بیان نظریه وزیر بهداشت در خصوص اتمام اپیدمی کرونا:

کرونا چموش تر شده است

وزیر بهداشت در مان و آموزش پزشکی گفت: ستاد کرونای خراسان رضوی در خصوص تصمیم بازگشایی ۲۴ ساعته یا بازگشایی صحن حرم مطهر رضوی از ساعت ۱۰ شب تا ۱۰ صبح اختیار تام دارد.

به گزارش صبح امروز، دکتر سعید نمکی در نشست ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا خراسان رضوی که در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، افزود:  بازگشایی صحن‌های حرم طبق اولویت بندی و با پیش شرط رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و نیز رعایت پزوتکل‌های بهداشتی و عدم برگزاری تجمعات و مراسمات در اختیارات ستاد مبارزه با کرونا در استان است.

وی تصریح کرد: کرونا تمام نشده هر لحظه ممکن است قدرتمند تر از قبل برگردد چون ما رفتار آن را نمی دانیم که در  آینده به سمت آرامش یا طغیان حرکت می کنیم. اگر الان از دبیر کل سازمان جهانی بهداشت در مورد آینده بیماری کووید۱۹ بپرسید، اطلاعی ندارد و باید برای بدترین وضعیت خودمان را آماده کنیم که اگر بدترین وضعیت رخ نداد، ضرر نکنیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: همه گیری کرونا تمام نشده بلکه این ویروس چموش تر و خطرناک تر شده است. اگر غفلت کنیم و ساده بگیریم دقیقه ۹۰ گل می زند و تمام دستاوردها در کنترل این اپیدمی از بین می رود.

سعید نمکی روز دوشنبه در حاشیه مراسم اجرای کشوری طرح هر خانه یک پایگاه سلامت در جمع خبرنگاران در وزارت بهداشت افزود: متاسفانه عده ای تصور می کنند، دستاورد مهار کرونا در کشور به سادگی به دست آمده است و اپیدمی کرونا تمام شده است. من در همین سفر اخیرا که به دستور رئیس جمهوری به مشهد داشتم صحنه های غم انگیزی دیدم از اینکه مردم ماسک نمی زدند یا خسته می شدند و ماسک را در اماکن عمومی مثلا در هواپیما بر می داشتند و فاصله گذاری را رعایت نمی کردند.

وی گفت: در بسیاری جاها به خصوص در وسایل حمل و نقل عمومی مردم بدون اینکه تست داده باشند در کنار هم هستند و اصول بهداشتی را رعایت نمی کنند و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند دستاوردی را که بعد از سه ماه خون دل در مهار کرونا به دست  آورده ایم از بین می رود. این رفتارهایی که در بین مردم می بینم مانند شلاقی است که به روح و روان من وارد می شود، نه به خاطر اینکه افزایش کرونا ممکن است باعث مواخده وزارت بهداشت بشود، بلکه به خاطر اینکه از بین رفتن جان هر نفر برای ما ناراحت کننده است.

وزیر بهداشت افزود: مردم نشان دادند به دولت اعتماد دارند و به توصیه ها عمل می کنند اما کوچکترین غفلت می تواند تمام موفقیت ها را از بین ببرد و آبروی ما را در عرصه بین المللی خدشه دار کند، اگر  غفلت کنیم دقیقه ۹۰ از ویروس کرونا گل می خوریم، عادی شدن وضعیت خطرناک است، حتی در برخی دستگاههای دولتی برخی به غلط تصور می کنند خطر کرونا تمام شده و همه چیز عادی شده است. این طور نیست، کرونا تمام نشده و هر لحظه ممکن است با یک خطر جدید و یک پیک جدید این بیماری مواجه شویم.

نمکی گفت: عده ای به غلط تصور می کنند با فصل گرما خطر کرونا کم شده و خطر این بیماری تمام شده است. اصلا این طور نیست، ویروس کرونا ضعیف نشده است. این تصور شاید به خاطر مقایسه ویروس جدید کرونا با اجداد آن مثل مرس و سارس باشد اما این ویروس جدید به هیچ وجه شبیه اجدادش نیست.

وی افزود: در خوزستان و بسیاری از استانهای گرم و در استانهایی مثل کرمانشاه، هرمزگان و سیستان و بلوجستان اکنون شاهد بازگشت و افزایش موارد این بیماری هستیم، این وضعیت در بقیه استانها هم می تواند رخ بدهد در استانی مثل خوزستان با اینکه بارها تاکید کردیم عروسی نگیرید زیرا بعدش باید لباس عزا بپوشید اما کسی گوش نکرد؛ زنگ خطر را نشنیدند و آمار فوتی بالا رفت.

ویروس کرونا قوی تر شده است

وی ادامه داد: ویروس کرونا نه تنها ضعیف تر نشده است بلکه این ویروس چموش خطرناک تر هم شده است. هفته گذشته مواردی از فوت بیمارانی را داشتیم که با ۳۲ سال یا ۴۲ سال بدون هیچ بیماری زمینه به علت ابتلا به کرونا جان باختند. هر مرگ این بیماری مثل خنجری است که از پشت به قلب من می خورد.

نمکی گفت: همکاران من و معاونان وزارت بهداشت شبانه روز در تلاش هستند و هر روز به یک استان سفر می کنند تا این اپیدمی مهار شود اما ما گرفتار مسائل بومی و رفتارهایی هستیم که می تواند به بازگشت پیک این بیماری منجر شود.

وی افزود: مردم به ما رحم کنید، بیایید به خودمان رحم کنیم، مسئولان دولتی هم خسته می شوند. اگر غفلت کنیم شرایط به عقب بر می گردد.

شرط وزیر بهداشت برای اجرای طرح ترافیک

وزیر بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره اجرای طرح ترافیک گفت: ما موافق شلوغ شدن سطح شهر در مناطق اجرای طرح ترافیک نیستیم. دوستان ما در شهرداری اعلام کردند که نمی خواهند طرح ترافیک به شکل قبل اجرا شود بلکه می خواهند به نحوی این طرح اجرا شود که در ساعات رفتن مردم به سر کار در ساعت صبح و هنگام بازگشت مردم از سر کار در بعد ظهر طرح ترافیک موقتا اجرا نشود و در طول روز طرح ترافیک اجرا شود.

نمکی ادامه داد: بنده به مسئولان شهرداری اعلام کردم که برای وزارت بهداشت اجرای طرح ترافیک اولویت نیست و سلامت مردم مهم است. حتی آلودگی هوا نیز اکنون مساله وزارت بهداشت نیست کمااینکه در روزهای اخیر با مساله آلودگی هوا مواجه نیستیم.

وی گفت: با شرط اجرای فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک با پیشنهاد شهرداری موافقت کردیم اما ناوگان حمل و نقل عمومی همچنان کم و فرسوده است.

وزیر بهداشت افزود: در مورد سلامت مردم با هیچ کس شوخی و تعارف نداریم اگر اجرای پیشنهاد شهرداری حتی دو درصد به افزایش ازدحام مترو و اتوبوس ها منجر شود، بدون رودربایستی اعلام می کنم که اجرای طرح ترافیک متوقف شود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *