشکسالی و دروغ» را اعلام کردم، هنوز برای کار میرباقری قرارداد نبسته بودم.  نزدیک به یک ماه پیش از  تولید «خشکسالی و دروغ» از این این پروژه انصراف دادم. چون به این نکته رسیدم که همکاری با این کارگردان نتیجه خوبی نخواهد داشت. علت کناره گیری‌ام اختلاف نظر شدید با پدرام علیزاده، کارگردان این فیلم بود اما آنها به دلایلی ترجیح دادند آن را رسانه‌ای نکنند. هرچند از ابتدا هم دلیل حضور من در این فیلم، متن و آقای یعقوبی بود. من این نقش را بارها اجرا کرده‌ ام و هنوز هم دوست دارم آن را بازی کنم. اما سینما فضا و اقتضائات دیگری دارد و ترجیح می‌ دهم در سینما با شرایط دیگری کار کنم.»

بازی به عنوان سیاهی لشکر در یک سکانس
هانیه توسلی بازیگری که این روزها در سینمای ایران پرکار است، اعتراف جالبی کرده است. توسلی در گفت و گو با امیر جعفری در مجموعه «عقاید یک آکتور سینما» گفته است: «از نوجوانی آثار بهرام  بیضایی را مطالعه می‌کردم. بیضایی را دوست داشتم و دارم. نخستین باری که تهران آمدم به دفتر آقای بیضایی رفتم. آن زمان ایشان در حال پیش تولید فیلم «سگ کشی» بودند. من هم این افتخار را داشتم که در سکانسی از این فیلم از جلوی دوربین رد شوم!» توسلی تصریح می‌کند: « با عشق و علاقه شخصی به عنوان سیاهی لشکر، در یک سکانس از  فیلم «سگ کشی» بهرام بیضایی جلوی دوربین رفتم. در سکانسی که خانم مژده شمسایی در هتل به طرف فردوس کاویانی حرکت می‌کنند به عنوان یک مسافر از جلوی دوربین گذشتم. اما از آناهید آباد دستیار جناب بیضایی خواستم تصویر نیم رخ من گرفته شود. چون می‌خواستم در آینده بازیگر شوم و خوب نبود چهره کاملم مشخص شود.»

کلی نقش بازی کرده‌‌ام که برایشان تره هم خرد نمی‌کنم

حامد بهداد در گفت وگویی درباره یکی از فیلم‌های مجید مجیدی اعتراف جالبی کرده است. وی پس از حضور در گردهمایی یک موسسه حمایت از کودکان گفته است: «خاطرم هست زمانی که جناب مجیدی فیلم «بچه‌های آسمان» را ساخت، جایی گفته بودم آقای مجیدی! مشکل بچه‌‌های ما دیگر لنگه کفش و یک تکه نان نیست، اما با دیدن موقعیت این کودکان می‌بینم هنوز مشکل خیلی از بچه‌های ما همان یک لنگه کفش و حتی همان یک تکه نان است.» بهداد اعترافات عجیب دیگری هم کرده است ازجمله این که «چند سالی است به این نتیجه رسیده‌ام برای انجام هر کاری باید مشورت کنم.» یا «کلی نقش بازی کرده‌ام که برایشان تره هم خرد نمی‌کنم؛ نقش‌هایی که یک بازیگر فقط برای امرار معاش بازی می‌کند و خودش هم می‌داند اتفاقی برایش محسوب نمی‌شود.» یا «نتوانستم به پیشنهاد علی مصفا برای بازی در نقش کوتاهی در فیلمش «پله آخر» جواب رد به ایشان دهم. گفتم این همه نقش‌های کوتاه ناموفق بازی کردم می‌روم این را هم بازی می‌کنم، شاید این یکی موفق باشد.»

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *