برای تسهیل ازدواج، ضعف قانونی نداریم

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مهم‌ترین دغدغه مهم ازدواج جوانان مشکلات و مباحث اقتصادی است، گفت: در زمینه تسهیل ازدواج جوانان ضعف قانون نداریم.

رضا شیران خراسانی با اشاره به وجود 11 تا 13میلیون جوان در سن ازدواج در کشور با بیان اینکه زمینه ازدواج جوانان در کشور باید تسهیل شود، افزود: در زمینه تسهیل ازدواج جوانان نه تنها خلاء و ضعف قانون دیده نمی‌شود بلکه با تعدد قوانین روبرو هستیم و هیچ گونه محدودیت قانونی دیده نمی‌شود بلکه در این زمینه دستگاه‌ها تمایلی نسبت به اجرای قوانین مصوب نداشته که یکی از این قوانین بر زمین مانده قانون تسهیل ازدواج جوانان است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر اینکه مهمترین دغدغه مهم ازدواج جوانان مشکلات و مباحث اقتصادی است، تصریح کرد: برای افزایش نرخ ازدواج در کشور مقدمات و زیرساخت‌های ازدواج در کشور باید فراهم شود و زمانی که معضل بیکاری در کشور حل نشود با افزایش سن ازدواج و بی رغبتی جوانان به ازدواج روبرو خواهیم بود که این موضوع یکی از آسیب‌های جدی جامعه به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی و بیکاری افزایش نرخ طلاق را به همراه داشته است، افزود: نمی‌توان جوانی را که شغل و درآمد مناسبی نداشته بدون فراهم نمودن زیرساخت‌ها و حل مساله اشتغال وادار به ازدواج کرد زیرا نتیجه چنین تصمیم اشتباهی افزایش آمار طلاق در کشور است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با یادآوری اینکه زیرساخت‌های اقتصادی ازدواج جوانان در کشور فراهم نیست، ادامه داد: متاسفانه در حوزه اشتغال با عدم اجرای صحیح قوانین و اولویت بندی منابع مواجه هستیم به گونه‌ای که بودجه در نظر گرفته شده برای بهبود وضعیت اشتغال به میزان کافی تحقق نمی‌یابد این در حالی است که اگر مشکل اشتغال در کشور حل شود نرخ ازدواج افزایش و ازدواج‌ها پایدارتر خواهد بود.

شیران خراسانی با تاکید بر اینکه برای تحقق یک ازدواج موفق باید امنیت غذایی و معیشتی زندگی که از جمله نیازهای ابتدایی است برقرار شود، گفت: تسهیل ازدواج جوانان با ایجاد شغل و تغییر سبک زندگی حاصل می‌شود. باید وضعیت اشتغال در کشور بهبود و از سویی با فرهنگ سازی مناسب زندگی امروزی از حالت تشریفاتی خارج شده و برای ترغیب جوانان به ازدواج باید نیازهای اولیه آنها رفع شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس دهم، با یادآوری اینکه همچنان پیگیر قانون تسهیل ازدواج جوانان از سوی دستگاه‌های مسئول هستیم، افزود: این قانون در سال 1384 و در مجلس هفتم به تصویب رسید که در حقیقت تمهیدات مناسبی برای تسهیل ازدواج جوانان در این قانون پیش‌بینی شده که مسکن موقت به مدت 3 سال، کمک هزینه زندگی برای زوج‌هایی که محل درآمد ندارند به مدت 2 سال و تهیه فضاهای مناسب برای جشن‌های ازدواج توسط مؤسسات و شهرداری‌ها از جمله مواردی است که در قانون مذکور ذکر شده است اما متاسفانه اجرای کامل آن از سوی دستگاه‌های اجرایی مغفول مانده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: به صورت جدی به دنبال احیای صندوق تسهیل ازدواج جوانان هستیم و نهایت اهتمام خود را برای اجرای این قانون به کار خواهیم برد.

وی با بیان اینکه انتظار می‌رود برای کاهش نرخ بیکاری در کشور دولت یک میلیون و دویست هزار شغل در کشور ایجاد کند، گفت: اگر سالی یک میلیون و دویست هزار شغل در کشور ایجاد شود نرخ بیکاری ثابت می‌ماند و کاهش پیدا می‌کند؛ در حال حاضر 12.6 نرخ بیکاری است و چنانچه به ایجاد شغل در کشور توجه نشود نرخ بیکاری نه تنها ثابت نمی‌شود بلکه روز به روز افزایش می‌یابد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *