حواشی این روزهای آقازاده؛

مثبت هجده!

مریم اصغری

از سال 89 شبکه نمایش خانگی پا به عرصه رقابت با سریال‌های تلویزیونی گذاشته و کار خود را با سریال طنز فضانوردان و قهوه‌تلخ و قلب یخی شروع کرد. شبکه نمایش خانگی دراین سال‌ها توجهات بسیاری را به خود جلب و مخاطبان بسیاری را جذب کرده و بی‌شک یکی از دلایل استقبال مخاطبان این است که سریال‌های تولیدی در این شبکه، بسیاری از سخت‌گیری‌ها و محدودیت‌های موجود در سریال‌های تلویزیونی را نداشته و با دست بازتری به انتخاب سوژه‌های جذاب و داستان‌های متفاوت می‌پردازد. حضور ستاره‌های سینما و تهیه‌کنندگان مطرح نیز مزید بر علت جلب نظر مخاطبان است و با حضور آنها راه جذب مخاطب همواره هموارتر می‌شود.

سریال آقازاده به کارگردانی بهرنگ توفیقی جدیدترین سریال شبکه نمایش خانگی است. طراحی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی این سریال به عهده حامد عنقا است که تجربه‌های موفقی در زمینه تولید فیلم و سریال برای تلویزیون و شبکه نمایش خانگی دارد و بیش از این مخاطبان او را با سریال پرماجرا و جذاب قلب یخی به یاد می‌آوردند. داستان آقازاده نیز مانند قلب یخی، پرفراز و نشیب و پرماجرا است و توانسته عده زیادی را مجاب به دنبال‌کردن سریال کند.

آقازاده» دست روی سوژه‌های داغ گذاشته و پرونده‌های ملتهب اجتماعی را دراماتیزه کرده است. از« آقازاده» بعنوان یک سریال سیاسی یاد می‌شود که پس زمینه عاشقانه دارد. این دو ویژگی توانسته به کمک سریال بیاید و همزمان خاص پسندها و مخاطب عام را با خود همراه کند. کارنامه حامد عنقا نشان می‌دهد او شیوه سرگرم کردن مخاطب را بلد است و می‌داند چگونه مفاهیم مختلف را در بستر یک سریال جذاب روایت کند، اما گویی در این سریال با تعدد مسئله روبرو شده و نویسنده خواسته به انبوهی از مباحث و مسائل بپردازد، بنابراین دچار نوعی آشفتگی محتوایی شده است.

کاسه آش جنجالی

اخیرا یک سکانس ۳ دقیقه‌ای در قسمت جدید سریال «آقازاده»، واکنش‌های فراوانی را برانگیخته است. قسمت تازه مجموعه نمایش خانگی «آقازاده» که روز جمعه در پلتفرم‌های وی‌اودی منتشر شد، به سبب نمایش صریح عقد موقت در یکی از سکانس‌ها، با واکنش‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است. در این سکانس شخصیت «راضیه/مانلی» با بازی پردیس پورعابدینی، صیغه عقد غیردائم را به طور کامل می‌خواند و شخصیت «حامد» با بازی سینا مهراد نیز با بر زبان آوردن «قَبِلتُ»، به عقت موقت «راضیه» درمی‌آید. تأکید «راضیه» بر یک ساعته بودن این ارتباط، جالب توجه است و پیش از این نمایش صریح صیغه عقد غیردائم در سریال‌های خانگی و فیلم‌های سینمایی، سابقه چندانی نداشته است. هرچند اگر تا به حال سریال‌های شبکه نمایش خانگی صرفاً روابط نامشروع و ولنگار میان دختر و پسر را نشان می‌دادند، سریال آقازاده برای اولین بار رابطه‌ای مشروع را ترسیم کرده است، اما انتقادی که به این رویکرد وارد است، نوع مواجهه گذرا و حاشیه‌ای به آن است.

صحنه گم شده از پلان شکلات

در صفحات اینستاگرام نیز پلانی از افتادن چادر شخصیت «راضیه» در کنار کاسه آش منتشر شده که در نسخه به‌نمایش‌درآمده در پلتفرم‌های آنلاین، وجود ندارد و طبیعتا سانسور شده است. مشخص نیست این پلان چگونه سر از صفحات اینستاگرام درآورده و آیا جز دست‌اندرکاران شخص دیگری به آن دسترسی داشته است؟!

 از بیرون پریدن از پنجره تا کاسه آش

پس از وایرال شدن این بخش از قسمت دهم سریال در شبکه‌های اجتماعی، کاربران با عناصری چون شکلات و کاسه آش در این سکانس، شوخی‌های فراوانی انجام داده‌اند. همچنین برخی از کاربران توئیتر برخی سکانس جنجالی سریال آقازاده را با سکانسی مشابه در سریال “پدر” مقایسه کرده اند، که کارگردان و نویسنده و بازیگر نقش “حامد” در هر دو سریال مشترک است. شایان ذکر است در سریال تلویزیونی پدر نیز در سکانسی، بازیگر مرد برای روبه‌رو نشدن با دختران خود را از پنجره کلاس به بیرون پرتاب کرد که بازتاب وسیعی داشت.

اما در این چند روز در کنار انتقادات غالبا طنز و شوخی، ایرادات جدی زیادی نیز از جانب کاربران فضای مجازی مطرح شد و غالبا به این نکته اشاره کرده‌اند که اگر همه چیز به این سادگی است که در این سریال مطرح شده، پس سخت گیری‌های موجود در جامعه برای ارتباط دختران و پسران چگونه توجیه می‌شود.

دوزاریتان کج نباشد!

روند تولید سریال آقازاده با حواشی و خبرهای ضدونقیض بسیاری همراه بود و بسیاری به طور جدی به نقد آقازاده پرداخته‌اند. سکانس جنجالی سریال آقازاده درباره ازدواج موقت از هر دو طرف طیف مذهبی و کمترمذهبی جامعه نیز بازخوردهایی منفی دریافت کرد. یکی اساساً حکم ازدواج موقت را برنمی‌تابد و با تلقی غلط آن را توهین و اجحاف به زن قلمداد می‌کند و دیگری نیز پرداختی سطحی و بدون عمق این‌چنینی را مایه مضحکه و حمله بیشتر به آن می‌داند.

محمد رضا کردلو روزنامه‌نگار نوشته است: «دوزاریتان کج نباشد، خودتان را هم به کوچه علی‌چپ نزنید. کسی با حکم اسلام مشکل ندارد. مسئله این است که از فردا غلط می‌کنید بگویید ازدواج سفید معضل و حرام است. از کجا می‌دانید، شاید دختر و پسر فقط برای آش خوردن خانه مشترک گرفته‌اند!»

عنقا: چند روزی است گفتگویی انجام ندادم و متاسفانه نمی‌توانم پاسخ دهم. چراکه نه زمان گفتگو است و نه موقعیت آن فراهم است و در حال حاضر نمی‌خواهم در ارتباط با هیچ موضوعی اظهار نظر کنم

 

او پیشتر نیز در توئیت دیگری خطاب به موسسه اوج نوشته بود «کاش می‌ذاشتید آقازاده رو یکی دیگه می‌ساخت. به عشق مخاطب و دیده شدنش، به اسم یک نهاد فرهنگی مروج بدآموزی نمی‌شدید که بعدش اسمش رو بگذارید درس عبرت. از دیشب بابت سکانس صیغه سردرد دارم.»

با وجود انتقادات کاربران اصولگرا از سکانس مشهور آقازاده، روزنامه جوان وابسته به سپاه از آن دفاع کرده است. این روزنامه نوشته است: «متأسفانه سریال آقازاده برخلاف عنوانش درباره پدیده آقازادگی نیست و به هیچ وجه نتوانسته درباره این موضوع مخاطب را به درکی جدید و عمیق نائل سازد.»

همچنین نوشته: «فارغ از جنس پرداخت به یک موضوع ملتهب، این سؤال قابل طرح است که چرا ترسیم یکی از احکام اسلامی در یک اثر نمایشی تا این اندازه با واکنش منفی روبه‌رو می‌شود.»

آرش پارساپور، منتقد نیز در ویجیاتو می‌نویسد: «متاسفانه سریال آقازاده در یک جوزدگی کامل به سر می‌برد، از موسیقی تند و بی‌جهتی که در تک تک سکانس‌های آن شنیده می‌شود، تا نحوه نمایش نوشتارهایی که می‌خواهد لوکیشن و زمان فیلم را به نمایش در بیاورد و حتی میان پرده‌هایی که بیخود و بی‌جهت از چهره بازیگران با لوگوی سریال هر ده دقیقه یکبار به نمایش در می‌آید و آدمی را یاد میانه انیمه‌ها می‌اندازد! آقازاده می‌خواهد به زور فریاد بزند که من سریال خفن و هیجان انگیزی هستم و مرا دریابید، این کار را با حرکات تند دوربین و پرش صفحه و مطرح کردن موضوعات آنسوی خط قرمزی انجام می‌دهد، حتی جایی که علنا از یک فیلم مستهجن مقام مسئولی صحبت به میان می‌آورد و خنده‌های زن و مرد را به تصویر می‌کشد تا یک صحنه مثلا اروتیک خلق کند.»

در انتظار شوک بعدی آقازاده باشید

شوک بعدی که احتمالا مخاطبان به زودی با آن مواجه می‌شوند شبیه‌سازی ماجرای قتل میترا استاد است، چراکه هنگام فیلمبرداری سریال، خبرهایی مبنی بر این موضوع در داستان آقازاده به گوش رسانه‌ها رسید. بطوری که حامد عنقا در این رابطه دست به شفاف‌سازی زد. او در این رابطه توضیح داد که این شباهت در موضوع سریال آقازاده و فیلمنامه آن با ماجرای قتل میترا استاد تصادفی بوده و تصمیم قبلی در این زمینه گرفته نشده بود. در فیلمنامه سریال آقازاده، یکی از شخصیت‌های مرد داستان همسر خود را به ضرب گلوله به قتل می‌رساند و همین شباهت باعث واکنش خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها شد. با انتشار قسمت هشتم آقازاده و نمایش سکانسی که همسر جوان امیر بحری(پدر نیما بحری) به طور اتفاقی متوجه وجود اسلحه‌ای در جیب شوهرش می‌شود، صحت این اخبار بیشتر تایید شد.در پی انتشار این قسمت وکیل محمدعلی نجفی متهم پرونده قتل میترا استاد با انتشار بیانیه‌ای به تولیدکنندگان سریال آقازاده هشدار داد که «چنانچه در آینده بخش‌هایی از این سریال به شکلی منتشر شود که زندگی و حیثیت خانوادگی آقای نجفی را ملکوک کند حتما مسئله را پیگیری قضایی می‌کنیم.»

اما داستان به همین جا ختم نشد و علی صدری نیا مسئول روابط عمومی موسسه اوج در پاسخ به وکیل نجفی گفت: «آقای وکیل تقصیر دیگران چیه که شما هروقت تصویر سلاح و همسر دوم یک مسئول رو می‌بینید یاد موکل خودتون میفتید؟!»

به نظر می‌رسد که این درگیری به همینجا ختم نشده و باید پس از انتشار قسمت‌های آینده سریال آقازاده شاهد اوج گرفتن آن باشیم…

فعلا نمی‌خواهم در ارتباط با هیچ موضوعی اظهار نظر کنم

شایان ذکر است که برای پیگیری حواشی اخیر به وجود آمده با حامد عنقا نویسنده و تهیه‌کننده این سریال تماس گرفتیم تا با او گفتگویی داشته باشیم اما ابراز کرد: «چند روزی است گفتگویی انجام ندادم و متاسفانه نمی‌توانم پاسخ دهم. چراکه نه زمان گفتگو است و نه موقعیت آن فراهم است و در حال حاضر نمی‌خواهم در ارتباط با هیچ موضوعی اظهار نظر کنم.»

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *