بسته تشویقی کلید قفل بازآفرینی در مشهد

علی نژاد

چندین هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری در مشهد باعث شده تا زندگی در بسیاری از مناطق مشهد کیفیت لازم را نداشته باشد، برخی از مناطق به دلیل قدیمی بودن، کالبدی فرسوده دارند و برخی ازمناطق نیز به دلیل قرار گرفت در مناطق حاشیه ای به  دلیل مشکلات اقتصادی و اجتماعی با این که طی چند دهه اخبر شکل گرفته اند اما مشخصات بافت های فرسوده و ناکرآمد را دارند و حتی برخی از ابنیه ایجاد شده  در این بافت ها بارها جان شهروندان را گرفته یا برای اهالی خطر آفرینی کرده اند.

این بافت ها نه نوسازی بلکه نیازمند ترمیم کالبدی، اجتماعی و اقتصادی هستند و تنها یک نسخه واحد برای همه بافت های نمی تواند کارساز باشد، بلکه باید برای پلاک به پلاک دفاتر تسهیل گری مشاوره مخصوص آن را ارائه کنند.

شورای اسلامی شهر و شهرداری مشهد در دوره پنجم با تغییر رویکرد از نوسازی در بافت های تاریخی، قدیمی، فرسوده و ناکارآمد به بازآفرینی تلاش کرده است، نگاهی انسانی و اجتماعی و در آخرین گام کالبدی به شهر داشته باشد. در راستای این سیاست شورای شهر مصوباتی را داشته و شهرداری آن را به اجرا گذاشته است، گفت و گو با اعضای شورای شهر و مدیران شهرداری در این خصوص را می خوانید.

هدف از بسته های تشویقی، ساخت مسکن های مستحکم و مقاوم در مناطق کم برخوردار است

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، با اشاره به اینکه مشوق ‌ها و تسهیلاتی که شورای پنجم در بحث حمایت از بازآفرینی به تصویب رسانده، بیش از 200 میلیارد تومان از درآمدهای شهرداری را کاهش داده است، گفت: هدف ما از تصویب این مشوق ها، ساخت مسکن‌ هایی ایمن و مستحکم در مناطق کم‌ برخوردار شهر است.

محمدرضا حیدری در این باره اظهار کرد: شهر مشهد دارای چهار هزار و 500 هکتار فضای ناکارآمد شهری است که از آن به عنوان بافت ‌های فرسوده، ناکارآمد و ناپایدار نیز یاد می‌شود.
وی با بیان اینکه در این محدوده، حدود 184 هزار پلاک فرسوده وجود دارد، افزود: یکی از دغدغه‌های اصلی شورای پنجم و مدیریت شهری در این دوره، حل مسائل و مشکلات این نواحی است زیرا با زلزله ‌ای کوچک یا حادثه ای غیرمترقبه، خطرات زیادی ساکنان را تهدید می‌کند.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: شوراهای اجتماعی محلات و معتمدین محلی نقش به سزایی در آگاهی ‌بخشی و اعتمادسازی ساکنان و تشویق و ترغیب آن ها به بازسازی و نوسازی دارند.
حیدری خاطرنشان کرد: رویکرد مداخله مستقیم تاکنون موفقیت‌آمیز نبوده و در آینده نیز نخواهد بود، آنچه مسلم است، نقش آفرینی مردم و ساکنان محل در فرآیند نوسازی و بهسازی است همچنین شرایط اجتماعی و اقتصادی مناطق نیز به تسهیلگری نیاز دارد.
وی با بیان اینکه دفاتر تسهیلگری باید مشوق‌ های بازآفرینی را به اطلاع ساکنان برساند، طرح توسعه محله را آماده کرده و نسبت به شناسایی نیازهای محلات اقدام کنند، تصریح کرد: پس از تکمیل این فرآیندها، ساکنان با کمک دفاتر تسهیلگری و بهره‌گیری از ظرفیت های قانونی و حمایتی پیش‌بینی شده توسط شورا اسلامی شهر مشهد، می توانند در جهت بهبود شرایط گام بردارند.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفنت: سیاست شورای پنجم، توسعه متوازن و عدالت ‌محور است، لذا با تعریف پروژه‌ های عمرانی مختلفی همچون پل مصلی، سعی کرده‌ایم میان متن و حاشیه شهر ارتباط برقرار کنیم، ارتباط و اتصالی که باعث افزایش توانایی و بنیه اقتصادی ساکنان به دلیل افزایش ارزش دارایی‌های آن ها می‌شود.

بسته های تشویقی بازآفرینی بافت های فرسوده راه گشا خواهد بود

شهردار منطقه هشت، با اشاره به مشوق هایی که برای نوسازی و بازسازی بافت های ناکارآمد درنظر گرفته شده است، گفت: بسته های تشویقی در بازآفرینی بافت های فرسوده راه گشا خواهد بود.

حسین عبدالله زاده، با بیان این خبر اظهار کرد: انتظار ما این است که بسته های تشویقی در بازآفرینی و نوسازی بافت های فرسوده تاثیر گذار باشد، اما تاثیر گذاری آن در مناطق مختلف متفاوت خواهد بود.
وی با بیان اینکه بازارسرشور و بافت جنت از جمله بافت های تاریخی و فرسوده منطقه هشت است، افزود: امیدواریم با استفاده از این بسته های تشویقی شاهد تسریع در نوسازی و بازسازی این دو محله باشیم.
شهردار منطقه هشت بیان کرد: در حال حاضر دو دفتر تسهیل گری در منطقه هشت فعال هستند که امیدواریم باتوجه به تصویب این بسته مشوق ها تا پایان سال شاهد پیشرفت خوبی در بازسازی و احیاء بافت های فرسوده درمنطقه هشت باشیم.
عبدالله زاده گفت: در مجموع برای سرعت بخشیدن به نوسازی بافت های ناکارآمد و بازگشایی معابر در محلات هدف، دفاتر تسهیل گری باید بسته مشوق ها را برای ساکنان بافت های فرسوده تبیین کنند.

ارائه بسته های تشویقی بازآفرینی، فضای خوبی را برای قشر کم درآمد ایجاد می کند

هم چنین حجت الله حیدری شهردار منطقه 6 مشهد در خصوص تاثیر بسته های تشویقی بازآفرینی در نوسازی و بازسازی بافت های فرسوده در منطقه، اظهار کرد: طبق مصوبه ابلاغ شده ما در محدوده های مستلزم بازآفرینی از طریق وام هایی که به افراد اعطا می شود، به بحث نوسازی و بازسازی می پردازیم.
وی افزود: شرایطی که ما در این مصوبه برای این افراد مصوب کردیم، فضا خوبی را ایجاد می کند تا افرادی که در وضعیت مالی خوبی قرار ندارند از این امر استفاده کنند.
شهردار منطقه 6 مشهد بیان کرد: باتوجه به بافت، ساخت، نوع مصالح و فضای ایجاد شده خطرهای زیادی این افراد را تهدید می کند که باید شهروندان به آن توجه کنند.
حیدری خاطرنشان کرد: به طور مثال در یک انفجاری در پورسینا، 11 نفر فوت کردند و چهار واحد به طور کلی تخریب شد. با وجود چنین شرایطی اگر افراد برای نوسازی واحدهای خود مراجعه کنند، اثر خوبی در شهر و بناهای شهری خواهیم دید.
وی در خصوص میزان گره گشایی بسته های تشویقی در حل مشکلات بازآفرینی، اضافه کرد: این اقدام باید مردم را تشویق به همکاری کند و به نظر می رسد اگر تمامی عوامل دست به دست دهند و بر این موضوع تاکید شود، شهرداری با رفع موانع به سرعت می تواند تاثیر خود را داشته باشد.

 مشوق‌های بازآفرینی راه‌گشای تحول در بافت ‌های فرسوده است

سرپرست معاونت اقتصادی شهرداری مشهد گفت: مجموعه مشوق هایی که از سوی مدیریت شهری و با مصوبه شورای اسلامی شهربرای بافت های فرسوده در نظرگرفته شده و به زودی اجرایی خواهد شد، می تواند در بازآفرینی بافت های فرسوده و ناکارآمد راه گشا باشد.

مهدی حاتمی با بیان این خبر اظهار کرد: با توجه به اینکه بسته مشوق هایی که برای بازآفرینی بافت های فرسوده و نا کارآمد به تازگی از سوی شورای شهر تصویب شده، باید میزان تاثیر آن بعد از اجرایی شدن در نوسازی و بازسازی بافت های فرسوده نیز ارزیابی شود.
وی با بیان اینکه در مجموع مدیریت شهری با مصوبات درآمدی قبلی، نمی توانست در مناطق کم برخوردار و پیرامونی اقدامات تشویقی زیادی انجام دهد، اظهارکرد: در کنار این موضوع، وضعیت اقتصادی مردم به ویژه در بافت های پیرامونی وکم برخوردار نیز به گونه ای بود که با تعرفه های قبلی نمی توانستند به نوسازی و بازسازی این مناطق اقدام کنند.
سرپرست معاونت اقتصادی شهرداری مشهد بیان کرد: لذا برای احیا و بازآفرینی فضاهای ناکارآمد و فرسوده شهری مناطق پیرامونی و کم برخوردار نیازمند درنظر گرفتن مشوق هایی برای ترغیب مردم به مشارکت در نوسازی و بازسازی بافت های فرسوده به صورت قانونی هستیم.

مشوق ها چیست؟
حاتمی خاطرنشان کرد: برهمین اساس مشوق هایی از سوی شورای شهر از جمله تخفیف در صدور پروانه، تسهیلات بانکی با کارمزد پایین و… برای ترغیب و تشویق مردم جهت مشارکت در بازگشایی معابر، احیاء بافت های فرسوده و نوسازی و بازسازی محلات هدف بازآفرینی درنظر گرفته شده است که معتقدم در این مسیر راهگشا خواهد بود.
وی در خصوص تصویب تعرفه های جدید برای سرعت بخشیدن به فعالیت دفاتر تسهیل گری و توسعه محله در راستای جلب مشارکت مردم در نوسازی و بازآفرینی بافت های فرسوده و ناکارآمد اضافه کرد: دفاتر تسهیل گری و توسعه محله در مشهد یک تجربه جدید است، ما در سالیان گذشته طرح های توسعه و طرح هایی را که در مناطق کم برخوردار اجرا می کردیم، بیشتر با رویکرد آمرانه بود اما رویکرد جدید یک رویکرد مردمی و مشارکت محور است.
سرپرست معاونت اقتصادی شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: لذا با توجه به این رویکرد جدید که رویکردی مشارکت محور است، دفاتر تسهیلگری در مناطق کم برخوردار و پیرامونی جهت جلب مشارکت مردم در اجرای طرح های شهری و بازسازی و نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد تشکیل شدند.
حاتمی گفت: ایجاد دفاتر تسهیلگری در سال اول به نوعی یک تجربه ناآزموده بود که با مصوب شورای شهر بیش از ۲۰ دفتر تسهیلگری در محلات هدف بازآفرینی شهری راه اندازی شد و اکنون نیز یکسال از فعالیت این دفاتر می گذرد.
حاتمی با اشاره به اینکه تعرفه هایی که در سال اول برای این دفاتر درنظر گرفته شده بود،برای توسعه فعالیت آنها کافی نبود افزود: لذا با کمک سازمان بازآفرینی فضاهای شهری، الگو و تعرفه های جدیدی برای ارائه خدمات دفاتر تسهیل گری تعریف و به تصویب شورای اسلامی شهر رسید.
سرپرست معاونت اقتصادی شهرداری مشهد ادامه داد: امیدواریم با اجرایی شدن تعرفه های جدید فعالیت دفاتر تسهیل گری درجلب مشارکت مردم و تدوین طرح ها برای بازآفرینی بافت های فرسوده گسترده تر شود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *