کاهش نرخ ارز در روزهای آینده

رئیس کل بانک مرکزی گفت: نرخ ارز در روزهای آینده کاهش خواهد یافت.

به گزارش «صبح امروز» عبدالناصر همتی در گفت‌وگوی زنده با برنامه «بدون تعارف» درباره مدیریت بازار ارز اظهار کرد: از آبان سال 98 چند اتفاق افتاد که سیستم ارزی را به هم زد. درواقع حوادث آبان ماه انتظارات منفی را در جامعه ایجاد کرد و اگر به نمودار ارز دقت کنید نمودار از آبان 98 شروع به بالا رفتن می‌کند. پس از این اتفاق دوباره به سمت ثبات حرکت می‌کردیم که با شیوع ویروس کرونا مواجه شدیم و سیستم تجاری و اقتصادی کشور به هم خورد؛ چراکه تجار نتوانستند تجارت کنند و درآمد ارزی حاصل از صادرات کاهش یافت.

نرخ دلار در اقتصاد ما تبدیل به شاخص مهمی شده، اما این موضوع درست می‌شود و همه ابزارها را به کار می‌بریم تا این نرخ را تعدیل کنیم

وی افزود: البته در افزایش نرخ ارز در این اواخر همانطور که مقام معظم رهبری نیز فرمودند، مسائل سیاسی و امنیتی نیز دخالت داشت و دشمنان اهداف بالاتری داشتند، اما تلاش کردیم تا بازار را کنترل کنیم. اقدامات جدی نیز در این زمینه شروع کرده‌ایم که نتیجه آن مشخص خواهد شد.
اقداماتی در حال انجام است تا  هر روز قیمت ارز وابسته به یکسری مسائل نباشد؛ بر این اساس جلوی یک سری رانت‌ها، تخلفات و بی‌نظمی‌ها را گرفته‌ایم و با قدرت پیش می‌رویم.

نرخ واقعی ارز بسیار پایین‌تر از قیمت فعلی در بازار است

وی با تاکید بر اینکه نرخ واقعی ارز رقمی بسیار پایین‌تر از قیمت فعلی آن در بازار است، گفت: نرخ دلار در اقتصاد ما تبدیل به شاخص مهمی شده، اما این موضوع درست می‌شود و همه ابزارها را به کار می‌بریم تا این نرخ را تعدیل کنیم. در این راه تلاش بانک مرکزی کافی نیست و بسیاری از بخش‌های دیگر مانند بخش تجاری، بخش مالی و قوه قضاییه باید کمک‌های لازم را در این زمینه داشته باشند.

اخلالگران بازار ارز از کشورهای حاشیه خلیج فارس حمایت می‌شوند

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه «مسئله ارز فقط اقتصادی نیست، بلکه مسئله‌ای امنیتی، سیاسی و اقتصادی است و نهادهای امنیتی نیز باید در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند» خاطرنشان کرد: اخلالگران بازار ارز از کشورهای حاشیه خلیج فارس حمایت می‌شوند. درواقع از قوه قضاییه به ما اطلاع دادند که تعدادی  از 250 نفری که اسامی آن‌ها را داده‌ایم بازداشت اخلالگرانی حرفه‌ای هستند که حتی یک دلار ارز وارد کشور نکرده‌اند.
همتی در پاسخ به این شبهه که دولت خود قیمت ارز را برای درآمدزایی بالا برده است، گفت: دولت هنوز ارزی که مصرف می‌کند با قیمت 4200 تومان است و حتی بخشی از ارزهای بانک مرکزی را با مجوز قانونی با قیمت 4200 تومان برای این منظور صرف کرده است؛ بنابراین افزایش قیمت ارز تأثیری در درآمدهای دولت ندارد.

اخلالگران بازار ارز از کشورهای حاشیه خلیج فارس حمایت می‌شوند. درواقع از قوه قضاییه به ما اطلاع دادند که تعدادی  از 250 نفری که اسامی آن‌ها را داده‌ایم بازداشت اخلالگرانی حرفه‌ای هستند که حتی یک دلار ارز وارد کشور نکرده‌اند

وی ادامه داد: رئیس جمهوری دنبال کنترل نرخ ارز است و به هیچ عنوان چنین کاری را نخواهد کرد. مگر می‌توان 85 میلیون نفر را به خاطر درآمدزایی نابود کرد؟ درآمد در مقایسه با نرخ ارز اصلاً اهمیتی ندارد؛ چراکه وقتی نرخ ارز بالا برود کشور نابود می‌شود. به مردم اطمینان می‌دهم که اصلاً چنین چیزی وجود ندارد و اگر بتوانیم نرخ ارز را پایین بیاوریم که در روزهای آینده این اتفاق خواهد افتاد، نشان خواهیم داد که دولت چنین هدفی ندارد.

وی با بیان اینکه «27 میلیارد دلار ارز مربوط به دو سال گذشته در اختیار صادرکنندگان است»، بیان کرد: 250 نفری که اسامی آن‌ها داده شده، تولیدکننده نبودند و یک دلار هم ارز نیاورده بودند، اما بقیه بخشی تولیدکننده و برخی شرکت‌هایی هستند که درصدی از ارز خود را آورده‌اند؛ بنابراین تلاش می‌کنیم تا با آن‌ها مدارا کنیم. اکنون نیز با آن‌ها در حال مذاکره هستیم و هرکدام آمادگی داشته باشند که ارز خود را بیاورند، استقبال می‌کنیم.
رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: طی همین 10 روزی که مهلت داده بودیم 2.5 میلیارد دلار ارز وارد سامانه نیما شده و برای واردات از این طریق تامین ارز شده است که این کار حتماً به آرامش بازار کمک می‌کند و بخش زیادی از کالاهایی که در گمرک بود، ترخیص خواهد شد. ثبات در بازار ایجاد شده و هنگامی که وارد ثبات می‌شویم روند پایین آوردن نرخ ارز را آغاز می‌کنیم. اگر نرخ ارز پایین بیاید، قیمت کالاها نیز در میان مدت پایین خواهد آمد.

16 هزار میلیارد تومان از مطالبات بدهکاران بانکی وصول شد

همتی در بخش دیگری از سخنانش درباره اقدامات بانک مرکزی برای مقابله با اختلاس‌های بانکی تاکید کرد: ظرف همین چند ماه گذشته جناب آقای رئیسی اقدامات بسیار خوبی را انجام داده‌اند و نزدیک به 16 هزار میلیارد تومان از مطالبات بدهکاران بانکی را وصول کرده‌ایم.

وی درباره پرداخت تسهیلات خرد نیز گفت: خواهش ما از مدیران بانک‌ها این است که به مردم سخت‌گیری نکنند، به خصوص طبقاتی که وام‌های خرد درخواست دارند را با حداقل ضمانت پرداخت کنند و تنها مطمئن باشند که پول بانک برمی‌گردد. در همین زمینه سامانه ارتباطی با شماره 2706 از هفته آینده راه‌اندازی می‌شود که بانک مرکزی در این زمینه پاسخگو خواهد بود.

برخی گشایش‌ها در بازگشت ارزهای خارج از کشور

وی با اشاره به تلاش بانک مرکزی برای بازگشت ارزهای خارج از کشور گفت: کشورهای دیگر تحت تاثیر آمریکا سنگ‌اندازی می‌کنند، اما اقداماتی را انجام داده‌ایم و در برخی نقاط گشایش‌هایی صورت گرفته، در برخی موارد نیز در حال تلاش هستیم، اما در مجموع وضعیت خوبی داریم.

رئیس کل بانک مرکزی درباره حذف چهار صفر از پول ملی نیز گفت: حذف چهار صفر در مجلس جدید نیز در حال پیگیری است اما بانک مرکزی در اسکناس‌های جدیدی که چاپ می‌کند صفرها را به صورت کمرنگ چاپ می‌کند تا به نوعی نشانه دوران گذار باشد.

image_print
2 پاسخ
  1. Suivre Téléphone
    Suivre Téléphone گفته:

    Certains logiciels détectent les informations d’enregistrement d’écran et ne peuvent pas prendre de capture d’écran du téléphone mobile. Dans ce cas, vous pouvez utiliser la surveillance à distance pour afficher le contenu de l’écran d’un autre téléphone mobile.

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *