نقش‌هایی که دوست داریم بازی کنیم؛

بازیگران از نقش‌های مورد علاقه شان می‌گویند

احمد صبریان

قسمت اول | جهان بازیگری دنیای پر فراز و نشیبی است که در پشت پرده آن نکات جالبی و خواندنی برای تماشاگران، سینما دوستان و منتقدان وجود دارد. در این دنیای پر رمز و راز، بازیگرانی هستند که با وجود ایفای نقش‌های متنوع و مختلف در فیلم‌های سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی، حسرت ایفای نقشی را بر دل داشته و دارند که تا کنون فرصت ایفای آن‌ها را نیافته‌اند یا دوست داشته و دارند ایفاگر نقش‌هایی باشند که به دیگر بازیگران سپرده شده است یا آرزوی همکاری با برخی کارگردانان را در سر دارند. برخی از این بازیگران در گفتگو با نشریات، مجلات و سایت‌های سینمایی از نقش‌هایی گفته‌اند که دوست دارند آن‌ها را بازی کنند یا در حسرت ایفای آن‌ها بوده‌اند. یا دوست دارند که در کارنامه بازیگری خود ایفاگر آنها باشند. در این نوشتار به این موضوع پر داخته‌ایم.

مهرجویی، فرهادی، مارمولک و بابا پنجعلی

امیر جعفری متولد 1353 بازیگری در سینما را سال 1380 با بازی در فیلم «نان، عشق و موتور ۱۰۰۰» آغاز کرد و بازی او در «بدون شرح» نخستین حضورش در تلویزیون است. وی می‌گوید: «اشتیاق زیادی دارم با کارگردانانی چون داریوش مهرجویی و اصغر فرهادی کار کنم. اگر آن‌ها نقشی را در فیلم‌هایشان به من  پیشنهاد دهند، تردید نکنید که هر دو را را با پررویی می‌‌روم و اگر شده چهار ماه نخوابم این کار را می‌‌کنم. چون فقط ممکن است یک بار این اتفاق برای آدم بیفتد که با مهرجویی یا فرهادی کار کند و بی‌شک این فرصت طلایی را از دست نمی‌دهم. دوست داشتم نقش پرویز پرستویی در «مارمولک» را بازی می ‌کردم. در مجموعه «پایتخت» هم دوست داشتم جای علیرضا خمسه در نقش «بابا پنجعلی» بازی می‌کردم. اما بعضی از نقش‌‌ها مال کسی است که بازی کرده است».

 نقش منفی، اعتراض، نرگس و گلاب آدینه

در حافظه بینندگان سینما و تلویزیون، نام فاطمه گودرزی بازیگر متولد 1342 با نقش‌‌هایی دلسوز و مهربان گره خورده است. اما خودش تمایل دارد نقش‌های متفاوت را تجربه کند. وی می‌گوید: «دوست دارم نقش منفی بازی کنم. در فیلم «قرمز» جیرانی قرار بود من به جای هدیه تهرانی بازی کنم و نقش محمدرضا فروتن را هم زنده یاد خسرو شکیبایی ایفا کنند. اما سر شکیبایی شلوغ بود و نتوانست بیاید و رنج سنی فیلم پایین آمد. دوست داشتم در فیلم «نرگس» بازی می‌‌کردم. در فیلم «اعتراض» کیمیایی نیز علاقه داشتم نقش «مجدیه» را که بیتا فرهی بازی کرد، من برعهده داشتم چون می‌‌دانم از پس ایفای آن برمی‌‌آمدم. نقش‌هایی که به گلاب آدینه می‌‌دهند را هم دوست دارم. شاید چون این قدر خوب بازی می‌‌کند، چنین احساسی دارم و اگر به من پیشنهاد می‌دادند این قدر خوب از پسش برنمی‌آمدم».

استیون اسپیلبرگ و مختارنامه

علیرام نورایی بازیگر متولد سال 1356 است که از جمله فیلم‌‌های او می‌‌توان به «قلاده‌ های طلا» و «گلوگاه شیطان» و از کارهای تلویزیونی‌اش به «قفسی برای پرواز» و «یک روز قبل» اشاره کرد. وی در پاسخ به این پرسش که دوست دارد با چه کارگردانی همکاری کند و نقشی که علاقه‌مند به ایفای آن باشد، می‌گوید: «دوست داشتم در یکی از فیلم‌های «استیون اسپیلبرگ » همکاری داشته باشم. خیلی آرزو داشتم در «مختارنامه» ایفای نقش کنم ولی به دلیل یک سری مشکلات، این فرصت فراهم نشد. در بین بازیگران الگوی خاصی ندارم اما از بازیگران ایرانی بازی‌های زنده یاد خسرو شکیبایی و از بازیگران خارجی «آل پاچینو» را فوق العاده دوست دارم. هالیوود برای من مهم نیست ولی دوست داشتم در یک سینمای حرفه‌‌ای بازی کنم که همه چیز سر جای خود قرار دارد و همه چیز حرفه‌‌ای انجام می ‌شود».

اسکارلت در فیلم «بر‌باد‌ رفته»

کمند امیرسلیمانی بازیگر متولد 1352 بازی‌اش در فیلم «قرمز» و سریال «پدرسالار» در خاطر علاقه مندان سینما و تلویزیون حک شده است. وی که تجربه بازی در نقش‌های مختلف را به ثبت رسانده است، می‌گوید: «همیشه از زمان کودکی دوست داشتم نقش «اسکارلت» در فیلم «برباد رفته» را بازی کنم. نقش‌‌هایی هم که خانم معتمد‌آریا بازی‌ کرده ‌اند همیشه مورد علاقه من بوده است. پیش آمده نقشی را دوست نداشته باشم، اما آن ‌قدر بد نبوده که خجالت بکشم ولی ته دلم از آن نقش راضی نبودم. از کودکی زیاد به الگوبرداری اعتقاد نداشتم. چون معتقدم بازیگران موفق کسانی هستند که شیوه خودشان را دارند. اما خیلی از بازیگران بوده‌‌اند که همیشه دوست داشتم بدانم سر صحنه چه انجام می‌‌دهند که این ‌قدر خوب بازی می‌کنند. وقتی با آن‌ها همبازی شده‌‌ام، سعی کردم نکات خوب و مثبتی از آن‌‌ها یاد بگیرم».

آغامحمدخان  و لطفعلی خان زند

اکبر زنجانپور متواد 1323 از بازیگرانی است که تماشاگران نقش ‌آفرینی‌های ماندگارش را در فیلم‌های «گزارش یک قتل» و «پل خواب» و سریال‌های «تنهاترین سردار»، «ولایت عشق»، «مختارنامه»، «آوای فاخته» و «عطر گل یاس» را خوب به خاطر دارند. وی عرصه‌‌های مختلف کارگردانی ، بازیگری سینما، تئاتر، تلویزیون و دوبله را تجربه کرده‌ است. زنجانپور جدای از بازی در فیلم‌ها و سریال‌‌ها، در نمایش هم برای خودش اسم و رسمی دارد. تئاترهای زیادی را در مقام کارگردان روی صحنه برده و در آن ها بازی کرده است. زنجانپور می‌‌گوید: «دوست داشتم نقش شخصیت ‌هایی مثل لطفعلی خان زند و آغامحمدخان را بازی کنم. اما براساس هیچ یک از این شخصیت‌ها فیلمی ساخته نشد. البته دکترعلی رفیعی نمایش «شکار روباه» را با بازی سیامک صفری که درباره زندگی آغامحمدخان بود، روی صحنه برد. آن کار را ندیدم. من دوست دارم فیلم آن را بازی کنم».

نقش منفی در «مختارنامه»

فریبا کوثری بازیگر متولد 1345 که بازی‌های درخشانش در فیلم‌های «دندان مار»، «در مسیر تندباد»، «دلشکسته» و سریال‌‌های «معصومیت از دست رفته» و «مختارنامه» در خاطر تماشاگران حک شده، بسیار خوشحال است که با نقش‌‌هایی چون «ماریای نصرانی» و «عمره» در خاطره‌‌ها بماند. وی می‌گوید: « با وجود این که به نوعی به کارهای تاریخی سنجاق شده‌‌ام، ولی بازی در نقش‌‌های منفی را خیلی بیشتر از نقش شخصیت‌های مثبت دوست دارم. حتی در «مختارنامه» علاقه داشتم نقش منفی «ناریه» را بازی کنم، اما آقای میرباقری موافقت نکردند و نقش «عمره» را به من دادند. نقش‌‌های منفی روتر و در مقابل، نقش‌‌های مثبت سخت ‌تر هستند. ناراحتم تا به نقش یک مادر مهربان، معصوم و مظلوم می‌رسند، سراغ من می‌‌آیند. به همین خاطر از بازی در سریال «یلدا» که در آن نقش یک زن عصبی را داشتم، خیلی راضی هستم».

جیمز باند در هالیوود

حمیدرضا پگاه بازیگر سینما و تلویزیون متولد 1350 فعالیت حرفه‌‌ای خود را از سال 1372 با بازی در سریال «ضلع ششم» آغاز کرد. وی در تلویزیون با سریال‌‌های «تفنگ سرپر» و «آخرین گناه» و در سینما با فیلم «این زن حرف نمی ‌زند»، مورد توجه قرار گرفت. وی درباره این که دوست دارد چه نقشی را بازی کند که تاکنون ایفاگر آن نبوده است، می‌گوید: «نقشی که ذهن مرا درگیر کرده و فکر می‌‌کنم که همه جور ویژگی در فیلم ‌هایش دیده می ‌شود «جیمزباند» است. دوست دارم در شرایط حرفه‌‌ای هالیوود بازی کنم ولی حاضر نیستم در فیلم بد کار کنم. در یک سری فیلم‌‌ها احساس می‌‌کنم خوب بازی نکردم. در بازیگری الگوی خاصی نداشتم. نخستین کار من با مجید مظفری بود و شانس داشتم با خسرو شکیبایی در سریال «تفنگ سرپر» کار کنم و از همه آن ‌ها کار را یاد گرفتم».

شهید همت و نقش منفی

با شنیدن نام اصغر نقی‌‌زاده متولد 1340 مخاطب یاد بازیگری می‌‌افتد که در سینما و تلویزیون همیشه نقش رزمنده شوخ را بازی می‌کند. کمتر کسی بازی ‌های او را در فیلم‌های «آژانس شیشه ای»، «از کرخه تا راین»، «اخراجی‌ها»، «معراجی‌ها» و «خوش رکاب» و سریال‌های «وضعیت سفید» و «زیر خاکی» ندیده باشد. وی می‌گوید: « دوست داشتم در جوانی گریم می‌‌شدم و نقش شهید همت را بازی می‌‌کردم. اما قسمتم نشد. همچنین علاقه بسیار دارم نقش منفی بازی کنم یا در کارهای تاریخی مثل «مختارنامه» بودم. با آقای داود میرباقری در کارهای تاریخی و با رسول ملاقلی‌پور کار کنم که قسمتم نشد. همیشه دوست داشته‌ام نقش‌های متفاوتی به من بدهند تا خودم را محک بزنم. قرار بود در سریال امام حسین (ع) شهریار بحرانی نقش یکی از یاران امام حسین(ع) را بازی کنم که پروژه تعطیل شد و قسمت نشد.»

یک نقش کمدی

هانیه توسلی بازیگر متولد 1358 که در فیلم‌های «جهان با من برقص»، «زندگی خصوصی»، و «دهلیز» بازی‌های خوبی داشته است، می‌گوید: «همیشه دوست داشتم نقش کمدی بازی کنم. اما هیچ وقت فرصتش پیش نیامد. در فیلم «گاهی به آسمان نگاه کن»، «ما همه با هم هستیم» و سریال «ابله» بازی کرده‌ام که فضای طنز داشتند. چون تجربه‌‌ام در کارهای جدی بیشتر است برای بازی در این گونه نقش‌ها نگرانی ندارم، اما دوست دارم نقش ‌های کمدی را بازی کنم. زیرا وقتی لحن و گفتار وارد قالب کمدی می‌‌شوند، برایم سخت ‌تر است. سریال «میوه ممنوعه» جزو بهترین سریال‌‌هایی است که از بازی در آن لذت بردم و بازی در فیلم «دهلیز» را هم دوست دارم، «شام آخر» را نیز به عنوان نخستین فیلمم دوست دارم و فریدون جیرانی خیلی هوای مرا داشت. حسی که به «شام آخر» دارم یک حس فوق ‌العاده خوب است».

نقش‌های شیرین نه کمدی

محسن کیایی  بازیگر متولد 1360 در فیلم‌های «بعد از ظهر سگی سگی»، «ضد گلوله»، «خط ویژه» ،«بارکد» و «عصر یخبندان» را که کارگردانی همه آن‌ها برعهده برادرش مصطفی کیایی بوده، بازی کرده است. وی در سریال‌های «پرده نشین»،«سر به راه» و «هم گناهان» نیز خوب درخشید. محسن کیایی می‌گوید: «نخست قرار بود مصطفی نقش اصلی  فیلم «ضد گلوله » را به من بدهد. متاسفانه نقشی که من در این فیلم برعهده داشتم زیاد جای کار نداشت. در «ضد گلوله» دوست داشتم نقش پرویز را که مسعود کرامتی آن را بازی کرد، برعهده من باشد که  مصطفی این نقش را به من نداد. چون در بازنویسی مجدد فیلم نامه سن بازیگران بالا رفت و برعهده گرفتن نقشی که دوست داشتم برایم غیرممکن شد. در حقیقت من دوست دارم نقش‌های شیرین بازی کنم، اما همیشه کارهای کمدی به من پیشنهاد می‌‌شود که امیدوارم در ادامه این گونه نباشد».

در پی نقش‌‌های متفاوت 

رضا کیانیان متولد ۱۳۳۰ از معدود بازیگران سینما و تلویزیون است که هیچ ‌گاه از وی نقش‌های تکراری و سطحی ندیده ‌ایم. وی با این که نقش ‌های زیادی را در عرصه خلق کرده است، می‌گوید: « از روز اولی که وارد عرصه بازیگری شدم دوست داشتم نقش ‌های متفاوت بازی کنم. اکنون هم فقط در پی نقش‌های متفاوتی هستم که تا کنون آن‌ها را بازی نکرده‌ام. اوایل کارم در سینما و تلویزیون نقش‌‌های بسیار خوب و مهمی به من پیشنهاد می‌‌شد، اما چون شبیه کارهای قبلی‌ ام بود، آن‌ها را قبول نمی‌کردم. بارها پیش می‌‌آمد مدت ‌ها بیکار بودم و شاید نقش ‌های خیلی کوتاه را بازی کردم تا با نقش قبلی ‌ام تفاوت داشته باشد. همزمان  با هر نقشی که بازی می‌‌کنم، نقش دیگری بازی نمی‌‌کنم؛ یعنی هیچ ‌وقت همزمان در دو کار و دو نقش بازی نمی‌‌کنم».

یک کمدی تلخ

الهه حصاری بازیگر جوان متولد 1369 با بازی در یکی از نقش‌های جذاب سریال پرستاره «ممنوعه» دیده شد و در سینما هم در فیلم های«کروکودیل»، «هایلایت» و «انتهای خیابان هشتم» نیز بازی کرده است. وی  با تاکید بر این که ماندگار شدن در عرصه بازیگری سخت است می‌گوید: «لیلا حاتمی و ترانه علیدوستی را دو بازیگر سرشناس و حرفه‌ای این دوره می‌دانم. در اوایل کار حق انتخاب نداشتم. ولی اکنون خیلی دوست دارم در یک نقش کمدی  تلخ  بازی کنم. در مجموعه «شوخی کردم» با  مهران مدیری همکاری داشتم که البته بیشتر طنز بود تا کمدی. بعد از آن پیشنهادهای خوبی برای بازی در فیلم های کمدی به من نمی‌شود. دیده شدن جزئی از بازیگری است و این برایم جذاب است، اما از خدا خواسته‌ام این جنبه و ظرفیت را به من بدهد که بتوانم این احساس را مدیریت کنم و همیشه حال خوبی داشته باشم».

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *