قلع و قمع ۳۲ بنای بدون مجوز در حریم مشهد

معاون سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: ۳۲ بنای فاقد مجوز در زمین‌های کشاورزی امین آباد و ناظر آباد مشهد توسط کارکنان جهادکشاورزی این شهرستان قلع و قمع شد.

به گزارش صبح امروز امید طهماسبی‌زاده با اعلام این خبر افزود:  با انجام عملیات گشت و مراقبت از زمین‌های کشاورزی واقع در حریم شهر مشهد، چند مورد اخطار مبنی بر توقف عملیات ساخت و ساز در این زمینها صادر و دیوارنویسی نیز صورت گرفت.

وی افزود: پس از هماهنگی با رییس کمیته صیانت از حریم مشهد و دلالت قاضی  به عنوان نماینده دادسرای عمومی و انقلاب اسلامی شهرستان مشهد اقدام به قلع و قمع بناهای فاقد مجوز گردید.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد ادامه داد: با اینکه سالها از تصویب قانون حفظ کاربری زمینهای زراعی و باغها مصوب ۱۳۷۴ و اصلاحیه آن در سال ۱۳۸۵ می‌گذرد، ویلاهای ساخته شده بدون مجوز بارها به تیغ لودرها سپرده و با خاک یکسان شده‌اند.

وی گفت: با این حال برخی با ساده‌اندیشی سرمایه و اندوخته سالها زحمت و تلاش خود را فدای زیاده‌خواهی عده‌ای از فروشندگان قطعات باغهای کشاورزی می‌کنند و هنگام برخورد قانونی و قلع و قمع چنین وانمود یا اظهار می‌دارند که از قانون اطلاعی نداشته‌اند.

طهماسبی‌زاده افزود: بر اساس اصل مصرح قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران “جهل به قانون رافع مسوولیت نیست” زیرا پس از انتشار قانون همه شهروندان بدون هیچ استثنایی مکلف و موظف به کسب اطلاع نسبت به قوانین جاری کشور هستند.

وی ادامه داد: همچنین آحاد افراد جامعه مکلف و موظف به رعایت و احترام قوانین بوده و ملزم هستند از اعمال خلاف قانون پرهیزند کنند لذا اینکه برخی عنوان می‌کنند چرا همان موقع که در شروع ساخت بودیم مانع کار ما نشدید، باید پاسخ داد به هیچوجه فقدان تذکر یا اخطار به معنای مجوز برای تداوم کار خلاف و مانعی برای قلع و قمع ساخت غیرمجاز نیست.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد همچنین به دستور اخیر دادستان عمومی و انقلاب اسلامی مرکز خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: با این دستور مبنی بر اینکه “در هر صورت باید مستحدثات و بناهای غیرمجاز تخریب و به حالت نخست برگردند” جای هیچگونه بهانه برای تردید در اجرای قلع و قمع ساخت و سازهای غیرمجاز باقی نمی‌ماند.

کاهش ساخت و ساز غیرمجاز در حریم مشهد

هم چنین بخشدار مرکزی مشهد در این باره گفته است: ساخت و سازهای غیرمجاز در روستاهای حریم مشهد از ابتدای سال جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش یافته است.

ابوطالب سرابیان افزوده است: یکی از عوامل عمده کاهش ساخت و ساز در حریم مشهد مسائل اقتصادی و شیوع ویروس کرونا بوده است.

به گفته وی ساخت و سازها در داخل بافت مصوب و طرح هادی روستاهای بخش مرکزی مشهد تحت کنترل و قابل نظارت است و عمده تخلفات در محدوده حریم مشهد و خارج از بافت روستاها انجام می‌شود.

بخشدار مرکزی مشهد گفت: از آنجایی که آمار دقیقی از این نوع ساخت و سازها وجود ندارد نمی‌توان میزان کاهش آن را اعلام کرد اما متولی رسیدگی به ساخت و سازها در این حوزه، واحد نظارت بر حریم شهر مشهد در معاونت عمرانی فرمانداری است.

وی افزود: یکی از دلایل عمده ساخت  و ساز در روستاهای حریم مشهد شرایط اقتصادی مردم و تمایل برخی اقشار برای سکونت در مناطقی است که اجاره و قیمت مسکن در آنها کمتر است لذا گرایش به ساخت و ساز و سکونت در مناطق پیرامونی و دور از بافت مرکزی شهری افزایش یافته است.

معاون عمرانی فرماندار مشهد پیش از این گفته بود: تخلفات مربوط به ساخت و ساز غیر مجاز در محدوده طرح هادی روستاهای این شهرستان طی سال ۹۸ در مقایسه با سال پیش از آن حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است.

مهدی برامکی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پارسال ۹۰۰ پرونده در خصوص تخلفات ساخت و ساز در داخل محدوده ۳۶۵ روستای شهرستان از جمله ۱۲۸ روستای واقع در حریم شهر مشهد تشکیل و به کمیسیون ماه ۹۹ استانداری ارجاع داده شد.

گفتنی است: ۹۲ هزار هکتار زمین کشاورزی در محدوده مشهد تحت نظارت اداره جهاد کشاورزی این شهرستان قرار دارد.

شهرستان مشهد با ۳.۵ میلیون نفر جمعیت و ۹ هزار و ۸۱ کیلومترمربع مساحت شامل سه بخش مرکزی، احمدآباد و رضویه، ۱۱ دهستان و ۳۵۷ روستا است.

کلانشهر مشهد با ۳۵۰ کیلومترمربع مساحت در بخش مرکزی این شهرستان و ۱۲۸ روستا در حریم آن قرار دارند.

ظرف ۵۰ سال اخیر ۸۰ سکونتگاه روستایی وارد محدوده شهری مشهد شده‌ است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *