طرح تفصیلی شمال غرب مشهد در شورای این شهر تصویب شد:

تعیین مرز شهر مشهد با شهرستان بینالود هم چنان بلاتکلیف

علی نژاد

طرح تفصیلی پهنه شمال غرب مشهد روز دوشنبه در جلسه علنی شورای اسلامی این شهر بررسی و تصویب شد اما به گفته عضو شورای اسلامی شهر مشهد مرز محدوده شهر و رفع اختلاف چندین ساله شهرستان مشهد و بینالود موضوعی حیاتی است که هنوز بلا تکلیف است.

به گزارش صبح امروز رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد روز گذشته  در یکصد و پانزدهمین جلسه علنی شورای شهر مشهد و در جریان بررسی این طرح گفت: اساسی‌ترین موضوع در طرح تفصیلی حوزه شمال غرب موضوعی است که در ساختاری فراتر از طرح تفصیلی در قالب طرح جامع و سیاست‌های کلان توسعه شهر مشهد باید تصمیم گیری شود.
محمد هادی مهدی‌نیا افزود: عدم تعیین تکلیف مرز محدوده شهر و رفع اختلاف چندین ساله شهرستان مشهد و بینالود موضوعی حیاتی است که به رغم تاکید مصوبه طرح جامع در شورای عالی شهرسازی و معماری مبنی بر تعیین تکلیف مرز محدوده شهر در بخش غربی در چارچوب نظام تقسیمات کشوری تاکنون جمع بندی در این خصوص صورت نگرفته است.
وی ادامه داد: عدم تعیین مرز محدوده و تصمیم گیری مشخص در خصوص نحوه توسعه این زمینها که از شرایط و موقعیت حائز اهمیت در ارتباط با محدوده های در حال توسعه منطقه ۱۲ برخوردارند، باعث شده یکی از مناسبترین ظرفیتهای توسعه هدفمند و قابل برنامه ریزی شهر مشهد در معرض ساخت و سازهای غیرمجاز و ریزدانگی ناشی از سوداگری‌های غیر قانونی زمین قرار گیرد و بخش قابل توجهی از این زمینها به علت طولانی شدن فرایند تصمیم گیری و برنامه‌ریزی در قالب خرید و فروش‌های قولنامه‌ای ریزدانه به عنوان فرصت‌های از دست رفته محسوب شوند.
عضو شورای اسلامی شهر مشهد گفت: از این رو در صورت عدم تعیین وضعیت مرز محدوده تا زمان تصویب طرح تفصیلی حوزه شمال غرب، صرف نظر از محدوده‌های جغرافیایی و اختلافات حاکم بر تقسیمات کشوری در مرز شهرستان‌ها، باید طرح این محدوده در چارچوب مباحث کارشناسی مورد بررسی قرار گرفته و برنامه ریزی یکپارچه و هدفمند در زمینهای غرب بلوار مهدیه براساس سیاست‌های کلان مجموعه شهری مشهد انجام شود.

وی افزود: مستند به بند ۳۴ ماده ۸۰ قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و انتخاب شهرداران، بنا به ضرورت طرح تفصیلی پیشنهادی حوزه شمال غرب مورد تایید قرار گرفت و برای تصویب نهایی به کمیسیون ماده پنج استان ارسال می‌شود.

افزایش سقف تخفیف پرداخت نقدی مودیان به 24 درصد

هم چنین شورای اسلامی شهر مشهد، لایحه دو فوریتی شهرداری مشهد برای افزایش سقف تخفیف پرداخت نقدی مودیان به 24 درصد را در بازه زمانی 22 دی تا 22 بهمن تصویب کرد.

رضا خواجه نائینی، معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد دردفاع از این لایحه گفت: با توجه به نزدیک شدن به پایان سال و طبق هرسال برای تشویق مودیان به مناسبت دهه فجر و 22 بهمن تخفیفاتی از سوی شهرداری در نظر گرفته می شود.
وی افزود: براین اساس امروز لایحه دوفورتی را برای اعمال تخفیف 24 درصدی برای مودیانی که نسبت به پرداخت نقدی جهت دریافت پروانه و پایانکار از 22 دی تا 22 بهمن اقدام کنند درنظر گرفته شده است.
خواجه نائینی اضافه کرد: همچنین برای مودیانی که از 23 بهمن لغایت 10 اسفند اقدام به پرداخت نقدی نمایند 20 درصد تخفیف درنظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: همچنین برای مودیانی که عوارض نوسازی، پسماند، خودرو، کسب پیشه و آتش نشانی خود را به صورت غیر حضوری و الکترونیک پرداخت کنند نیز از 22 دی تا 10 اسفند 24 درصد تخفیف اعمال خواهد شد.

تصویب اصلاح قرارداد 100 دستگاه اتوبوس

تصویب لایحه تعیین تکلیف اصلاح قرارداد خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس، از دیگر مصوبات جلسه علنی امروز بود.
طبق این مصوبه به شهرداری مشهد اجازه داده می‌شود، در خصوص عقد قرارداد خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس شهری بین شهرداری مشهد و صنایع زرین خودرو اصفهان، اقدام کند.

 شهردار مشهد از شورای این شهر ۲ تذکر گرفت

محمد رضا کلایی شهردار مشهد روز گذشته در صد و شانزدهمین جلسه علنی شورای این شهر، از ۲ عضو این شورا تذکر گرفت.

مجتبی بهاروند عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر مشهد یکی از اعضایی بود که به شهردار در خصوص عدم اجرا و آغاز عملیات حفاری خط چهارم قطار شهری به شهردار تذکر داد.
طبق گفته این عضو شورا عملیات حفاری خط چهارم متروی مشهد باید در اذر ماه امسال آغاز می شد.
محمد حاجیان شهری، رییس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر مشهد نیز در خصوص پاسخگو نبودن شهرداری به مکاتبات کمیسیون خدمات شهری شورای شهر به شهردار مشهد تذکر داد.

افزایش 3 مترمربعی سرانه فضای سبز

هم چنین نایب رییس شورای اسلامی شهر مشهد در ابتدای جلسه روز گذشته شورا  با اشاره به اینکه اکنون آلودگی هوا چالش بزرگ کلانشهرها از جمله مشهد است، گفت: با توجه به این مهم، اعتبارات مناسب برای کاهش آلودگی هوا به ویژه توسعه فضاهای سبزاختصاص یافته و سرانه فضای سبز مشهد طی 3 سال گذشته با افزایش 3 مترمربعی از 14.26مترمربع به 17.3مترمربع افزایش پیدا کرده است.

حمیدرضا موحدی‌زاده افزود: آلودگی هوا اثرات منفی بسیاری بر محیط زیست، سلامتی و اعصاب و روان شهروندان دارد، لذا باید فراتر از یک مساله و معضل شهری مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه، شورای پنجم از ابتدای فعالیت خود مصوبات مختلفی در راستای کاهش آلودگی هوا داشته است، اظهارکرد: از جمله این اقدامات می توان به طرح برقی‌کردن اتوبوس‌ها، گسترش خطوط مترو، اصلاح هندسی معابر و … اشاره کرد.
موحدی‌زاده با بیان اینکه برخی کارشناسان ریشه آلودگی هوا، به ویژه در کلانشهرها را رشد بی‌رویه جمعیت شهرنشینی و گسترش شهرها می‌دانند، افزود: برخی دیگر آلودگی هوا را ثمره رشد جمعیت، تولید خودروهای غیراستاندارد و عدم تناسب بین تعداد خودروها و معابر اعلام می‌کنند.

هم چنین علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران در این جلسه میهمان جلسه علنی شورای شهر مشهد بود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *