مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی:

دچار خشکسالی شدید مدیریتی هستیم

سارا ایزدخواه

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: ما با بحران شدید آب روبه‌رو هستیم. ۳۰ میلیاردمتر مکعب از آبخوان‌های زیرزمینی نابود شده است و هیچ راهی جز صرفه جویی وجود ندارد.

به گزارش صبح امروز محمد علایی، در نشست خبری مشترک با مدیرعامل آب‌وفاضلاب مشهد و مدیرعامل آب‌وفاضلاب استان در رابطه با وضعیت آب استان اظهار کرد: میانگین بارش در ایران حدود ۲۵۱ میلی‌متر، در آسیا ۵۰۰ میلی‌متر و در دنیا ۸۵۰ میلی‌متر است. درواقع میانگین بارندگی در خراسان رضوی از کشور، قاره آسیا و کره زمین بسیار کمتر است از سویی دیگر نسبت تبخیر و تعرق در استان بسیار بیشتر از متوسط کشوری و جهانی است. گفتنی است حاصل این میانگین بارندگی و تبخیر و تعرق‌ها منابع آب تجدیدپذیر استان را تشکیل می‌دهد که این میزان بسیار اندک است.

وی افزود: موضوع دومی که باید به آن توجه داشت میزان برداشت آب است. برابر استاندارد جهانی می‌بایست حداکثر از ۴۰ درصد آب تجدیدپذیر برداشت کنیم تا با پدیده‌ای به نام خشک‌سالی مدیریتی روبه‌رو نشویم؛ بدین معنا که هر سال در حوزه آب دچار بحران نباشیم.

چاه‌های آب مشهد نیم‌متر افت داشته‌اند

علایی ادامه داد: در گذشته حدود ۱۶۰ درصد تخصیص منابع آبی در استان وجود داشت داده که امروز این میزان برداشت به ۱۲۵ درصد رسیده است، در حالی که حداکثر برداشت آب باید ۱۰۰ درصد باشد؛ بنابراین زمانی که میزان ۱۲۵ درصد برداشت آب وجود داشته باشد به معنای وجود بحران آب است. برای نمونه با وجود بارندگی‌های دو سال اخیر عمق چاه‌های مشهد نیم‌متر افت کرده است.

چیزی به‌عنوان دوره ترسالی و خشکسالی وجود ندارد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان با بیان اینکه «میزان بارندگی‌های استان تا ۲۲ اردیبهشت ماه سال جاری به نسبت مدت زمان  مشابه با سال گذشته بیشتر بوده و دومین سال پُر بارش را طی ۵۰ سال اخیر تجربه کرده‌ایم، اما همچنان با خشکسالی مدیریتی روبه‌رو هستیم»، گفت: ما به‌شدت دچار خشکسالی مدیریتی هستیم. گفتنی است که در حال حاضر چیزی به‌عنوان دوره ترسالی و خشکسالی وجود ندارد درواقع سال‌های آبی ۹۶ و ۹۷ با ۱۲۹ میلی‌متر بارندگی یکی از خشک‌بارترین سال‌های آبی بوده است.

وی در رابطه با طرح سازگاری با کم آبی تشریح کرد: شرکت آب منطقه‌ای طرح سازگاری با کم‌آبی را با همکاری سازمان‌های گوناگونی چون تشکل‌های کشاورزی، جهاد کشاورزی و… تدوین کرده است. بر این اساس چند اتفاق بزرگ در استان رخ داده است به عنوان نمونه در سال گذشته کشاورزان میزان ۴۰۱ میلیون متر مکعب کمتر اضافه برداشت آب داشتند. از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه می‌توان به مسدود کردن بیش از 2 هزار چاه غیرمجاز اشاره کرد که منجر به کاهش برداشت ۴۶۳ میلیون متر مکعبی آب در استان شد.

با بحران شدید آب روبه رو هستیم

علایی توضیح داد: گفتنی است که صرفه‌جویی ۴۶۳ میلیون‌متر مکعب از آب، تأثیر مثبتی در حوزه اقتصاد داشته است و منجر به صرفه‌جویی ۹۲ میلیارد تومان در مصرف برق کشاورزان شده است. با اقدامات صورت گرفته در برخی از دشت‌ها سطح آب آنقدر بالا آمده که دشت به مرز رفع ممنوعیت رسیده است. ما با بحران شدید آب روبه‌رو هستیم. گفتنی است ۳۰ میلیاردمتر مکعب از آبخوان‌های زیرزمینی نابود شده است و هیچ راهی جز صرفه جویی وجود ندارد.

سخنگوی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی:

سهمیه وانت‌های کم‌مصرف ۱۵۰ لیتر و پرمصرف ۲۵۰ لیتر خواهد شد

سخنگوی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی گفت: سهمیه وانت‌های کم‌مصرف از ابتدای تیرماه ۱۵۰ لیتر و پرمصرف از ابتدای تیرماه ۲۵۰ لیتر خواهد شد.

به گزارش صبح امروز و به نقل از ایسنا، فاطمه کاهی با اشاره به آخرین تحولات ایجاد شده در سهمیه سوخت خودروها اظهار کرد: تاکنون سهمیه ماهانه وانت کم‌مصرف بنزینی 200 لیتر، وانت کم‌مصرف دوگانه سوز 60 لیتر، وانت پرمصرف بنزینی 300 لیتر و وانت پرمصرف دوگانه‌سوز 120 لیتر بوده که از اول تیر ماه این اعداد تغییر کرده است.

وی با بیان اینکه «بر اساس آخرین اطلاعات سهمیه اعتباری خودروهای وانت بارعمومی که احراز فعالیت آن‌ها به تأیید وزارت صمت، وزارت راه وشهرسازی و وزارت کشور رسیده است به ۱۵۰ لیتر افزایش پیدا خواهد کرد» افزود: وانت‌بارهایی که در سامانه حمل ونقل بارعمومی ثبت‌نام نکرده‌اند مشمول افزایش سهمیه اعتباری نخواهند شد.

سخنگوی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ادامه داد: در حال حاضر سهمیه سوخت خودروهای شخصی بنزینی 60 لیتر و خودروهای شخصی دوگانه‌سوز 30 لیتر در هر ماه است. سهمیه سوخت تاکسی بنزینی 400 لیتر و تاکسی دوگانه‌سوز نیز 200 لیتر تعیین شده است. همچنین سهمیه سوخت موتورسیکلت در هر ماه 25 لیتر و برای خودرو آمبولانس نیز در هر ماه 500 لیتر سوخت درنظر گرفته شده که نسبت به گذشته تغییری پیدا نکرده است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *