رئیس شورای شهر مشهد در آغاز جلسه علنی شورا مطرح کرد:

تکمیل شهروند سپاری شهرداری تا پایان سال

علی نژاد

رئیس شورای شهر مشهدمقدس گفت: خوشبختانه فرآیند شهروندسپاری تا پایان سال کامل می‌شود و شهروندان از سال 1400 می‌توانند امورات خود را با تکیه بر بستر الکترونیک و در فضایی سالم پیش ببرند.

به گزارش صبح امروز، محمدرضا حیدری در آغاز یکصد و دهمین جلسه علنی شورای شهر مشهد که با حضور نماینده ویژه رئیس جمهور در حوزه دولت الکترونیک برگزار شد، به ذکر مناسبت های هفته جاری پرداخت و ضمن تبریک حلول ماه ربیع‌الاول، ماه مهربانی، رافت و شادی و نشاط امت اسلام، اظهارکرد: خوشبختانه مجموعه مدیریت شهری برخاسته از شورای پنجم، در کنار کارهای سخت‌افزاری حوزه عمرانی شهری، در بحث فناوری اطلاعات و شهر هوشمند و برنامه‌ریزی نیز دستاوردهای ارزشمندی کسب کرده و با همکاری شورای شهر و کمیسیون ذی‌ربط عملکرد قابل قبولی را شاهد هستیم.

با تبریک یکم آبانماه، روز آمار و برنامه‌ریزی به اعضاء و کارشناسان کمیسیون برنامه و بودجه و معاونت برنامه‌ریزی شهرداری مشهد و با بیان اینکه عمده اقدامات این حوزه از جنس نرم‌افزاری بوده و در فضای روابط درون شهرداری شکل می‌گیرد که به همین خاطر کمتر دیده می‌شوند و از نگاه مردم دور می‌مانند، گفت: با توجه به رویکرد شورای پنجم شهر مشهد مبنی بر مشهد، شهر امید و زندگی و شهر هوشمند، ظرفیت‌هایی در شورای شهر و شهرداری بسیج شده است تا شاهد خروجی مطلوب باشیم.

حیدری با تقدیر از تلاش‌های فداکارانه آقای مهندس«آل شیخ» در آغاز راه و همچنین سرکار خانم دکتر «مهربان» که با قوت برنامه‌های گذشته را استمرار می‌بخشند، افزود: خوشبختانه در بحث شهروندسپاری اتفاقات خوبی افتاده است؛ در بحث اکوسیستم استارتاپی و اقتصاد دیجیتال، کارخانه نوآوری با 10 هزار مترمربع مساحت، ظرف دو ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. پروژه‌ای که 100 میلیاردتومان در آن سرمایه‌گذاری شده تا از جامعه خلاق و نوآور خود حمایت کنیم.

وی در ادامه با اشاره به زون فناوری که در اطراف کارخانه نوآوری مشهد شکل گرفته تا شرکت‌های فناور در آن محدوده مستقر و از امتیازاتی برخوردار شوند، افزود: این محدوده به قطب مهمی در حوزه فناوری اطلاعات و شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها تبدیل خواهد شد؛ زون فناوری، اقدام بسیار مهمی برای حفظ چهره‌های فعال و خلاق در شهر خواهد بود تا از این طریق مشهد به قطب این عرصه تبدیل شود.

کاهش 50 درصدی امضاها و فرم‌های زائد

حیدری از کاهش 50 درصدی امضاها و فرم‌های زائد با تعریف فرآیندهای جدید خبرداد و گفت: موضوع بعدی که مورد توجه قرار گرفته، تدوین برنامه عملیاتی و برش هوشمندسازی آن اعم از برش‌های سالانه و منطقه‌ای بوده که بدون شک، رصد کردن و کنترل نمودن آنها بسیار کارآمد است.

وی با اشاره به اپلیکیشن «شهرمن»، افزود: براساس آمار طی 8 ماه اخیر 140 هزار کاربر در این برنامه عضو شده‌اند؛ آن هم در شرایطی که از تبلیغات مناسب برخوردار نیست.

حیدری با بیان اینکه خدمات زیادی روی این برنامه قرار گرفته که شهروندان می‌توانند از آن بهره ببرند، گفت: تمامی این موفقیت‌ها ناشی از روحیه تعامل و هم‌افزایی در مدیریت شهری و همچنین بهره‌گیری از ظرفیت‌های ملی است.

رئیس شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: امیدواریم همکاران حوزه برنامه‌ریزی شهرداری با انگیزه و عشق و فداکارانه برنامه‌هایی که شروع شده را به پایان برسانند؛ خوشبختانه فرآیند شهروندسپاری تا پایان سال کامل می‌شود و شهروندان از سال 1400 می‌توانند امورات خود را با تکیه بر بستر الکترونیک و در فضایی سالم پیش ببرند.

تبریک به استاندار

رئیس شورای شهر مشهد در ادامه با اشاره به تصمیم‌گیری اخیر هیات دولت درخصوص انتخاب استاندار خراسان رضوی، گفت: ابتدا شایسته است که انتصاب آقای رزم‌حسینی به سمت وزیر صنعت، معدن و تجارت تبریک عرض کنیم؛ در دوره مدیریت ایشان همکاری و تعامل بسیار خوبی بین استانداری و مدیریت شهری مشهد برقرار بود و اتفاقات خوبی نیز به برکت همین رویکرد هم‌‎افزایی و هم‌آوایی در شهر و حوزه‌های مختلف شاهد بودیم.

حیدری با آرزوی توفیق برای «محمدصادق معتمدیان»، استاندار جدید استان خراسان رضوی، اظهارکرد: امیدواریم ایشان هم در مجموعه خدمت به مردم استان و زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی موفق باشند؛ مدیریت شهری مشهد نیز همچون گذشته در خدمت و کنار دولت و استانداری و سایر نهادها و دستگاه‌ها برای پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی و ارائه خدمات و تقویت امید و اعتماد و ایجاد آرامش در شهر خواهد بود.

کرایه قطارشهری مشهد متغیر شد

لایحه سیاست کسر کرایه بلیت قطار شهری مشهد براساس مسافت، به تصویب رسید. براساس این لایحه به شهرداری مشهد اجازه داده می‌شود تا با رعایت بودجه مصوب، نسبت به پیاده‌سازی سیاست کسر کرایه بلیت بر مبنای مدل ترکیبی تعداد ایستگاه طی شده، ناحیه، زمان و طرح تکریم اجتماعی اقدام کند.

تقدیر از زحمات مدیریت شهری مشهد

هم چنین در این جلسه ستار هاشمی معاون نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن تشکر از زحمات مدیریت شهری مشهد در بحث توسعه پلتفرم‌های مختلفی که در دستورکار داشته است، اظهارکرد: مشهدمقدس، به برکت وجود بارگاه منور رضوی، شهری به وسعت تمام ایران بوده و شایسته است که در حوزه فناوری بعنوان الگویی برای همه شهرهای ایران باشد.

او  با بیان اینکه یکی از کارکردهای حوزه آی سی تی افزایش بهره وری است و اگر بتوانیم هزینه صرفه جویی حاصل از این بهره‌وری را احصا و مشارکت بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان را جلب کنیم تحول دیجیتال به معنای واقعی را رقم خواهیم زد، تصریح کرد: در مشهد نیز این پیام تحول دیجیتال به خوبی شنیده شده و در دستور کار قرار گرفته است.

نظارت هوشمند بر ساخت وساز در حریم شهر با تصویر برداری هوایی

هم چنین در این جلسه مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری مشهد گفت: در راستای نظارت و جلوگیری از ساخت وساز در حریم مشهد، تصویربرداری از 86 هزار هکتار، از حریم مشهد با استفاده از پهپاد به صورت سه بعدی انجام شده است.

محمد جواد رجائیان  با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در حوزه شهر هوشمند افزود: یکی از اولویت هایی که در دستور کار قرارگرفت نظارت برحریم شهر مشهد به صورت هوشمند با استفاده از پهپاد و تجهیزات الکترونیک و پیشرفته بود.
وی تصریح کرد: در ادامه این کار و با حمایت های شهردار و شورای شهر، مقدمات نظارت هوشمند و همچنین تصویربرداری پاناروما برای کل شهر فراهم شده است.
رجائیان، با اشاره به اینکه شورای پنجم شهر مشهد با رویکردی علمی، موضوع هوشمندسازی شهر را در دستورکار خود قرار داده است، خاطرنشان کرد: برهمین اساس، اقدامات زیربنایی مختلفی برای رسیدن به اهداف مدنظر در تحقق شهر هوشمند، در بخش زیرساخت‌های فیزیکی، سخت‎ افزاری و نرم‌افزاری شکل گرفته است.
وی در ادامه با اشاره به مصوبه شورای شهر درخصوص، مکلف شدن شهرداری به سه‌ بعدی سازی نقشه های مناطق توس و ثامن، اظهارکرد: در کنار اجرای این مصوبه، 5 اقدام شاخص و مهم دیگر نیز در دستورکار سازمان فاوا قرار گرفت که در کشور کم‎ نظیر هستند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *