دورهمی سینماگران

بیستمین دوره جشن حافظ، اهالی سینما را در روزهای کرونایی دور هم جمع کرد!

 

مهناز اصغری

مراسم پایانی بیستمین جشن “حافظ ” که بنیانگذار آن علی معلم است، امسال به دلیل شرایط کرونایی، در یک گردهمایی خصوصی‌تر و تعداد نفرات کمتر و با شرایطی متفاوت نسبت به سالهای پیش، در فضای باز اجرا شد و احسان علیخانی که خود به عنوان بهترین چهره تلویزیونی در این جشن انتخاب شد، اجرای آن را به عهده داشت. در ابتدا قرار بود مراسم به صورت آنلاین اکران شود، اما به دلایلی در دقیقه ۹۰ پخش اینترنتی آن لغو و اعلام شد که مبلغ پرداخت شده بابت پیش‌خرید بلیت از سوی علاقمندان، به آن‌ها عودت داده خواهد شد.

در ابتدای امر، همسر زنده یاد علی معلم بیان کرد: افتخار می‌کنم که بیستمین جشن حافظ را که علی معلم بیست و چهار سال پیش آن را پایه‌گذاری کرد، در حال برگزاری است.

با توجه به تولید محتوای تحسین برانگیز سینمایی سال اخیر، رقابت سختی برای انتخاب فیلم برتر نیز وجود داشت و همانطور که توقع می‌رفت، بین دو فیلم پرمخاطب «شبی که ماه کامل شد» و «سرخپوست» رقابت تنگاتنگی برقرار بود

 

آذر معماریان با اشاره به اینکه کرونا تمام مشاغل را تحت تاثیر قرار داده است ادامه داد: در سالی که گذشت، سینما دوران سختی را گذراند. اولین انگیزه‌ای که باعث شد خانواده سینما و مجله “دنیای تصویر” نام جشن را مزین به حضرت حافظ کند، این بود که بگوییم سینما حیات دارد و به حیات خود ادامه می‌دهد. نام این جشن به نام حضرت حافظ مزین شده است و امیدوارم در دوره بعدی شاهد این باشیم که ویروس کرونا از بین رفته و باردیگر بدون نگرانی دور هم جمع می‌شویم.

یک عمر فعالیت درخشان هنری

فرامرز قریبیان در این مراسم حضور نداشت اما دومین تندیس جشن حافظ به دلیل یک عمر فعالیت درخشان هنری به او تقدیم شد و علیخانی در این‌باره بیان کرد: برای فرامرز قریبیان آرزوی سلامتی می‌کنم و امیدوارم باز به صحنه برگردد. چند وقت پیش شاهد خداحافظی او از سینما و عرصه بازیگری بودیم، ولی اگر دوستان خوب باردیگر از او دعوت کنند باز می‌توانیم شاهد حضور او در سینما باشیم.

هیولا روی سن درخشید

در این گردمان، سریال «هیولا» از مهران مدیری در بخش برنامه‌های تلویزیونی، تقریبا تمام جوایز اصلی را از آن خود کرد. این سریال که در سال 98 از شبکه نمایش خانگی پخش می‌شد، توانست جوایز بهترین سریال، بهترین کارگردانی و البته بهترین فیلمنامه با نویسندگی پیمان قاسم‌خانی، را کسب کند و شبنم مقدمی نیز برای بازی در این سریال، تندیس بهترین بازیگر زن کمدی را همپای محسن تنابنده برای «پایتخت6» به دست آورد و این بار نیز مهران مدیری همانند سال‌های گذشته باز هم در جشن حافظ خوش درخشید. البته دراین مراسم، مدیری نامزد تندیس بهترین چهره تلویزیونی و بهترین بازیگر مرد کمدی تلویزیونی نیز شد و با این اقدام تعداد جوایز شخصی جشن حافظ خود را به عدد هشت رساند و بار دیگر ثابت شد که مهران مدیری محبوب جشنواره حافظ و ستاره بی همتای تلویزیون است.

انتخاب مشترک بازیگر مرد و زن سینما

در این میان بهترین بخش این جشنواره که مخاطبان بیشتری دارد، انتخاب بازیگر زن و مرد سال در بخش سینمایی است و امسال نیز، این انتخاب برای هیات داوران کار سختی بود و به همین دلیل، این دو جایزه به طور مشترک اهدا شد. ژاله صامتی با نمایش درخشانش در فیلم سینمایی «درخونگاه» و همچنین الناز شاکردوست برای «شبی که ماه کامل شد»، برنده تندیس بهترین بازیگر زن این جشنواره شدند که البته با توجه به عملکرد درخشان هر دو، تقریباً قابل پیش بینی بود.

 

مورد بحث‌ترین تندیس جشنواره برای رضا یزدانی رقم خورد. قطعه‌ای که او برای مجموعهاز یادها رفته” خواند بالاتر از آثاری از شهرام ناظری و علیرضا قربانی به عنوان بهترین تیتراژ برگزیده شد

 

در انتخاب بهترین بازیگر مرد سینمایی سال نیز توقع مردم با دیدگاه منتقدین یکسان بود و دو بازیگری که رابطه دوستانه نزدیکی باهم دارند، اما در جشنواره‌های مختلف همواره به عنوان رقیب یکدیگر شناخته می‌شدند، این بار در جشن حافظ این رقابت را با اهدای دو تندیس دوستانه به پایان رساندند. هوتن شکیبا برای بازی‌ در «شبی که ماه کامل شد» به همراه نوید محمدزاده که عملکردی متفاوت و جذاب از خود در «سرخپوست» ارائه داد، تندیس بهترین بازیگر مرد جشنواره حافظ را دریافت کردند.

رقابت تنگاتنگ برای انتخاب فیلم برتر

با توجه به تولید محتوای تحسین برانگیز سینمایی سال اخیر، رقابت سختی برای انتخاب فیلم برتر نیز وجود داشت و همانطور که توقع می‌رفت، بین دو فیلم پرمخاطب «شبی که ماه کامل شد» و «سرخپوست» رقابت تنگاتنگی برقرار بود. در این میان «سرخپوست» که به زعم برخی، سبک جدیدی در سینمای ایران بود، مشخصاً مورد توجه تصمیم گیرندگان جشن حافظ نیز قرار گرفت و عنوان بهترین فیلم را در کنار بهترین کارگردانی برای نیما جاوید به دست آورد.

البته شبی که ماه کامل شد نیز از دریافت عناوین بزرگ جشن حافظ دور نماند و همانطور که انتظار می‌رفت، نرگس آبیار جایزه بهترین فیلمنامه را به تنهایی به خانه برد. البته در این میان حمید نجفی راد نیز تندیس بهترین تدوین سینمایی را برای این فیلم کسب کرد و در دیگر موارد نیز عوامل این فیلم کاندید تندیس‌های مختلفی شدند. این درحالی بود که “قصر شیرین” و “جهان با من برقص” نیز از امیدهای کسب تندیس بهترین فیلمنامه بودند. در این بین فیلم تحسین شده”درخونگاه” نیز دست خالی جشن را ترک نکرد و عنوان ویژه هیئت داوران را به دست آورد.

نگاه ریزبین هیئت داوران

مورد بحث‌ترین تندیس جشنواره برای رضا یزدانی رقم خورد. قطعه‌ای که او برای مجموعه”از یادها رفته” خواند بالاتر از آثاری از شهرام ناظری و علیرضا قربانی به عنوان بهترین تیتراژ برگزیده شد. کریستف رضاعی نیز برای “آخرین داستان” تندیس بهترین موسیقی متن را از آن خود کرد. همچنین در میانه برنامه فیلمبرداری خوب علی قاضی در”مسخره باز”  در “غوغای سرخپوست” و “شبی که ماه کامل شد” از دید هیئت داوران دور نماند تا وی نیز یک تندیس دریافت کند.

فقط مریلا زارعی ماسک خود را برنداشت

هدیه و تندیس  برترین بازیگر مرد و زن درام تلویزیونی نیز به مصطفی زمانی برای نهنگ آبی و مریلا زارعی برای سریال “مانکن” اهدا شد و تنها تفاوت این بخش این بود که در تمام مدت این مراسم، زارعی بر خلاف سایر مدعوین ماسک خود را حتی در هنگام دریافت جایزه و تندیس خود برنداشت و در هنگام دریافت جایزه بیان کرد: «جای همه عزیزانی که در این سال‌ها از دست دادیم خالی است؛ استاد سینایی، سیروس گرجستانی و همکار عزیزم ماه‌چهره خلیلی. همچنین جا دارد از کادر محترم درمان تشکر کنم. می‌دانیم که خیلی خسته هستند و عزیزان ما را تیمار می‌کنند. این بیماری فعلا همراه ما هست از همه مردم می‌خواهم اصول بهداشتی را رعایت کنند و بی‌تفاوت نباشیم.»

زور کرونا به حافظ نرسید

پیرو صحبت‌های مریلا زارعی بد نیست که این موضوع را نیز در ارتباط با برگزاری این جشن حتی به صورت آنلاین و با رعایت پروتکل‌ها در نظر بگیریم که با توجه به، نیاز به تعطیلی تمامی اجتماعات در سرتاسر جهان، چه الزامی برای برگزاری جشن حافظ در روزهای کرونایی است و چرا مراسم اسکار به تعویق افتاد، اما جشن حافظ نه؟ وقتی بحث لغوِ جشنواره فیلم فجر امسال در نشست خبری رئیس سازمان سینمایی به صورت جدی مطرح می‌شود، اسکار و جشنواره‌های هنری جهانی عقب می‌افتد و بقیه تجمع‌ها در حوزه‌های مختلف متوقف می‌شود آیا باز هم جشن حافظ باید با همان روال سابق بر این بیستمین دوره‌اش برگزار شود؟

این تناقض در گفتار و رفتار سلبریتی‌ها بارها دیده شده است و آنها هربار دلایل مجاب‌کننده خود را داشتند. لاکچری بازی‌های رسانه ای مردم را به این فکر فرو می‌برد که آنها تنها با شعار به فکر فرهنگ‌سازی در جامعه هستند و خود ابایی از تکرار اشتباهات ندارند. گلایه این است که افرادی که در صفحات مجازی‌شان از فعالیت شبانه‌روزی پزشکان و پرستاران حمایت می‌کنند و مثلِ همیشه ژستِ مردم‌داری و مردم‌دوستی به خود می‌گیرند، خودشان جلوی جشن‌ها و دورهمی‌هایشان را نمی‌گیرند بی شک در این مراسم کسانی روی سن حاضر ‌شدند و جایزه ‌گرفتند که خودشان در صفحات‌ مجازی‌شان بارها فریاد زدند که “ماسک بزنید، از ترددهای غیرضروری پرهیز کنید؛ کارها باید متوقف شوند” و یا مصاحبه کردند که “تا پایان کرونا کاری نمی‌کنیم.”

در این میان اینکه کدام پروتکل بهداشتی رعایت شده که در عکس‌ها و چهره‌ها مشهود نیست، مصداق عینی این گلایه‌ها است و شاید ما بی‌خبریم. اما کرونا با جشن حافظ کاری ندارد!

البته حائز اهمیت است که بدانیم نمی‌توان تمام بار مسئولیت این نوع برگزاری را به دوش سلبریتی‌ها گذاشت و باید از متولیان امری چون وزارت بهداشت نیز سوال شود که آیا موضوع را با ستاد ملی مبارزه با کرونا هماهنگ کرده بودند یا خیر؟ و حتی اگر پاسخ مثبت و مجوزی نیز داده شده باشد این پرسش به وجود می‌آید که فرق جشن حافظ با دیگر تجمع‌های مردمی و بعضا ضروری چیست که همگی محدود شده‌اند و مردم باید با شرایط کنار بیایند؟

image_print
25 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *