در گفت و گو با رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران:

هفت حوض آینده گردشگری طبیعی مشهد

هفت حوض منطقه‌ای در کنار مشهد که به لحاظ تقسیمات کشوری در محدوده شهرستان بینالود قرار گرفته است اما به صورت پیوسته در جنوب مشهد بخشی از مناطق تفرجگاهی مشهد 3.5 میلیونی محسوب می شود، اگر چه تاکنون نیز به عنوان منطقه گردشگر پذر مورد توجه بود اما با قرار گرفتن منظر طبیعی 7 حوض در فهرست میراث طبیعی کشور سدی در برابر دست اندازی ها و تخریب این محیط زیست طبیعی ایجاد شده است. به گفته رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران هفت حوض آینده گردشگری طبیعی مشهد است و باعث تغییر مسیر رفت و آمد گردشگری از طرقبه و شاندیز به جنوب مشهد و به صورت خاص منطقه نمونه گردشگری هفت حوض خواهد شد.

فرید جواهر زاده در گفت و گو با صبح امروز با بیان این که به بهانه ثبت ملی منظر طبیعی هفت حوض فرصتی دست داد تا از این منطقه نمونه گردشگری و جاذبه های آن بازدید بعمل آورم، اظهار کرد: در گام نخست بایستی به این نکنه اشاره کرد که افزایش تقاضا برای تعامل با محیط های طبیعی برای فرار از زندگی ماشینی، جهت آرامش روانی و جسمی از سویی و توسعه گردشگری بین المللی و عمومیت یافتن آن از سویی دیگر، دیدگاه جامعه درباره محیط و ارتباط آن با گردشگری را دچار تحول کرده است؛ به طوری که امروزه جامعه جهانی مسائل زیست محیطی را با دقت بیشتری پیگیری می کند و رایج شدن مفاهیمی چون طبیعت گردی و گردشگری پایدار ناشی از حساسیت های مورد اشاره و افزایش آگاهی گردشگران درباره ارزشمندی محیط و ضرورت حفاظت از آن به منظور توسعه این صنعت است.

او ادامه داد: توسعه پایدار فرآیندی است که طی آن مردم یک کشور نیازهای خود را بر میآورند و زندگی خود را ارتقا می بخشند، بدون اینکه از منابعی که به نسل های آینده تعلق دارد، مصرف کنند و سرمایه های آتی را برای تامین خواسته های آنی خود به هدر دهند، مطالعات نشان داده است که با توجه به سه اصل توسعه پایدار، یعنی توسعه اقتصادی، توسعه اجتماعی و زیست محیطی، بین گردشگری و توسعه پایدار کشورها رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. از میان انواع گردشگری، طبیعت گردی از سایر انواع، با توسعه پایدار سازگاری بیشتری دارد. طبیعت گردی پایدار، نوعی گردشگری است که از نظر بوم شناختی پایدار باشد، یعنی به نیازهای فعلی گردشگران پاسخ دهد و به حفظ فرصت های گردشگری برای آینده بپردازد و به جای صدمه زدن به بوم، در جهت پایداری آن تلاش ورزد.

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران تصریح کرد: با هدف شناخت منطقه و بررسی جایگاه گردشگری و طبیعت گردیبه منطقه هفت حوض آمدیم و شرایط آن را از نزدیک مورد بررسی قرار دادیم که دروهله اول نگاه کارشناسی و توام با علاقه و اشتیاق فراوان مدیران مجموعه مرا برآن داشت تا هفت حوض را نه به عنوان  یک منطقه گردشگری بلکه همچون نگین درخشانی که مملو از امکانات و فرصت های ویژه ای است که میتواند بخشی از دغدغه برنامه ریزان استان و‌ مشهد را حل و فصل کند ببینیم.

هفت حوض از چند منظر قابل بررسی و ارزیابی است

جواهر زاده تصریح کرد: پهنه وسیع جغرافیایی در راحت ترین شکل دسترسی آن بویژه دور بودن از کریدور ییلاقی بینالود(طرقبه و شاندیز) و کریدور فرهنگی توس یک مزیت دسترسی است به ویژه بازگشایی بولوار نماز و سایر  خیابانهای فرعی می تواند این منطقه را دست یافتنی تر کند، از طرفی بستر بسیار بزرگ و فضای 700 هکتاری آن میتواند مرکز تجمع و محور گردشگری مبتنی بر طبیعت باشد، در هیچ نقطه استان چنین ظرفیت متناسبی وجود نداشته و امکانات دسترسی  شهری مانند هفت حوض وجود ندارد.

وی تاکید کرد: در مجموعه هفت حوض سه اتصال متمرکز ؛ فرهنگی – تاریخی و طبیعی بگونه ای استثنایی گردهم آمده اند، ساختار تاریخی و باستانی هفت حوض بواسطه تاریخ نگاری صورت گرفته در آن که شامل دوران های زمین شناسی  و همچنین اتفافات تاریخی خاص میشود مؤید این موضوع است.

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران  ادامه داد: همچنین می توان در حوزه طبیعت گردی نیز علاوه بر وجود مناظر طبیعی به بخش های سنگ نگاری و دیرینه شناسی، پرنده شناسی، جانورشناسی و تنوع خرندگان و پوشش گیاهی آن اشاره‌کرد که کلکسیونی از عوامل متعدد و استثنایی بوم شناسی به حساب می آید و هریک میتواند طیف وسیعی از علاقه مندان را به سپی خود جلب کند.

جواهر زاده گفت: از سویی دیگر این مزیت ها در شکل کاملا طبیعی و کلاسیک خود قرار گرفته اند و سازه های انسان ساخت کمتر منطقه را درگیر خود ساخته است، البته در صورت ایجاد بسترهای مناسب به ویژه ساخت و سازهای همسو  با طبیعت و همگام با آن می‌توان امیدوار بود امکان ارایه خدمات مطلوب به گردشگران و طبیعت گردان  را فراهم خواهد کرد.

استفاده از ظرفیت سد طرق در کنار هفت حوض

وی به برخی ویژگی های خاص این منطقه اشاره کرد و افزود: وجود کرانه زیبا از سد طرق و امکان ایجاد سایت اکوتوریسم دریایی درکنار تفرجگاههای زیبا و استفاده مناسب از آب ذخیره شده سد این امکان را که بتوان ضمن  بهره مندی اقتصادی شرایط بازدید گردشگران و علاقمندان گذران اوقات فراغت را نیز فراهم آورد قابل پیش بینی و دسترسی می کند. از طرفی  به نظر می‌رسد با کنارهم قراردادن مجموعه امکانات یاد شده  بتوان مقصد متنوعی از امکانات گردشگری با هدف پرکردن اوقات  فراغت، طبیعت گردی پایدار و همچنین توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه را فراهم کرد.

کمک به افزایش ماندگاری زائر در مشهد

جواهر زاده تاکید کرد: از آنجا که بطور مکرر در جلسات و مصاحبه  ها و گفت و شنودها  تاکید داشته ایم که مشکل کاهش ماندگاری زایر در مشهد صرفا با افزایش و توسعه اماکن و جاذبه های مختلف  میسر خواهد شد بنابراین براین اعتقاد هم هستیم که هفت حوض چنانچه با ظرفیت کامل در خدمت گردشگری شهر مشهد قرار گیرد این توان و امکان را خواهد داشت که منظر گردشگری سیاحتی و تفریحی شهر را نیز عوض کند.بعداز زیارت حرم مطهر رضوی مقصد زایران این شهرگردشگری کردن در ییلاقات ، خرید سوغات و در نهایت گردشگری غذایی(شکم گردی) است. اما این منطقه هفت حوض است که میتواند منظومه گردشگری شهر مشهد را به سمت طبیعت گردی و اکوتوریسم سوق داده و زائران عزیز در کنار برخورداری از خوان‌نعمت حضرت‌اش  از فضای تفرج گونه و طبیعی این شهر و منطقه  برخوردار شوند.

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران تاکید کرد: معتقدم هفت حوض ظرفیت آن را دارد که به قطب توسعه گردشگری مبتنی برطبیعت و بوم گردی شرق کشور بدل شود و با اطمینان به ماندگاری زایر در مشهد کمک قابل توجهی نماید.

جواهر زاده یادآورشد: در این راه اهتمام مدیران و دست اندرکاران و نگاه مسئولانه گردشگران به ویژه با تاکید بر رعایت ظرفیت قابل تحمل بسیار حائز اهمیت است و نکته آخر این که با توجه به شرایط خاص کشور و سایر کشورهای جهان که بواسطه شیوع بیماری کرونا پیش آمده ایجاد بستر مناسب برای انجام فعالیت های طبیعت گردی بسیار حایز اهمیت است و از دید ومنظر سازمان جهانی جهانگردی، توسعه گردشگری در پسا کرونا ابتدا بر پایه طبیعت گردی قابل اتکاست که این مهم باید از سوی برنامه ریزان امور در دستور کار قرار گیرد و منطقه نمونه گردشگری می تواند برای شهر مشهد شروع دوباره در بهبود شرایط گردشگری و آغاز راهی جدید و پرفایده تلقی شود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *