بررسی صبح امروز از وضعیت مشهد با حال و هوای کرونایی:

مشهد قرمز می‌شود؟

با گذشت یک ماه از رفع محدودیت‌های اعمالی از سمت ستاد مبارزه با کرونا استان، وضعیت مشهد در روزهای گذشته رو به وخامت رفنه و شنیده‌ها و اخبار حاکی از افزایش آمار ابتلا به کرونا در این استان است.

به جهت صحت و توضیحات بیشتریبه سراغ معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد رفته تا با او در خصوص آخرین وضعیت کرونا در استان به گفت‌و گو بپردازیم:

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: وضعیت کرونا در مشهد قرمز است.

به گزارش صبح امروز، دکتر مهدی قلیان اول در گفت‌و گو با خبرنگار این رسانه پیرامون وضعیت کرونا در شهرهای زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: آمار مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌ها جهت سنجش کرونا طی روزهای گذشته رشد ۴۰ درصدی داشته است.

وی تصریح کرد: چنان چه کرونا در روزهای آتی همچنان صعودی باقی بماند، قطعا محدودیت‌هایی اعمال می‌شود.

قلیان اول ابراز کرد: اعمال محدودیت‌ها در صورتی بوده که این روند صعودی ادامه داشته باشد اما اگر این آمار در این حد باقی بماند احتمال اعمال محدودیت‌ها کاهش پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: کاهش آمار ابتلا به کرونا تنها با اصلاح رفتارهای غلط و رعایت همه مردم امکان پذیر است.

قلیان اول ادامه داد: اما در صورتی که مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، ستاد کرونا اعمال محدودیت‌های پاساژها و تالارها را مجدد در راستای کار خود قرار می‌دهد.

وی توضیح داد: با توجه به اینکه وضعیت شهرستان طرقبه_شاندیز در حال حاضر سفید بوده و در همین راستا رستوران ها و تالارهای پذیرایی این شهرستان با ۵۰ درصد ظرفیت مشغول به فعالیت شدند.

ظرفیت 50 در صدی تالارها در طرقبه-شاندیز

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: اما این موضوع بر هیچکس پوشیده نیست که مراجعه کنندگان به تالارها و دستوران‌های شاندیز مردم مشهد بوده و مردم با رفت و آمد به این منطقه سفید، در صورتی که رعایت پروتکل‌ها را نداشته باشند قطعا وضعیت این شهرستان را نیز به قرمز کشانده و موجب اعمال محدودیت‌های بیشتر می‌شوند.

وی اظهار کرد: اگر این روال ادامه پیدا کند قطعا مترو و ناوگان حمل و نقل عمومی مجدد به تعطیلی کشانده که این تعطیلی آسیب و فشار فراوانی برای قشر محروم‌و مستضعف شهر به همراه می‌آورد.

لطفا در خانه بمانید

قلیان اول تاکید کرد: مردم جز موارد ضروری از خانه خارج نشده و در صورت نیاز به تردد در سطح شهر حتما از ماسک استفاده کرده و پروتکل‌های بهداشتی را نیز رعایت کنند.

وی در خصوص وضعیت بازگشایی حرم نیز تبیین کرد: در بازدیدی که روز پنج شنبه از  حرم رضوی به عمل امد، وضعیت حرم در خصوص رعایت مروتکل‌ها و مقابله با کرونا بسیار خوب بوده و ابتدای ورود به حرم بین تمام افراد ماسک رایگان توزیع می شود و محدودیت‌های تجمعی و فاصله گذاری اجتماعی در این فضا به خوبی رعایت می‌شود و اگر تمام فضاهای عمومی در سطح شهر بتوانند مدیریتی مانند حرم مقدس رضوی داشته باشند قطعا کرونا در مشهد مهار می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابراز کرد: اگر رسانه‌های ملی و استانی و اداره شهرداری به مانند اسفند و فروردین تبلیغاتی در راستای ترویج در خانه ماندن داشته و تمام تلاش خود را به کار بگیرند، امید است از این بحران نیز عبور کرده و آمار سیر نزولی به خود بگیرند.

افزایش 40 درصدی آمار کرونا در مشهد

قلیان اول آمار داد: میانگین روزی ۵۰۰ تست سرپایی از مراجعه کنندگان به دانشگاه علوم پزشکی مشهد و ۱۴ شهرستان انجام شده که از این بین حدود ۱۰۰تا ۱۵۰ تست مثبت می‌شود که این آمار افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی را نسبت به روزهای گذشته در برداشته است.

وی افزود:  نمونه‌گیری‌های مثبت ما در استان افزایش داشته و به تبع این افزایش امار بستری در بیمارستان‌های شریعتی و قائم و امام رضا و دیگر بیمارستان‌های دولتی و خصوص بیماران مشکوک به کرونا افزایش پیدا کرده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی در خصوص علائم کرونا توضیح داد: با توجه به ناشناخته بودن این ویروس منحوس، هر روز زوایا و علائم جدیدی از این بیماری بروز پیدا کرده که این بروز به منزله تغییر علائم و یا جهش ویروس کرونا نبوده، و در بین مبتلایان به بیماری کوویید۱۹ یک نوزاد ۱۰ روزه و خردسال و نوجوان نیز وجود داشته و ابتلای کودکان به این بیماری به معنای جهش این ویروس نیست.

اسهال خونی و کرونا؟

قلیان اول با اشاره به شروع فصل گرما و میوه‌های نوبرانه درختی اذعان کرد: هر ساله با شروع این فصل از سال و مصرف کودکان از میوه‌های سردرختی میکروب و ویروس‌ها وارد بدن اطفال و کودکان شده که در نتیجه بدن واکنش نشان داده که افزایش ابتلا به اسهال خونی از این موارد بوده و ربطی به ویروس کرونا ندارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: رعایت نکات بهداشتی در صورت استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی بسیار حائز اهمیت است و با توجه به اینکه اجتماع افراد در مکانهای عمومی، بدون رعایت فاصله مناسب یکی از راههای شیوع بیماری کووید‏-۱۹ می باشد ، شهروندان می بایست توجه به نکات بهداشتی را مد نظر قرار دهند.

فاصله مناسب

دکتر مهدی قلیان اول اظهار کرد: ناوگان حمل و نقل عمومی یک مکان تجمعی است و به دلیل تجمع و نفس کشیدن همزمان مردم در یک محیط و رعایت نشدن فاصله مناسب یک متر و ۲۰ سانت احتمال شیوع بیماری در این مکان ها بسیار بالاســت.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: شهروندان تنها در صورت لزوم و با استفاده از ماسک از این ناوگان اســتفاده کنند تا قطرات حاصل از تنفس از دهان آنها خارج نشــود و یا قطرات موجود در محیط وارد دستگاه تنفسی آنها نشود.

دکتر قلیان از شهروندانی که علائم سرماخوردگی دارند خواست در راستای حفظ جان دیگران و احترام به حقوق آنها از وســایل حمل و نقل عمومی استفاده نکنند و در صورت  اجبار حتما از۲ ماسک اســتفاده نموده و در جایی بایستند که رفت و آمد افراد کمتر اســت.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *