عضو شورای شهر مشهد پاسخ داد

سرنوشت کمربند جنوبی در طرح تفصیلی جنوب شرق مشهد چه می‌شود؟

رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد گفت: نظر مشاور طرح تفصیلی جنوب شرق مشهد، اجرای پروژه کمربند جنوبی است.

محمد حاجیان شهری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص طرح تفصیلی جنوب شرق مشهد، اظهار کرد: این طرح شامل دو قسمت می‌شود، قسمت اول از کوشش به سمت بالا و قسمت دیگر این طرح از  کوشش تا اراضی زکریاست؛ به این معنا که در قسمت دوم جنوب شرق مشهد به بخش غربی مشهد اتصال پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه «این قسمت همان ارتفاعات جنوبی مشهد است»، افزود: به لحاظ پیشرفت فیزیکی و تخریب‌هایی که در ارتفاعات جنوبی رخ داد و پروژه کمربند جنوبی متوقف شد، تقریبا اتفاق خاصی در این قسمت  از بخش ارتفاعات رخ نداده  و پیشرفت فیزیکی نداشته‌ایم.

نظر مشاور طرح تفصیلی جنوب شرق مشهد، اجرای پروژه کمربند جنوبی است

رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه «بنابراین اگر ما بخواهیم دست به احداث کمربند در جنوب شرق بزنیم، عملا خود وارد تخریب کوه‌ها و زیست محیط این منطقه خواهیم شد»، خاطرنشان کرد: نظر مشاور طرح تفصیلی جنوب شرق مشهد، اجرای پروژه کمربند جنوبی است.

حاجیان شهری با بیان اینکه «دکتر مختوم قرار است پیوست و مطالعات زیست محیطی پروژه کمربند جنوبی را انجام دهد»، ادامه داد: ما طی جلساتی با مشاور، در این خصوص صحبت کردیم، دکتر مختوم گفته است که «ما تمامی پروژه را ارزیابی کرده و بعد از آن نظر خود را ارائه می‌کنیم».

براساس نظر ستاد تدبیر ابتدا باید در تمامی بخش‌ها مطالعات زیست محیطی کمربند جنوبی انجام شود

وی تاکید کرد: براساس نظر ستاد تدبیر و دستورات دستگاه‌های نظارتی، باید قبل از اجرای کمربند جنوبی، در تمامی بخش‌ها مطالعات زیست محیطی انجام و به اتمام برسد و بعد از آن پروژه اجرا شود، در خصوص کمربند جنوبی در طرح تفصیلی جنوب غرب مشهد نیز به همین نتیجه رسیدیم. پیشنهاد من بر این بود که شکل و شیوه برخورد با کمربند در جنوب شرقی مانند جنوب غربی باشد. به این صورت که پس از انجام و به اتمام رسیدن مطالعات زیست محیطی در شورای عالی معماری و شهرسازی کشور، تصمیم گیری نهایی انجام شود؛ به این معنا که شورا هیچ تصمیمی در این خصوص نگیرد، پیش‌بینی می‌شود که مطالعات کمربند جنوبی تا بهمن ماه سال جاری به  دست شورا و شهرداری برسد.

حاجیان شهری با اشاره به اینکه «اگر طرح تفصیلی جنوب شرق به تصویب برسد باید به کمیسیون ماده پنج استانداری و بعد به شورای عالی معماری و شهرسازی برود»، بیان کرد: به همین خاطر ما تاکید داریم که بر روی کمربند اصرار نکنند، این اختلاف بین شورا و شهرداری وجود دارد.

وی افزود: من می‌گویم با توجه به اینکه کمربند جنوبی را در بخش جنوب غرب مشهد متوقف کردیم، شیوه برخورد ما با کمربند در جنوب شرق نیز همان‌طور باشد. اگر این رفتار انجام شود چه اتفاقی می‌افتد؟ به این معنا که تا تعیین تکلیف نهایی هیچ اتفاقی در این قسمت رخ ندهد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص پیوست زیست محیطی کوه پارک، عنوان کرد: بخشی از کمربند جنوبی تبدیل به کوه پارک شد، به دلیل اینکه این پروژه خود مبنای زیست محیطی داشت. قرار بر این بود پروژه کمربند جنوبی اجرایی نشود و برای اینکه مردم بتوانند از این فضا استفاده کنند، کوه پارک شکل گرفته و افتتاح شد. درست است که در آن‌جا کوه پارک افتتاح شده اما در اسکلت کمربند اجرایی شده است، تنها تفاوت کوه‌پارک با کمربند این است که مردم در آن‌جا حضور دارند.

پروژه کوه پارک به پیوست زیست محیطی نیاز داشت

وی با اشاره به اینکه « پروژه کوه پارک به پیوست زیست محیطی نیاز داشت»، ادامه داد: از نظر من پروژه کمربندجنوبی در حال انجام است، در کمربند جنوبی پیشنهاد کرده بودیم که در یک ضلع 50 متر مربع و در ضلع دیگر 100 متر مربع فضای سبز احداث شود، من معتقدم کوه پارک دقیقا کمربند جنوبی است.

این عضو شورای اسلامی شهر مشهد تاکید کرد: اگر قرار است که کمربند جنوبی اجرایی نشود چرا ستون‌های پل هاشمیه نگه داشته شده است؟ چرا آنتن‌های سمت لادن، دلاوران و… را نگه داشته‌اند؟

حاجیان شهری با بیان اینکه «در واقع اتفاقی که در حوزه جنوب غربی افتاده، مبنای کار اجرای کمربند جنوبی است که اجرا هم شده است»، اظهار کرد: یعنی در عرض 75 متری یک آیلند وسط آن قرار دارد که برای مسیر رفت و آمد خودروها احداث شده است، باتوجه به اینکه نمی‌توانستند این پروژه را به این شکل مورد بهره‌برداری قرار دهند، پوسته پارکی روی آن قرار دادند.

وی عنوان کرد: این پروژه با پارک و کوه پارک فاصله دارد. این پروژه، در شرایط کرونایی شهر آماده شده تا شهروندان در این شرایط فعلی از هوای کوهستانی آن‌جا استفاده کنند. یکسری اقدامات و امکانات رفاهی نیز در این‌جا قرار گرفته است. به محض اینکه طرح کمربند جنوبی مصوب و قابلیت اجرا بگیرد، کوه پارک از بین خواهد رفت.

این عضو شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه «بعد از احداث کمربند جنوبی، کوه پارک با این شکل و شمایل دیگر وجود نخواهد داشت»، افزود: کمربند جنوبی را درنظر بگیرید که ماشین‌ها با سرعت متوسط 100 کیلومتر  در حال حرکت هستند، با این شرایط مردم می‌توانند در این فضا حضور پیدا کرده و از شرایط آب و هوای کوهستانی استفاده کنند؟

حاجیان شهری بیان کرد: شهرداری در قسمت جنوب غرب نیز می‌خواست همین کار را انجام دهد اما فشار مردم، سمن‌های محیط زیستی، تلاش‌های برخی از اعضای شورا و گروه‌های اجتماعی سبب شد تا فعلا کمربند در بخش جنوب غرب در همین حالت بماند. طرح کوه پارک موقت بوده و سرنوشت نهایی آن مشخص نیست.

image_print
2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *