مشتری گرامی ضمن سپاس‌ از میزان توجه شما به رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعلام می‌داریم:

این واحد صنفی از ساعت 6 تعطیل است

شنبه شب هفته جاری بود که سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه خبر، از محدودیت‌های تازه کرونایی خبر داد. محدودیت‌هایی که شامل تمام مراکز استان‌ها و همه مشاغل به جز مشاغل گروه یک می‌شود.

علیرضا رئیسی در ادامه افزود: این تصمیم‌ها برای ۳۱ مرکز استان گرفته شده است و همچنین ستاد استان‌ها این اختیار را دارند شهرهایی که پرجمعیت هستند را همانند مرکز استان در نظر بگیرند.

وی ادامه داد: این محدودیت‌ها شامل همه مشاغل می‌شود و از ساعت ۱۸ به مدت یک ماه از ۲۰ آبان تا ۲۰ آذر تعطیل خواهند شد به جز مشاغلی که مایحتاج ضروری مردم مانند بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی درمانی، مطب‌ها، داروخانه‌ها، آتش نشانی، فروشگاه‌های مواد غذایی سوپر مارکت‌ها را در بر خواهد گرفت.

رئیسی درباره غذاخوری‌ها هم گفت: غذاخوری‌ها با روش مهمان پذیر تعطیل خواهند بود و تنها به شکل بیرون بر فعالیت خواهند کرد.

وی افزود: با دستورالعملی که از قبل اجرایی شده در ۲۵ مرکز استان، مشاغل گروه ۳ و ۴ که تا تاریخ ۲۳ آبان تعطیل شده بود این محدودیت در ان‌ها به قوت خود باقی است و به گروه شغلی ۲ از روز سه شنبه ۲۰ آبان اضافه خواهد شد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: ۸۹ شهرستان که در وضع بحرانی قرار گرفته بودند شامل این مراکز هستند.

رئیسی با اشاره به اینکه آرایشگاه‌ها در شهرستان‌هایی که از قبل تعطیل بودند تا ۲۳ آبان اجازه فعالیت ندارند گفت: آرایشگاه‌ها از ۲۴ آبان تا ساعت ۱۸ اجازه فعالیت خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه تصمیم گیری در ستاد ملی مبارزه با کرونا حتماً با یک اجماع انجام می‌شود افزود: یک پیشنهاد مبنی بر منع رفت و آمد از یک ساعت خاص در شب تا ۴ صبح در این ستاد مطرح شد و در نتیجه مقرر شد نسبت به موضوع بررسی بیشتری شود و در هفته آینده درباره آن تصمیم گیری شود.

کلیه واحدهای صنفی موظف به رعایت کامل دستورالعمل‌های می‌باشند

در همین رابطه رئیس اتاق اصناف مشهد نیز روز گذشته خبرداد: کلیه مراکز مربوط به مشاغل غیر ضروری از تاریخ 20 آبان ماه به مدت یک ماه شامل محدودیت فعالیت بوده و از ساعت 18 به بعد تعطیل خواهند بود.

محمود بنانژاد مشهدی در خصوص محدودیت فعالیت مشاغل غیر ضروری اظهار کرد: بنا بر مصوبه اخیر ستاد ملی کرونا، کلیه مراکز مربوط به مشاغل غیر ضروری از تاریخ 20 آبان ماه به مدت یک ماه شامل محدودیت فعالیت بوده و از ساعت 18 به بعد تعطیل خواهند بود.

وی افزود: از روسای اتحادیه‌های صنفی می‌خواهیم تا در خصوص تعطیلی‌های مذکور نظارت دقیق و کافی بر واحدهای صنفی تحت پوشش خود اعمال نمایند.

بنانژاد با تأکید بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط واحدهای صنفی گفت: کلیه واحدهای صنفی موظف به رعایت کامل دستورالعمل‌های مذکور بوده و به ویژه به واحدهای صنفی مرتبط با مواد غذایی تأکید می‌شود تا نسبت به رعایت موارد بهداشتی تمهیدات لازم را در نظر داشته باشند.

ابلاغ شده ولی…

بر همین اساس امیریان رئیس اتحادیه رستوران‌داران مشهد گفت: امروز اتاق اصناف طی نامه‌ای به ما اعلام کرد که تمام واحد‌های صنفی موظف هستند از ساعت ۱۸ به بعد تعطیل باشند، اما به دلیل اینکه ممکن است تعداد زیادی از افراد بر‌اثر اتخاذ این تصمیم از کار خود بر‌کنار شوند، قرار بر این شد تا فردا طی جلسه‌ای از ستاد ملی کرونا در‌خواست کنیم که تنها سالن‌های غذا‌خوری تعطیل باشند، یعنی میز و صندلی‌های خود را جمع کنند و تنها بخش بیرون‌بر به کار خود ادامه دهد.

وی در گفتگو با (( صبح امروز )) افزود: تهران کلان‌شهری بزرگ است که به دلیل بعد مسافت ساعت کاری کارکنان آنان از ۸ صبح تا ۵ بعد‌ ازظهر می‌باشد، اما ساعت کاری این واحد‌ها در مشهد از ۸ صبح تا ۱۳ و ۵ بعد‌از ‌ظهر تا پایان شب است که در صورت اعمال این تعطیلی یک شیفت کاری حذف می‌گردد که موجب بیکاری ۵ تا ۶ هزار نفر می‌شود.

دانش عدالت رئیس اتحادیه اتوبار مشهد نیز در گفتگو با (( صبح امروز)) بیان کرد: از روزی که رئیس جمهور دستور تعطیلی واحد‌های صنفی از ساعت ۱۸ به بعد را صادر کرده‌است، هنوز هیچ‌گونه ابلاغیه‌ای به دست ما نرسیده است اما امکان دارد که ظرف چند روز آینده برای ما ارسال شود.

شریف زاده رئیس اتحادیه آبمیوه‌ و بستنی فروشان مشهد هم در همین راستا در گفتگو با (( صبح امروز )) ابراز کرد: ابلاغیه ممنوعیت فعالیت واحد‌های صنفی بعد از ساعت ۱۸ به دست ما رسیده است و از طریق پیامک به اعضا اطلاع داده‌ایم ، اما درخواستی مبنی بر اجازه ادامه کار بعد از ساعت ذکر شده به شکل بیرون‌بر ارسال خواهیم کرد و منتظر نتیجه آن خواهیم بود.

اما گروههای شغلی مذکور شامل چه مشاغلی هستند

بر اساس مصوبه ابلاغی ستاد ملی مدیریت و مقابله با بیماری کرونا مشاغل به چهار گروه تقسیم شده اند.

فهرست کسب و کارها و گروه شغلی دو که کمی گسترده تر است و به مراکز خرید، پاساژها، مال‌های فروش غیرمواد غذایی، مراکز شماره گذاری اتومبیل، مراکز تهیه و طبخ غذا با پذیرش مشتری، مراکز متبرکه و زیارتگاه‌ها، مساجد و مصلی‌ها، مراکز تمرین و انجام مسابقات ورزشی، مراکز فروش لوازم خانگی، قنادی و شیرینی فروشی ها، آب میوه و بستنی فروشی ها، آرایشگاههای مردانه، بازار فروش خودرو، فرش و موکت فروشی ها، خدمات چاپ دیجیتال، تزیینات داخلی ساختمان، کادویی فروشی ها، اسباب بازی فروشی ها، عمده فروشی و خرده فروشی پوشاک، پارچه فروشی ها، پرده سراها، مراکز فروش مبلمان، کیف و کفش، مراکز فروش لوازم التحریر، خیاطی و خرازی، آتلیه و عکاسی ها، مشاوران املاک، فروشگاههای لوازم آرایشی و بهداشتی و مراکز فروش و عرضه خشکبار و آجیل اختصاص دارد.

گروه شغلی سه، مدارس،  دانشگاهها، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی حرفه‌ای، زبان‌سراها، آموزشگاهها و کتابخانه‌ها، مهدهای کودک، استخرهای سرپوشیده، سینما و تئاتر، موزه ها و باغ موزه ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی و کاهش فعالیت مترو و حمل و نقل عمومی درون شهری را شامل می شود.

گروه شغلی چهارم نیز شامل همایشها، برگزاری مراسم اجتماعی، فرهنگی و مذهبی، مدارس شبانه روزی، باشگاه‌های ورزشی مربوط به ورزشهای پر برخورد از جمله کشتی، کاراته و جودو، کافه ها، چایخانه ها و قهوه خانه ها با عرضه مواد دخانی، باغ وحش ها، شهربازی ها و مراکز تفریحی آبی می شود.

بر این اساس مشاغل حیاتی و ضروری مرتبط با زندگی روزمره مردم نظیر مراکز امدادی و درمانی، اورژانس ها، مراکز امنیتی، مراکز اداری و خدماتی، فروشگاههای زنجیره ای، سوپرمارکتها و مراکز تامین ارزاق و مایحتاج عمومی، نانوایی ها و داروخانه ها طی این مدت باز هستند و می توانند به فعالیت و ارائه خدمات بپردازند.

در پایان اعلام می‌داریم روزنامه «صبح‌امروز» قصد دارد تا با آغاز این محدودیت‌ها، از میزان عملیاتی شدن این طرح و میزان رضایت‌مندی شهروندان گزارش میدانی تهیه کند.

image_print
776 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *