بررسی وضعیت اصناف و مشوق‌هایی که دریافت نکردند؛

زمان واقعی ارائه تسهیلات به صنوف را اعلام کنید

سیده ریحانه موسوی

با شیوع ویروس کرونا حوزه‌های گوناگون اقتصاد کشور ازجمله صنف‌های گوناگون متضرر شده‌اند و در شرایط فعلی انتظار دارند تا دولت حداکثر توان خود را برای حمایت از آن‌ها به کار گیرد؛ اگر دستگاه‌های مختلف به‌ویژه بانک‌ها و سازمان تأمین اجتماعی صنوف را همراهی نکنند با مشکلات زیادی اعم از ورشکستگی یا تعدیل نیروی انسانی مواجه می‌شوند.

به گزارش صبح امروز، چندی پیش رئیس‌جمهور بر ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه به خانوارها و کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا با تضامین ساده و بدون پیچیدگی‌های  اداری تأکید کرده بود. از سویی دیگر غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران  نیز گفته بود که تمامی مؤلفه‌هایی که برای اولویت‌دهی به بخش‌های زیان‌دیده و درگیر بحران با نظرخواهی از بخش خصوصی احساس شده در اختیار مراجع مرتبط قرار گرفته است و از استاندار خراسان رضوی نیز درخواست داریم تا در تخصیص و توزیع کمک‌ها در سطح استان بر این مؤلفه‌ها توجه لازم را داشته باشند. در این راستا گفت‌و گویی با رئیس اتاق اصناف مشهد و چند تن از رؤسای اتحادیه‌های صنوف داشتیم.

محمود بنانژاد، رئیس اتاق اصناف مشهد در این رابطه اظهار کرد: تسهیلاتی که دولت برای صنوف آسیب‌دیده در نظر گرفته است به دلیل شرایط سخت‌گیرانه‌ای که دارد بلا استفاده است و درصد بسیار کمی از افراد توانستند از آن استفاده کنند.

ایجاد شهرک‌های صنفی

وی در رابطه با اقداماتی که اتاق اصناف برای حمایت‌ از صنف‌های زیرمجموعه خود در دست اجرا دارد، افزود: در حوزه اصناف مشغول ایجاد شهرک‌های صنفی هستیم که همین شهرک‌ نیز با موانع و مشکلات زیادی مواجه است و هنوز نتوانسته‌ایم این طرح را به سرانجام برسانیم. حداقل کاری که در حوزه اصناف می‌توان انجام داد تجمیع واحدها به‌ویژه واحدهای تولیدی است تا بتوانند از یکسری خدمات اشتراکی استفاده کنند.

در امور اجرایی اصناف دخالت نکنید

رئیس اتاق اصناف مشهد با بیان اینکه «از مشوق‌های دولت چیزی ندیده‌ و بهره‌ای نبرده‌ایم» افزود: با شیوع بیماری کرونا وضعیت بد اقتصادی در جامعه تشدید شده و رکود افزایش پیدا کرده است؛ بنابراین اگر در امور اجرایی حوزه اصناف مشکلی ایجاد نکنند ما نیازی به مشوق‌ها نداریم. خواسته ما از دولت، رفع موانعی است که بر سر راه اصناف وجود دارد، برای نمونه در حوزه مالیاتی انتظار داریم که با توجه به رکود و شدت مشکلاتی که در اصناف وجود دارد به‌تدریج برای این حوزه معافیت مالیاتی ایجاد شود؛ چراکه اصناف واقعاً جوابگوی پرداخت این مالیات نیستند.

مشکلات موجود در راه دریافت تسهیلات برای اصناف

رئیس اتاق اصناف مشهد تصریح کرد: تسهیلاتی که دولت بنا به اعطای آن دارد با شرایط بسیار سختی همراه است داشتن لیست تأمین اجتماعی، عدم کاهش تعداد نیروها و دیگر شرایط از جمله این دشواری‌ها است؛ به همین دلیل تقریبا می‌توان بیان کرد که هیچ کدام از حوزه اصناف نمی‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند. بنابراین درخواست ما از دولت این است که شرایط دریافت مشوق‌ها را کمی تسهیل کنند تا اصناف آسیب‌دیده بتوانند از آن بهرهه‌مند شوند.

زیان 70 درصدی صنف پوشاک

برای آگاهی بیشتر از وضعیت اقتصادی صنف‌ها و دشواری‌هایی که در روزهای رکود اقتصادی تجربه می‌کنند سراغ رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک رفتیم تا از وضعیت موجود و چگونگی دریافت مشوق‌های دولتی برای جبران زیان‌های خود در دوران شیوع کرونا آگاه شویم.

مرادی در رابطه با میزان زیان وارد شده به این صنف در دوران کرونا بیان کرد: تولیدکنندگان پوشاک در شب‌های عید نزدیک به ۸۰ درصد ضرر و زیان دیدند؛ زیرا امید آن‌ها به تولید شب عید بود، اما تولیدی انجام نشد. فروشندگان نیز به امید فروش شب عید و تابستان و آمدن زائران بودند، اما به‌دلیل شرایط حاصل از کرونا که باعث تعطیل شدن مغازه‌ها از ۲۲ اسفند ماه شد و حدود ۷۰ درصد ضرر و زیان شدید دیدند.

وی افزود: با شروع سال جدید رنگ و مد عوض می‌شود و اجناس سال قبل روی دست فروشندگان می‌ماند. یک واحد صنفی زمانی می‌تواند خود را سر پا نگه دارد که مغازه او استیجاری نباشد، اما شاید ۸۰ درصد واحدهای صنفی ما اجاره‌ای بوده و تنها ۲۰ درصد مالک هستند. ۲۰ درصدی که مالک مغازه هستند، می‌توانند خود را با شرایط بازار وفق دهند، اما به عنوان مثال  یک واحد صنفی در حاشیه خیابان احمدآباد که ماهیانه ۶۰ میلیون تومان اجاره پرداخت می‌کند چند ماه می‌تواند خود را با بازار تطبیق دهد؟

هیچ واحد صنفی یک ریال تسهیلات هم دریافت نکرده است

محسن مرادی، رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک با بیان اینکه «تشویش عجیبی بین تولیدکنندگان پوشاک ایجاد شده است» ابراز کرد: اگر شرایط دوباره در وضعیت قرمز کرونایی قرار نگیرد، فروشندگان می توانند خود را کمی با بازار تطبیق دهند، اما تولیدکنندگان ما هنوز سرپا نشده‌اند. تمام واحدهای صنفی ما برای استفاده از تسهیلات کرونایی که دولت اعلام کرده‌، ثبت نام کرده‌اند، اما هنوز هیچ واحد صنفی یک ریال تسهیلات دریافت نکرده است.

عدم ابلاغ بخشنامه تسهیلات کرونایی به بانک ها

مرادی در رابطه با چرایی عدم دریافت تسهیلات کرونایی واحدهای آسیب‌دیده تاکنون تشریح کرد: برای پیگیری این موضوع به بانک‌ها مراجعه کردیم، اما مسئولان بانک می‌گویند هنوز بخشنامه این تسهیلات به دست ما نرسیده است. متولی این امر سازمان صنعت، معدن و تجارت و اداره تأمین اجتماعی استان هستند که متاسفانه بخشنامه‌ها را به بانک‌ها اعلام نکرده‌اند؛ در نتیجه کسانی که در سایت «کارا» ثبت‌نام کرده‌اند هنوز موفق به دریافت تسهیلات نشده‌اند.

وی تصریح کرد: ما برنامه خاصی برای دوران پس از کرونا نداریم و نمی‌توانیم تسهیلات مالی به شخصی پرداخت کنیم، اما بخشنامه‌هایی از اتاق اصناف داریم که تسهیلات برای صدور پروانه کسب به سرعت انجام شود و اکنون نیز پروانه‌های کسب به روز شده است.

رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک با گلایه از اداره مالیات، خاطرنشان کرد: خواسته ما از دولت این است که سامانه «کارا» را فعال و تسهیلات را به روز کند. از سویی دیگر نیاز است تا اداره مالیات و دارایی کمی با اصناف مدارا کند؛ زیرا مالیات ۳ تا ۴ میلیون تومانی برای یک مغازه‌دار بسیار بالاست و نمی‌تواند از پس پرداخت آن برآید.

۴۵۰ واحد صنفی در حوزه عکاسی و فیلم برداری بیکار هستند

در ادامه در گفت‌وگویی که با محمدعلی دائمی رئیس اتحادیه صنف عکاسان و فیلم‌برداران داشتیم وی در رابطه با زیان‌هایی که این صنف متحمل شدند، اظهار کرد: صنف ما جزو صنوفی بود که از اوایل اسفند ماه تعطیل شد،زیرا رسته کاری آن شامل عکاسان و فیلم برداران مجالس وعکاسان حریم حرم است که ۴۵۰ واحد صنفی با اجاره های سنگین هنوز بیکار هستند.

کارشناسی دقیقی برای برآورد میزان زیان صنف ما صورت نگرفته است

وی افزود: فیلمبرداران مجالس امیدشان به مجالس ماه رجب و شعبان بود که با شرایط به وجود آمده بیکار شدند. بعد از ماه رمضان نیز مجدداً به وضعیت قرمز کرونایی برخورد کردیم و تالارها بازگشایی نشدند تا فیلمبرداران بتوانند فعالیت داشته باشند و عملاً ما جزو صنف‌های آسیب دیده بودیم، اما جزو ۱۰ صنف آسیب‌‌دیده قرار نگرفتیم؛ زیرا کارشناسی دقیقی در این زمینه صورت نگرفت.

شرایط بد اتحادیه‌های صنفی

دائمی ادامه داد: صنف ما در این مدت علاوه بر تعطیلی مجبور به بازگشت بیعانه‌ها شدند و با توجه به درخواست‌هایی که به ستاد کرونای کشور، مشهد، فرمانداری و استانداری دادیم، اما هیچ تسهیلاتی برای این صنف در نظر گرفته نشد. درواقع ما به لحاظ اجرایی قدرت زیادی نداریم تا بتوانیم برای کسبه کاری انجام دهیم و کمک مالی کنیم. خود اتحادیه نیز شرایط بدی دارد، زیرا وقتی کسبه بیکار باشند برای پرداخت حق عضویت خود به اتحادیه مراجعه نمی‌کنند. تنها کاری که اتحادیه در این ایام برای کسبه انجام ‌داد، اقناع عروس و دامادهایی بوده که مشتریان آتلیه‌ها بودند تا آلبوم و کلیپ‌های عروسی خود را جهت به یادگار ماندن آن‌ها چاپ کنند، اما برای عکاسان اطراف حرم نتوانستیم هیچ اقدامی انجام دهیم.

ابطال مجوزها مساوی با افزایش بیکاران در جامعه

رئیس اتحادیه عکاسان و فیلم‌برداران تشریح کرد: ما با حدود ۱۰ هزار و ۲۰۰ نفر عضو عملاً از سال گذشته تا امسال با ۱۸۰ فقره ابطال پروانه کسب‌وکار مواجه شده‌ایم که از ابطال این تعداد پروانه کسب تعداد افراد بیکار جامعه بیشتر می‌شود و برای جامعه و دولت مشکلات ایجاد می‌کند. ما از دولت درخواست داریم تا حداقل، وامی با سود کم اعطا کنند تا افراد شاغل در این صنف بتوانند کسب‌وکار خود ادامه دهند.

زیان ۵۰ درصدی صنف آبمیوه و بستنی

در این بین سعید شریف‌زاده رئیس اتحادیه صنف آبمیوه و بستنی‌فروشان با بیان اینکه «این صنف به‌دلیل شرایط ناشی از کرونا به طور تقریبی ۵۰ درصد متضرر شده است»، گفت: افراد در صنف ما از اسفند ماه تا اردیبهشت ماه فعالیتی نداشته‌اند، اگر فعایتی نیز بوده در ایام ماه مبارک رمضان آن هم به صورت ضعیف بوده است. از ابتدای اردیبهشت ماه، فعالیت‌ها تا اندازه‌ای به حالت قبل بازگشته، اما به طور کامل روال طبیعی ندارد.

بیشترین آسیب وارد شده به کسبه منطقه ثامن

وی با بیان اینکه «بزرگترین زیان به کسبه منطقه ثامن وارد شده است» افزود: فروردین، ماه بسیار مهمی است، به خصوص برای اعضا و کسبه‌ای که اطراف حرم و در منطقه ثامن فعالیت دارند و عملاً کسب‌وکار افراد در این مناطق به روال عادی خود بازنگشته و اکثراً تعطیل هستند.  تاکنون به لحاظ بهداشتی هیچ مشکلی برای صنف ما به وجود نیامده است، زیرا مردم و کسبه نکات بهداشتی را رعایت می‌کنند، اتحادیه نیز اطلاع‌رسانی‌های دقیق را انجام می‌دهد و از واحدهای صنفی نیز تعهدنامه جهت رعایت نکات بهداشتی دریافت کرده است.

شریف‌زاده تصریح کرد: به تازگی ثبت‌نام واحدهایی که دچار خسارت شده‌اند برای دریافت تسهیلات انجام شده است، اما تسهیلاتی تاکنون دریافت نکرده‌اند. صنف آبمیوه و بستنی‌فروشان جزو صنوف آسیب‌دیده از کرونا بوده و منتظر دریافت این وام هستند.

شکر، کام کسبه را تلخ کرده است

رئیس اتحادیه آبمیوه و بستنی‌فروشان خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات اصلی این صنف تأمین مواد اولیه مخصوصاً شکر است. خوشبختانه در سال گذشته با حمایت دولت و وزارت صنعت و معدن، چند مرحله شکر دریافت کردیم، اما در سال جاری این موضوع منتفی شده است و اکنون باید شکری را که با قیمت ۴ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار و ۶۰۰ تومان تهیه می کردیم به قیمت ۷ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری کنیم.

وی با بیان اینکه «شکر یکی از مواد اولیه برای تهیه آبمیوه و بستنی بوده و مصرف زیادی دارد؛ بنابراین اگر با قیمت آزاد تهیه شود هزینه ها را افزایش می دهد، اگردولت حداقل درهمین زمینه از صنف ما حمایت کند بسیار خوب است اما متاسفانه حمایتی وجود ندارد، از طرفی اوضاع اقتصادی بد بازار نیز مزید بر علت شده است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *