آنچه بر سینمای جهان می‌گذرد؛

۱۰ فیلم پرفروش جهان در سال ۲۰۲۰

این روزها با شدت یافتن شیوع ویروس کرونا، صنعت سینما شرایط خوبی را سپری نمی‌کند. چراکه در این اوضاع نابسامان نه فیلمسازی کار ساده‌ای بود و نه تولید و پخش یک فیلم. بی‌شک بخش عمده‌ای از مخاطبان پیگیر این صنعت، سال 2020 را سال موفقی برای فیلم‌های سینمایی نمی‌بینند. نمودارها از کاهش شدید آمار فروش فیلم‌های سینمایی حکایت دارد و مخاطبان نیز از این اوضاع مطلعند. هرچند سینمای داخلی نیز از این موضوع مصون نمانده بود و به طور کل در شرایطی که امسال کروناویروس باعث تعطیلی سالن‌های سینما در سراسر جهان شد، بازار سینمای شرق آسیا کمتر تحت تأثیر قرار گرفت.

به گزارش روزنامه «صبح امروز» و به نقل از هنر آنلاین، سال سینمایی ۲۰۲۰ در حالی به پایان می‌رسد که پاندمی کووید-۱۹ لطمه شدیدی به سیستم توزیع فیلم‌ها زد و در نتیجه آمار فروش جهانی فیلم‌ها در مقایسه با سال‌های گذشته بسیار کمتر است. سال گذشته با ۴۲٫۵ میلیارد دلار یک رکورد جدید ثبت شد، درحالی‌که امسال این رقم حدود ۷۰ درصد کمتر از سال ۲۰۱۹ است.

چین، صدر نشین فروش

به‌هرحال، در شرایطی که کروناویروس باعث تعطیلی سالن‌های سینما در سراسر جهان شد، بازار سینمای شرق آسیا کمتر تحت تأثیر قرار گرفت و برای همین امسال چین توانست برای اولین بار، با پیشی گرفتن از ایالات متحده، بیشترین فروش را به نام خود ثبت کند. در میان ۱۰ فیلم پرفروش سال، پنج فیلم تولیدات غیرهالیوودی (چینی و ژاپنی) هستند که برای اولین بار این اتفاق می‌افتد. این در حالی است که در سال‌های قبل عموماً تولیدات آمریکای شمالی فهرست پرفروش‌های سال را در اختیار داشتند.

پرفروش‌ترین فیلم دنیا

درام جنگی و تاریخی “هشت صد” به کارگردانی گوان هو با بیش از ۴۶۱ میلیون دلار، پرفروش‌ترین فیلم دنیا در سال گذشته میلادی لقب گرفت. داستان این فیلم چینی در شانگهایِ ۱۹۳۷ و در جریان نبرد شانگهای و جنگ دوم چین و ژاپن روی می‌دهد.

“هشت صد” در حالی امسال با کمتر از نیم میلیون دلار عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال را به خود اختصاص داد که سال گذشته بلاک‌باستر آمریکایی ” انتقامجویان: آخر بازی” تولید شرکت‌های دیزنی و مارول با ۲٫۷۹۷ میلیارد دلار فروش در صدر جدول قرار گرفت.

رده دوم جدول نیز در اختیار یک فیلم چینی است: “مردم من، سرزمین من” شامل پنج داستان کوتاه که هفت کارگردان آن را کارگردانی کرده‌اند.

پسران بد تا همیشه

در بین پنج فیلم پرفروش سال تنها دو فیلم آمریکایی به چشم می‌خورد: کمدی اکشن “پسران بد تا همیشه” با بازی ویل اسمیت و مارتین لارنس که با بیش از ۴۲۶ میلیون دلار در رده سوم است و “تِنِت” کریستوفر نولان که با ۳۶۲ میلیون دلار، فیلم چهارم است. انیمه ژاپنی ” دیوکش: فیلم کیمتسو نو یائیبا: قطار موگن” با ۳۴۰ میلیون دلار، در رده پنجم قرار دارد.

در آمریکای شمالی، “پسران بد تا همیشه” که دو ماه پیش از آغاز پاندمی اکران شد با ۲۰۶٫۳ میلیون دلار پرفروش‌ترین فیلم سال شد. در مورد فروش کلی، برابر با آمار باکس آفیس موجو، درآمد حاصل از فروش فیلم‌ها در این بازار با ۸۱ درصد کاهش فروش در مقایسه با سال گذشته به حدود ۲٫۱ میلیارد دلار رسید. در ۲۰۱۹، سینماها در آمریکا درمجموع ۱۱٫۳ میلیارد دلار فروختند که سومین فروش برتر (سال ۲۰۱۸ با ۱۱٫۹ میلیارد دلار یک رکورد حاصل شد) در تاریخ این بازار بود.

آخرین بار که مجموع فروش فیلم‌ها در آمریکای شمالی زیر سه میلیارد دلار شد، در ۱۹۸۳ بود، زمانی که “جنگ‌های ستاره‌ای: اپیزود شش – بازگشت جدای” پرفروش‌ترین فیلم سال شد. امسال تا چند روز مانده به پایان سال، ۴۴۴ فیلم اکران شدند، درحالی‌که سال پیش این رقم ۹۱۰ بود، ضمن این که بسیاری از فیلم‌های مهم به تشخیص پخش‌کننده‌ها اکران نشدند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *