معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد خبرداد

پایش تخلفات ساختمانی با سامانه

علی نژاد

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد از راه اندازی سامانه پایش تخلفات ساختمانی با هدف نظارت بر ایمنی شهری خبرداد.

به گزارش صبح امروز، محمدرضا حسین نژاد با بیان این مطلب، اظهار کرد: به منظور پیشگیری از تخلفات ساختمانی، رسیدگی و اجرا الزامات قانونی در بحث نظارت، سرعت عمل، دقت و کیفیت در اعمال به موقع قانون، تلفیق، پردازش و تحلیل سامانه های مختلف نظارتی؛ مرکز مانیتورینگ هوشمند پایش تخلفات ساختمانی شهرداری مشهد راه اندازی شد.

مانیتورینگ هوشمند پایش تخلفات ساختمانی
وی افزود: از جمله امتیازات مرکز مانیتورینگ هوشمند پایش تخلفات ساختمانی، بهره گیری از توان دستگاه های دخیل در جهت هم افزایی و صیانت از اراضی حریم شهر مشهد با حمایت مرجع قضایی و ظرفیت های قانونی دستگاه های مذکور است.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد بیان کرد: مرکزپایش هوشمند تخلفات ساختمانی با بهره گیری از توان و پتانسیل های دستگاه های مدیریت یکپارچه شهری مشهد با محوریت شهرداری در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری و زیر مجموعه اداره کل نظارت بر ساخت و سازها و کمیسیون های ماده صد ایجاد خواهد شد.

بازدید از ساختمان های در حال احداث و گشت زنی مستمر در شهر و اراضی حاشیه

حسین نژاد در خصوص شرح وظایف قانونی اداره مهندسی و نظارت بر ساخت و سازها (پلیس ساختمان)، تصریح کرد: مهم ترین وظایف آنان شامل بازدید از ساختمان های در حال احداث و گشت زنی مستمر در شهر و اراضی حاشیه به منظور ممانعت از عملیات ساختمانی بدون مجوز، شناسایی زمین خواران و بنگاه های غیرمجاز املاک که اقدام به تغییر کاربری و خرید و فروش غیر مجاز اراضی می کنند و معرفی آن ها به مراجع قانونی، انعکاس تخلفات به مراجع قانونی در مورد تصرفات و تفکیک های غیر مجاز، رسیدگی به شکایات و گزارش های واصله مردمی درباره ساخت و ساز بدون مجوز یا مغایر پروانه و فاقد استحکام بنا و ایجاد بستر مناسبی پیرامون جلوگیری از ارائه خدمات آب و برق و گاز و مخابرات و … به واحدهای احداثی غیرمجاز در مناطق فاقد طرح شهرسازی می شود.
وی تاکید کرد: با توجه به حجم بالای ساخت و سازها در کلان ‌شهر مشهد و ضرورت توجه به ضوابط ساخت و ساز، به کارگیری سامانه پایش تخلفات ساختمانی تأثیر بسیاری در افزایش سرعت عمل و دقت در رسیدگی به تخلفات احتمالی دارد، تا از حفظ ایمنی و صیانت از حقوق شهروندان اطمینان حاصل شود.
نظارت بر ایمنی شهری با سامانه پایش تخلفات ساختمانی
هم چنین محمدجواد رجائیان در این رابطه، بیان کرد: پلیس ساختمان با استفاده از این سامانه می ‌تواند در هنگام بررسی‌های میدانی، به صورت آنلاین به سوابق، مجوزها و مشخصات پروانه ‌ساخت ملک مورد نظر دسترسی پیدا کند و آن را با شرایط موجود تطبیق دهد.
وی گفت: گزارش تخلفات ساختمانی در سطح شهر، عمدتا از دو طریق گشت پلیس ساختمان و یا گزارش‌های رسیده از سامانه مردمی 137 شهرداری مشهد دریافت می ‌شود که در هر دو حالت، کاربران اکیپ گشت می‌ توانند اقدامات لازم را با استفاده از سامانه مذکور انجام دهند.

اقدامات فوری و  مرحله‌ای در سامانه پایش تخلفات
مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری مشهد با اشاره به امکانات پیش‌ بینی شده در سامانه پایش تخلفات ساختمانی، ادامه داد: با توجه به نوع تخلفات احتمالی صورت گرفته در ساخت و ساز املاک، سطوح مختلفی از اقدامات در این سامانه پیش‌ بینی شده که به دو صورت فوری و مرحله‌ ای، بر حسب میزان ضرورت در دستور کار قرار می ‌گیرد. در صورت مشاهده تخلف در ساخت و ساز، در مرحله اول به مالک اخطار داده خواهد شد و در صورت عدم توجه به اخطارها و یا تخلفات حادثه‌ ساز که سبب مخاطراتی برای سایر شهروندان و تضییع حقوق عمومی شود، موضوع از طریق همین سامانه به مراجع قضایی و دادسرا ارجاع شده و مجوزهای لازم جهت اقداماتی همچون درخواست حکم ورود و پلمپ از قاضی کسب می ‌شود.

تسهیل و تسریع رسیدگی به تخلفات از کارکردهای سامانه پایش

رجائیان با تاکید بر کارکرد سامانه پایش تخلفات ساختمانی در تسهیل و تسریع رسیدگی به تخلفات در این زمینه، عنوان کرد: در برخی موارد همچون گودبرداری‌های غیراصولی و یا ساخت و ساز ناایمن که عدم رعایت ضوابط ساخت و ساز، موجب خطرات و خساراتی برای همسایگان و سایر شهروندان می‌شود، سرعت عمل در رسیدگی و اقدام فوری حائز اهمیت است که با بهره‌ گیری از این سامانه، زمان رسیدگی و اقدام مقتضی به چنین مواردی، به حداقل ممکن کاهش می ‌یابد.

ثبت 3600 اخطار ایمنی و 2260 اخطار از طریق سامانه
وی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون، بیش از سه هزار و 600 اخطار ایمنی و دو هزار و 260 اخطار پیگیری از طریق سامانه پایش تخلفت ساختمانی ثبت شده است. همچنین در مجموع بیش از 25 هزار اخطار توقف عملیات عمرانی و درخواست دستور پلمپ و حکم ورود از طریق این سامانه صورت گرفته و تعداد ملک های دارای اخطار در سامانه نیز بیش از 13 هزار مورد است. همچنین جهت کاهش بروکراسی اداری و حصول سریع‌ تر نتیجه، سامانه مذکور امکان ابلاغ رای و اخذ امضای دیجیتال در محل مراجعه و ارسال تصاویر تخلفات به مرکز، به صورت آنلاین را دارد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *