در نشست فراکسیون زنان مجلس چه گذشت؟

بیمه ناباروری 85 یا 30 درصد

نشست فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، پیرامون بررسی بیمه ناباروری با حضور مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بیمه سلامت برگزار شد.

به گزارش روزنامه «صبح‌امروز» نشست فراکسیون زنان مجلس پیرامون بررسی بیمه ناباروری در جهت تحقق سیاست‌های کلی جمعیت و تعالی خانواده با حضور مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بیمه سلامت در محل مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

نحوه هزینه‌کرد بودجه سنواتی جهت رفع ناباروری ابهامات بسیاری دارد

در ابتدای این نشست فاطمه قاسمپور رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اهمیت رفع موانع موجود در مسیر باروری زوجین با هدف تحقق برنامه‌های جامع در حوزه جمعیت و تعالی خانواده، گفت: هم‌اکنون با درصد رشد خانواده‌های نابارور مواجه هستیم و این در حالی است که جامعه ایرانی به فرزندآوری، خانواده‌های نابارور، نیازمند حمایت‌های جدی در این زمینه تمایل دارند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: به دنبال ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت در سال 1393 در قوانین بودجه سنواتی، برنامه‌ای تحت عنوان کمک به اجرای سیاست‌های جمعیتی کشور ذیل ردیف‌های هزینه‌ای ستادی وزارت بهداشت قرار گرفت.

وی تصریح کرد: انجام اقدامات و بسته‌های اجرایی سیاست‌های جمعیتی کشور، درمان ناباروری و… از جمله فعالیت‌های تعریف‌شده ذیل این برنامه بود. از سوی دیگر در سال‌های 1394 و 1397، اعتبار این فعالیت1500میلیارد ریال و در بقیه سال‌ها 2000 میلیارد ریال بوده است همچنین ازسال 1398، فعالیت حمایت از درمان ناباروری از ذیل برنامه کمک به سیاست‌های جمعیتی کشور خارج و جزء بسته‌های برنامه طرح تحول سلامت قرار گرفت.

قاسمپور یادآور شد: در لایحه بودجه سال 1399 نیز برای درمان ناباروری 2000 میلیارد ریال ذیل ردیف‌های وزارت بهداشت در نظر گرفته شده است و به دلیل اهمیت موضوع و نحوه هزینه‌کرد این بودجه به‌ویژه در بخش بیمه درمان ناباروری، این نشست تشکیل شده تا موارد ابهام این هزینه‌کرد مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه براساس آیین‌نامه وزارت بهداشت 85 درصد تعرفه دولتی انواع عمل‌های کمک ‌باروری برای زوجین تحت درمان در مراکز طرف قرارداد درقالب یارانه پرداخت می‌شود. اظهار کرد: مطابق گزارش نماینده مرکز پژوهش‌های مجلس، با توجه به این‌که هزینه یک سیکل درمانی حدود 7 میلیون تومان است، براساس یارانه پرداخت‌شده از سوی وزارت بهداشت در سال 98، پوشش یارانه‌ای حدود 30 درصدهزینه مورد نیاز برای طی دوره درمانی بوده و تنها در مراکز درمان ناباروری دولتی برخی شهرها قابل دستیابی است. همچنین باتوجه به محدودیت مراکز دولتی فعال نسبت به مراکز خصوصی، تعداد کمی ذیل آیین‌نامه حمایتی وزارت بهداشت قرارداد همکاری دارند و این طرح نتوانسته پوشش مناسبی داشته باشد.

قاسمپور افزود: نحوه هزینه‌کرد بودجه سنواتی ابهامات بسیاری دارد و آنچه از حمایت بیان شده با آنچه ما مشاهده می‌کنیم، فاصله دارد، ضمن اینکه باید مشخص شود چه تعداد مرکز در حال حاضر در کشور فعال است و چه تعداد مرکز ارائه خدمات حمایتی در این حوزه وجود دارد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، تاکید کرد: بر اساس گزارش‌های ارائه شده در بهترین حالت  از 14 هزار سیکل حمایت شده است و لازم است میزان سیکل حمایتی افزایش یابد. ازطرفی مطابق قانون، وزارت بهداشت اجازه صرف اعتبارات هزینه‌ای را برای توسعه زیرساخت‌های اهداف دیگر ندارد و نمی‌توان اعتبار حمایت ازدرمان ناباروری برای توسعه زیرساخت‌های درمان ناباروری استفاده کرد، بلکه باید آن را مستقیم به صورت یارانه درمان دراختیار زوج‌های نابارور قرار داد.

رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه 85 درصد زوجین نابارور با مداخلات غیرتهاجمی مشکلشان رفع خواهد شد، خاطرنشان کرد: لازم است تمرکز وزارت بهداشت صرفاً بر تأمین خدمات تهاجمی به زوجین نباشد. همچنین در گایدلاین‌های تعریف‌شده به طب ایرانی نیز توجه شود. از سوی دیگر با توجه به این‌که بار اصلی سیکل‌های درمانی بر دوش بخش خصوصی است باید خدمات بیمه‌ای در این بخش مورد توجه قرار گیرد و در این زمینه از کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس می‌خواهیم این ظرفیت را مورد بررسی قرار دهند.

کشور به لحاظ جمعیتی در وضعیت بحرانی قرار دارد

در ادامه فاطمه محمدبیگی رییس کمیته جمعیت و خانواده کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، افزود: کشور به لحاظ جمعیتی در وضعیت بحرانی قرار دارد به همین دلیل موضوع جمعیت بارها از سوی مقام معظم رهبری مورد تأکید قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: یکی از بخش‌های قابل سرمایه‌گذاری در این حوزه توجه به رفع مشکل جمعیت نابارورمان است که اغلب نیز با مداخلات و توصیه‌های غیرتهاجمی قابل درمان است. ضمن اینکه  در این خصوص پیشگیری از ناباروری از اهمیت بسزایی برخوردار است.

رییس کمیته جمعیت و خانواده کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: در این فرآیند نقش بهورزها گاه از نقش متخصصین پررنگ‌‌تر است. چرا که یک بهورز می‌تواند با توصیه‌های مربوط به سبک زندگی یا عدم تأخیر در فرزندآوری به نوعروسان از ناباروری جلوگیری کند. همچنین در بحث درمان ناباروری، ناباروری ثانویه نیز باید مورد توجه قرار گیرد. ضمن اینکه تربیت فلوشیب درمان ناباروری بسیار جدی است.

85 درصد هزینه‌های درمان ناباروری تحت پوشش بیمه قرار دارد

در ادامه مهدی شادنوش سرپرست مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ارائه گزارشی از عملکرد این وزارتخانه در خصوص برنامه‌ریزی برای رفع موانع باروری افزود: براساس بررسی‌های صورت‌گرفته صرفاً 15 درصد جمعیت نابارور کشور نیازمند دریافت خدمات فوق‌تخصصی درمان ناباروری هستند و 85 درصد باقی، با مداخلات محدود و دریافت خدمات سطح یک و دو درمان خواهند شد.

وی تصریح کرد: این افراد در مراجعه به متخصصین غدد، اورولوژیست، زنان و زایمان و… درمان مورد نظر را دریافت خواهند کرد. ضمن اینکه در بخش هزینه‌کرد بیمه نیز در حال حاضر زوجی را نداریم که به دلیل هزینه درمان، نتواند فرآیند درمان را طی کند و تا 85 درصد هزینه‌های درمان ناباروری تحت پوشش بیمه قرار دارد که این درصد برای دهک‌های پایین 100 درصد خواهد بود و این حمایت تا سن 45 سال و 2 سیکل درمان در سال از زوجین صورت می‌گیرد که درصدد هستیم تعداد سیکل‌ها را به سه سیکل و سن زوجه را به 42 سال برسانیم.

سرپرست مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تاکیدکرد: هم‌اکنون 88مرکز درمان ناباروری در کشور با توزیع متناسب داریم که 44 مرکز دولتی و 44 مرکز خصوصی است. این مراکز تقریباً در تمام مراکز استانی و در شهرهای بزرگ مستقر هستند. در سال 98، 55 هزار سیکل درمانی انجام شد که از این تعداد 14 هزار سیکل در بخش دولتی صورت گرفته است. هزینه‌های صورت‌گرفته برای اصلاح زیرساخت‌ها و رفع باگ‌های درمانی استفاده شده است.

image_print
2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *