در مراسم آغاز عملیات اجرایی پروژه ره باغ حضرت زهرا(س) اعلام شد:

بازنگری طرح نوسازی بافت اطراف حرم در مراحل نهایی

استاندار خراسان رضوی گفت: طرح جدید ( بازنگری) نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) با اجماع نخبگان و مسوولان استان توسط مشاور تهیه و در مراحل نهایی تصویب در شورای عالی شهرسازی و معماری است.

به گزارش صبح امروزعلیرضا رزم حسینی پنجشنبه گذشته در مراسم آغاز عملیات اجرایی پروژه ره باغ حضرت زهرا (س) در جوار حرم مطهری رضوی افزود: به سرانجام رساندن طرح نوسازی ٢٠ ساله منطقه ثامن از اولویت‌های این استان است.

وی ادامه داد: شورای عالی شهرسازی معتقد است هر ١٠ سال باید طرح ها بازنگری شود لذا جلسات مرتبط برگزار و در ستاد تدبیر استان نیز هماهنگی ها با دادگستری و دستگاه های مرتبط انجام شد.

استاندار خراسان رضوی گفت: طبق اعلام شورای عالی شهرسازی و معماری مقرر شده است مشاور طرح و مدیریت استان با اجماع نخبگان و مسوولان مرتبط، بازنگری طرح جدید نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) را برای تصویب به شورای عالی شهرسازی ارائه دهد.

وی افزود: انسجام مدیریتی در این خصوص وجود دارد و می‌توان اختلاف در خصوص این طرح را رفع و با مدیریت دادگستری استان، طرح جدید نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی را با مشورت همه نهایی کرد.

رزم حسینی ادامه داد: در ستاد تدبیر استان نیز مدیریت پروژه برای نهایی کردن طرح به دادگستری واگذار شده تا مشکلات اصلی رفع و در چند ماه آینده این طرح در شورای عالی شهرسازی تصویب شود.

ضرورت همدلی برای خروج طرح اطراف حرم از رکود

رییس کل دادگستری خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: توافقات خوب بخش‌های مختلف در جهت اینکه فعالیت‌های عمرانی پیرامون حرم مطهر امام هشتم (ع) بهتر از گذشته اجرا شود، جای تقدیر دارد.

غلامعلی صادقی افزود: اینکه همه مصمم هستند فعالیتهای عمرانی بهتر و سریعتر از گذشته اجرا شود ارزشمند است و در ادامه حرکات و فعالیتهای عمرانی نیز این همدلی باید وجود داشته باشد و این مجموعه از رکود خارج شود.

پروژه هایی که در دست اجراست باید ادامه یابد و متوقف نشود

رییس شورای اسلامی شهر مشهد هم در این مراسم گفت: عزم مدیریت شهری در این دوره تکمیل زیرساختهای طرح بود و ٦٤ هزار متر مربع فضای سبز معادل ١.٢ برابر دوره های قبل در این بافت ایجاد شده است.

محمدرضا حیدری افزود: این طرح در ٢٠ سال گذشته ٥٠ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، نگاه منظری به حرم مطهر رضوی برای سواره و پیاده باید اجرا شود لذا پروژه هایی که در دست اجراست باید ادامه یابد و متوقف نشود.

وی ادامه داد: برای آینده شهر نمی‌توان طرح های در دست اجرا را متوقف کرد، در فضای تعاملی موجود شورای عالی معماری و شهرسازی باید زیرساخت های طرح را نقض نکند.

شهردار منطقه ثامن نیز در این مراسم گفت: طرح نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی از سال ٧١ آغاز شده و منطقه ثامن تبدیل به کارگاه ساختمانی بزرگی شده است.

سید مصطفی نعمتی افزود: در این دوره شورا و مدیریت شهری بر اجرای زیرساختها در این منطقه تاکید ویژه شده و هشت ره باغ به سوی حرم مطهر رضوی در پروژه نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: این ره باغ ها با پیشرفت های فیزیکی متفاوت در دست اجراست و پروژه ره باغ حضرت زهرا (س) که تملک زمین و خاکبرداری آن سال ۸۴ انجام شده امروز با همکاری دستگاه های مختلف اجرایی آغاز شد و ٨٢ درصد تملک زیرساختهای طرح تاکنون به انجام رسیده است.

پیگیر تامین اعتبار طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم در لایحه بودجه 1400 هستیم

هم‌چنین جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: پیگیر مسائل مربوط به طرح نوسازی و بهسازی پیرامون حرم مطهر رضوی هستیم و ملاک عمل ما پیش از آن که سلیقه شخصی باشد، قانون خواهد بود. حدود هزار میلیارد تومان منبع اعتباری برای این بافت پیش بینی شده است که اگر موفق شویم، در لایحه بودجه سال 1400 مدنظر قرار خواهیم داد.

هم چنین امیرحسین قاضی زاده هاشمی، نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در این مراسم اظهار کرد: با گذشت 40 سال باید گفتمانی در کشور رخ دهد که در دراز مدت و با نگاه به آینده بتوانیم طراحی های خود به سرانجام برسانیم.
وی افزود: امیدواریم پروژه طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی، با رشد سالانه 2.5 درصد هر چه زودتر به اتمام برسد و شرایط مناسبی برای سکونت و اقامت زائران و مجاوران شود.

عملیات اجرایی ره باغ حضرت زهرا (س) با هدف ایجاد پیاده راه و مسیر دسترسی به حرم مطهر رضوی به مساحت 17 هزار و 500 متر مربع و اعتبار 200 میلیارد ریال و با هدف ایجاد راه ارتباطی جدید و مسیر پیاده به سمت بارگاه منور رضوی، افزایش سرانه فضای سبز در منطقه ثامن، تسهیل تشرف زائران و مجاوران به بارگاه منور رضوی، بهره گیری از فضاهای عمومی ایجاد شده به منظور برگزاری مراسم های  آیینی و رویدادهای مذهبی و استفاده از عرصه ره باغ جهت تخلیه فضای زیارتی حرم مطهر رضوی در مواقع ضروری و بحران آغاز شد.

طرح بهسازی و نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) در خرداد ماه سال ۱۳۷۴ در کمیسیون ماده شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به تصویب رسید و در سال ۱۳۷۷ مورد بازنگری قرار گرفت و فروردین سال ۷۸ الگوی طرح به تصویب کمیسیون ماده پنج رسید.
طبق مصوبه ۱۹ تیر ماه سال ۹۶ شورای عالی معماری و شهرسازی به منظور جلوگیری از تداوم اقدامات مخالف با حفاظت از حیثیت مکان و ارزش‌های ملموس و ناملموس بافت تاریخی – فرهنگی پیرامون حرم مطهر رضوی، طرح نوسازی و بهسازی حرم مطهر رضوی مصوب سال ۱۳۸۷ لغو و اجرای آن متوقف شد.
با این حال آبان ماه پارسال استاندار خراسان رضوی اعلام کرد نقشه راه بازسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی مورد توافق وزارت راه و شهرسازی و شهرداری مشهد قرار گرفته‌ است. قرار بود وزارت راه و شهرسازی و شهرداری مشهد به صورت مشترک تا پایان سال ۹۸ طرح تفصیلی جدید را با در نظر گرفتن مبانی شهرسازی و دغدغه های موجود در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی تهیه و آن را در شورای عالی شهرسازی و معماری به تصویب برسانند اما شورای عالی شهرسازی خود به صورت مستقیم به این موضوع ورود کرد. این اقدام اعتراض شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر مشهد را در پی داشت.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *