جنجال نماینده مردم سبزوار در آغاز به کار مجلس یازدهم

شعری نسرائیم که در قافیه اش گیر کنیم

نگرانی عنابستانی درخصوص حقوق و اجاره خانه خود!

 

سرویس سیاسی

مجلس یازدهم هنوز شروع نشده‌است جنجال‌هایش از راه رسید. شاید یکی از پربازتاب‌ترین اتفاقات شروعی این مجلس را بتوان به نام نماینده سبزوار ثبت کرد که در توئیتی از میزان هزینه‌ای که برای اجاره مسکن نمایندگان پرداخت می‌شود گلایه کرده‌بود و همین توئیت واکنش‌های بسیاری را در پی داشت.

به گزارش صبح امروز، شایان ذکر است عنابستانی در شرایطی به هزینه پنج میلیون تومانی اجاره مسکن نمایندگان معترض شده است که این مبلغ حدود دو برابر بیشتر از حقوق تعیین شده برای کارگرانی است که باید با دو میلیون و پانصد هزار تومان تمام مخارج یک ماه زندگی را بپردازند.

واکنش ها به اظهارات علی اصغر عنابستانی از آنجایی شروع شد که وی به توییت  یکی دیگر از نمایندگان منتخب مجلس یازدهم پاسخ داد.

مالک شریعتی نیاسر در توییتی از نمایندگانی که به مبلغ کمک هزینه اجاره منزل توسط مجلس نیازی ندارند، خواسته بود مبلغ مذکور را در یک صندوق برای ازدواج، اشتغال و مسکن جوانان تجمیع کنند.

وی  درادامه نوشت:  طبق آنچه شفاهی گفتند، هر نماینده میتواند هرماه مبلغ ۱۱میلیون تومان برای هزینه اجاره مسکن (قابل افزایش سالانه) دریافت کند یا ۴۸ ماه آن را یکجا بصورت ودیعه “بلاعوض” (ثابت و بدون افزایش) دریافت نماید. البته گفتند مبلغ نهایی برای اجرایی شدن باید به تصویب هیات رییسه  مجلس یازدهم برسد.

علی اصغر عنابستانی در پاسخ به وی نوشت: فقط سی نماینده مجلس تهرانی هستند ،نمایندگانی که از شهرستانها می آیند نیاز به مسکن مناسب دارند. شعری نسرائیم که در قافیه اش گیر کنیم.

این توییت وی زمینه ساز واکنش های بسیاری در فضای توییتر شد.

وی در توییت دیگری به یکی از کاربران پاسخ داد: متاسفانه در کشور ما سیاستهای اقتصادی و خاصه مسکن آنقدر اوضاع را آشفته کرده که با تمام حقوق یک نماینده در ماه حداکثر میشه اجاره خانه پرداخت کرد و الباقی نیازهای زندگی میماند روی هوا….!!!!

عنابستانی در پاسخ به کاربری که از او خواسته بود حوالی خیابان جمهوری و پاستور و بهارستان ساکن شود نوشته است: کمی از شعارهای پوپولیستی فاصله بگیر برادرجان! نماینده ملت را نمیتوان در تهران بدون مسکن رها کرد و انتظار داشت به فکر اصلاح مسایل کلان کشور و اقتصاد و ریل گذاری صحیح امور و نظارت بر دولت لجام گسیخته باشد و البته قاعدتا باید مواظب نفوذ اشرافیت و…هم بود.

وی در توییت دیگری خطاب به سوال یک کاربر که پرسیده مسکن مناسب از نظر شما چیست، پاسخ داده است: «یعنی مسکن مناسب!!! توضیح لازم نداره اخوی ! کسی که قراره وظیفه نمایندگی ملت رو به درستی انجام بده نباید گرفتار اجاره خانه و…باشه ! آنچیزی که گفته میشود مجلس در نظر گرفته برای اجاره یک آپارتمان صدمتری در مناطق متوسط به پایین تهران هم کافی نیست.»

حقوق نماینده‌ها چقدر است

به نقل از تابناک، راه شناسایی اطلاعات مربوط به پرداختی حقوق و دستمزدهای مجلس پرپیچ‌وخم بود. گرچه طبق ماده ۲۹ قانون مدیریت خدمات کشوری تمامی دستگاه‌های اجرائی باید دریافتی‌ها و پرداختی‌های تمامی کارکنان را روی سامانه ماده ۲۹ حقوق کارمندان ثبت کنند اما آن‌چنان که رئیس سازمان امور استخدامی به ما اطلاع داد، بسیاری از دستگاه‌ها از جمله مجلس شورای اسلامی هنوز به این سامانه ملحق نشده‌اند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر به سراغ برخی از نمایندگان مجلس رفتیم و از آنها خواستیم فیش حقوقی خودشان را در اختیار ما قرار دهند. چندنفری از نمایندگان که با آنها صحبت کردیم، گفتند قسمت امور اداری و مالی مجلس به آنها فیش حقوقی ارائه نمی‌کند.

به سراغ کارپردازان مجلس که وظیفه شناسایی و تعیین ردیف‌های بودجه مجلس را دارند، رفتیم و همچنین ناظر امور مالی مجلس. همچنین برخی از نمایندگان مجلس اطلاعاتی از میزان دریافتی‌های ماهانه خود را در اختیار ما گذاشتند. (اعدادی که در ادامه می‌آید، فقط شامل دریافتی‌های رسمی از طریق امور اداری و مالی مجلس به نمایندگان است)

مجموع پرداختی به یک نماینده مجلس از دو بخش تشکیل می‌شود؛ تمامی نمایندگان مجلس یک جقوق ماهانه دریافت می‌کنند و یک‌دریافتی دیگر نیز به جز حقوق ماهانه برای سایر هزینه‌هایشان دارند.

حقوق ماهانه سال گذشته نمایندگان مجلس ۹میلیون‌و ۲۸۰ هزار تومان بود و امسال، میزان حقوق ماهانه مجلسی‌ها به ۱۱میلیون‌و ۶۰۰ هزار تومان رسیده است. تمامی نمایندگان مجلس اعم از هیئت رئیسه و سایر نمایندگان حقوق ماهانه یکسانی دریافت می‌کنند و تفاوتی در میزان حقوق ماهانه ندارند.

اما بخش دوم دریافتی نمایندگان تحت عنوان ردیف‌های دیگری به آنها تعلق می‌گیرد؛ هزینه ایاب و ذهاب، استخدام منشی، اجاره دفتر، اجاره منزل در تهران و قبض موبایل. نمایندگان مجلس با توجه به تعداد دفاترشان عدد متفاوتی را برای پرداخت هزینه دفاتر دریافت می‌کنند.

یک نماینده مجلس برای پرداخت هزینه دفاتر مبلغ سه میلیون تومان ماهانه دریافت می‌کند. حالا اگر نماینده‌ای هم از اماکن دولتی یا از ملک شخصی خود به عنوان محل دفتر نمایندگی استفاده کند، هزینه ماهانه اجاره دفتر را از مجلس دریافت می‌کند. میزان دریافتی هم که برای استخدام سه نیروی کار به هر نماینده تعلق می‌گیرد، ۹ میلیون تومان است.

در اینجا هم ممکن است نمایندگان به اصطلاح کار به صرف اقتصادی انجام دهند. مثلا به جای سه نیرو، فقط یک نفر را استخدام کنند یا به جای پرداخت حقوق ماهانه ۹میلیون‌تومانی به کارکنان شخصی خود، حقوقی کمتر پرداخت کنند و مابه‌التفاوت هر کدام از اینها در حساب شخصی‌شان باقی بماند.

اجاره ماهانه پنج میلیون تومانی

نمایندگان مجلس برای اقامت در تهران هم اجاره ماهانه پنج‌میلیون‌تومانی دریافت می‌کنند. این مبلغ به حساب تمامی نمایندگان واریز می‌شود و افرادی هم که ساکن تهران هستند، از مزایای تأمین هزینه اجاره منزل بهره‌مند هستند. همچنین هر نماینده ماهانه مبلغ دومیلیون‌و ۲۰۰ تومان برای هزینه‌های ایاب و ذهاب خود دریافت می‌کند. این به جز یک دستگاه خودروی پژوپارس و سهمیه بنزینی است که در اختیار تمامی نمایندگان مجلس برای رفت‌وآمد قرار داده شده است.

پرداخت حقوق ماهانه راننده خودرو اما از طریق امور مالی مجلس به طور جداگانه مانند سایر کارکنان مجلس انجام می‌شود و در سبد هزینه‌ای نمایندگان مجلس جا داده نمی‌شود. به جز این موارد ماهانه بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان هم برای پرداخت قبض موبایل به حساب هر کدام از نمایندگان مجلس واریز می‌شود.

در مجموع هر کدام از نمایندگان مجلس به جز حقوق ماهانه، بین ۱۹ تا ۲۲ میلیون تومان بابت پرداخت هزینه‌های جاری و مواردی که در بالا اشاره شد، دریافت می‌کنند.

به تعبیر دیگر هر نماینده مجلس از دو محل حقوق ماهانه و پرداخت هزینه‌ها، ماهانه بین ۳۱ تا ۳۴ میلیون و در مجموع امسال بین ۳۷۲ تا ۴۰۸میلیون تومان دریافتی خواهد داشت.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *