مذاکرات توئیتری ترامپ

ترامپ: برای انجام توافق بزرگ، تا بعد از انتخابات صبر نکنید
ظریف: اینکه چه زمانی بخواهید آن اشتباه را اصلاح کنید، به شما بستگی دارد

 

رییس جمهوری آمریکا روز جمعه در پیام توییتری از ایران بخاطر همکاری و آزادی مایکل وایت تشکر کرد. ترامپ افزود: این (تبادل زندانیان) نشان می‌دهد که یک معامله امکان پذیر است.

دونالد ترامپ در صفحه شخصی توییتری خود نوشت: …به ایالات متحده امریکا! ما از زمان تصدی مسئولیت، بیش از ۴۰ بازداشت شده آمریکایی را به خانه بازگرداندیم.

وی افزود: تشکر از ایران، این (تبادل زندانیان) نشان می‌دهد که یک معامله امکان پذیر است.

به نوشته ترامپ، من به تازگی با مایکل وایت زندانی سابق آمریکایی تلفنی صحبت کرده‌ام وی پس از آزادی از ایران هم اکنون در زوریخ است. وایت به زودی در یک هواپیمای آمریکایی قرار خواهد گرفت و در حال آمدن به خانه است .

محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران نیز شامگاه پنجشنبه در توئیتی با تائید آزادی مجید طاهری از زندان آمریکا نوشت که این روند می‌تواند برای همه زندانیان رخ بدهد.

وزیر امورخارجه ایران پنجشنبه شب در این توئیت افزود: خوشحالم که دکتر مجید طاهری و آقای وایت به زودی به خانواده هایشان می پیوندند.

او ادامه داد: خوشبختانه پروفسور سیروس عسگری نیز روز چهارشنبه به جمع خانواده خود بازگشت. این اتفاق می‌تواند برای همه زندانیان اتفاق افتد. نباید (فقط برخی از آنها) دستچین شوند.گروگان‌های ایرانی که در دست ایالات متحده و یا به نیابت از این کشور اسیر شده‌اند باید به خانه خود باز گردند.

دادگاه آمریکا، پرونده پزشک ایرانی مقیم این کشور را که به دور زدن تحریم‌های یکجانبه آمریکا متهم شده بود، مختومه اعلام کرد و وی می‌تواند به ایران بازگردد.

طاهری پزشک ایرانی است که ۳۳ سال در آمریکا اقامت دارد و در فلوریدا مشغول به کار بوده است. دولت آمریکا او را به دور زدن تحریم‌ها علیه ایران متهم کرد و نزدیک به ۱۶ ماه در بازداشت قرار داشت.

ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بارها موضوع تبادل زندانیان دو کشور را مطرح کرده بود اما دولت آمریکا زیر بار تبادل نمی‌رفت. با پیگیری‌های به عمل آمده از طریق سفارت سوئیس که حفاظت منافع آمریکا در ایران را هم بر عهده دارد، وایت به زوریخ منتقل و منتظر آزادی طاهری هستند.

تشکر دوباره ترامپ از ایران: برای انجام «توافق بزرگ»، تا بعد از انتخابات صبر نکنید

اما «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز (جمعه) مجدداً از ایران بابت آزاد کردن «مایکل وایت» نظامی پیشین نیروی دریایی ایالات متحده تشکر کرد. وی افزود: «برای انجام آن توافق بزرگ، تا بعد از انتخابات صبر نکنید. من پیروز [انتخابات] می‌شوم. الان شما توافق بهتری انجام می‌دهید».

ترامپ در صفحه توئیتر خود نوشت: «بسیار عالی است که مایکل به خانه بازگشته است. تازه رسیده است. بسیار هیجان‌انگیز است. ایران متشکریم».

وی افزود: «برای انجام آن توافق بزرگ، تا بعد از انتخابات صبر نکنید. من پیروز [انتخابات] می‌شوم. الان شما توافق بهتری انجام می‌دهید».

وایت حدود دو سال پیش به ایران سفر کرده بود که در مشهد بازداشت شد. بر اساس گزارش‌ها، این شهروند آمریکایی شاکی خصوصی داشته و پس از رسیدگی به پرونده، به ۱۰ سال زندان محکوم شده است.

آشنا خطاب به ترامپ: تو در انتخابات، شکست خواهی خورد؛ ما این را می دانیم

بعد از پیش بینی ترامپ از انتخابات پیش رو حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور ایران هم نتایج انتخابات آمریکا را پیش‌بینی کرد و در توئیتی خطاب به ترامپ رویس جمهور آمریکا نوشت: تو در انتخابات، شکست خواهی خورد؛ ما این را می‌دانیم. بنابراین، تو باید امتیاز بیشتری نسبت به اوباما، به ایران بدهی.

پاسخ ظریف به درخواست مذاکره ترامپ: اینکه چه زمانی بخواهید آن اشتباه را اصلاح کنید، به شما بستگی دارد

در نهایت رئیس دستگاه دیپلماسی ایران به درخواست رئیس‌جمهور آمریکا واکنش نشان داد و در توئیتی خطاب به ترامپ گفت: «مشاوران شما – که اکثراً تا الان اخراج شده اند – قمار احمقانه ای انجام دادند. اینکه چه زمانی بخواهید آن [اشتباه] را اصلاح کنید، به شما بستگی دارد».

ظریف در صفحه توئیتر خود با به اشتراک گذاشتن تصویری از توئیت تشکر ترامپ، خطاب به وی نوشت: «ما، برخلاف اقدامات زیردستان شما، به تبادل انسان دوستانه دست یافتیم».

وی در واکنش به درخواست ترامپ از ایران برای انجام توافق جدید با آمریکا، تصریح کرد: «ما زمانی که شما وارد دفتر [ریاست جمهوری] شدید، توافقی داشتیم. ایران و دیگر اعضای برجام هرگز میز را ترک نکردند».

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در ادامه افزود: «مشاوران شما – که اکثراً تا الان اخراج شده اند – قمار احمقانه ای انجام دادند. اینکه چه زمانی بخواهید آن [اشتباه] را اصلاح کنید، به شما بستگی دارد».

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *