تحلیل نائب رئیس شورای شهر مشهد از شرایط پسا کرونا در شهر و شهرداری:

کاهش درآمدهای شهرداری نباید باعث تحمیل فشار و هزینه به شهروندان شود

در شهر

نایب رئیس شورای شهر مشهدمقدس گفت: شیوع ویروس کرونا موجب کاهش درآمدهای های شهرداری مشهد و همچنین تحمیل هزینه به مدیریت شهری شده و لذا راه‌های جبران این کاهش درآمد باید توسط بخش‎های مختلف از جمله سازمان اقتصادی و سرمایه‌گذاری شهرداری شناسایی شود.

به گزارش صبح امروز حمیدرضا موحدی‌زاده به تشریح برخی از تمهیداتی که باید در دوران پساکرونا مورد توجه قرار گیرد پرداخت و اظهارکرد: در ابتدا باید از مردم عزیز و فهیم خود بخواهیم که مشارکت موثر خود را آگاهانه ادامه ‌دهند و مسئولان نیز تلاش و تدابیر خود را استمرار ببخشند تا بتوانیم بر ویروس کرونا غلبه پیدا کنیم و آن را از جامعه خود و جهان بشریت ریشه‌کن نماییم.

تمهیدات برای آینده

وی در ادامه صحبت‌های خود گفت: درخصوص تمهیدات برای آینده، روی چندین حوزه میتوان متمرکز شد و تیم‌ها و اتاق‌های فکری با حضور کارشناسان و متخصصان ذی‌ربط تشکیل شوند تا برنامه‌ها، راهبردها و موضوعاتی قابل پیگیری آماده شود.

موحدی‌زاده با بیان اینکه شیوع کرونا در کشور سبب شد تا در حوزه حمل‌ونقل عمومی تجارب مختلفی کسب کنیم، تصریح کرد: بدون شک در آینده نیز کنترل‌های بهداشتی را باید ادامه داد و همه ما حتی پس از کرونا نیز همچنان با دقت بیشتری بهداشت فردی و جمعی را رعایت کنیم؛ مدیریت شهری نیز همچنان با جدیت، نظافت اتوبوس‌ها، قطارشهری، ایستگاه‌های سطح شهر و … را دنبال کند.

وی افزود: مشهدمقدس از دیرباز به نظافت، تمیزی و پاکیزگی شهره و زبان‌زد خاص و عام بوده و این مهم را باید با قوت پیگیری کنیم.

کاهش درآمد شهری

نایب رئیس شورای شهر مشهد در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به کاهش درآمدهای شهرداری و تحمیل هزینه به مدیریت شهری، پس از شیوع ویروس کرونا، خاطرنشان کرد: حدود یک ماه از تعطیلی ناوگان حمل‌ونقل عمومی مشهد می‌گذرد و هرروز تعطیلی این ناوگان حدود 800 میلیون تومان از درآمدهای شهرداری را کاهش می‌دهد؛ سلامتی شهروندان و مردم، اولویت نخست ماست و لذا بخاطر حفظ آن، از این درآمد چشم‌پوشی کرده‌ایم.

موحدی‌زاده با تاکید بر اینکه کاهش درآمدهای شهرداری نباید باعث موجب تحمیل فشار و هزینه به شهروندان شود، گفت: میان درآمدها و هزینه‌های شهرداری باید تعادل باشد؛ به نسبتی که هزینه‌های ما کاهش پیدا کند و آن را کنترل کنیم، فشار روی طبقات مختلف شهروندان هم کاسته می‌شود.

وی افزود: کمیته مشخصی باید روی راه‌های جایگزین برای افزایش درآمدهای شهرداری کار کرده و آنها را شناسایی کند؛ سازمان اقتصادی و سرمایه‌گذاری شهرداری در این زمینه نقش بسزایی دارد و میتواند گام های تاثیرگذاری بردارد.

اصلاح بودجه 99 تا خردادماه

موحدی‌زاده با بیان اینکه اصلاح بودجه سال 99 شهرداری مشهد، متناسب با شرایط کنونی، تا آخر خردادماه امسال تهیه و به شورای شهر ارائه می‌شود، اظهارکرد: این لایحه در کمیسیون‌های بودجه و تلفیق به بحث و بررسی گذاشته خواهد شد و درخصوص آن تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

وی افزود: درصورتیکه کرونا به شکل کامل ریشه‌کن نشود و همچنان در فضای زندگی ما باشد، باید از طریق تجهیز کردن خود به مسائل بهداشتی به مبارزه با این ویروس برویم.

فرهنگ پرهیز از سفرهای غیر ضروری

موحدی‌زاده با بیان اینکه ویروس کرونا در کنار آثار منفی بسیاری که داشته، نکات آموزنده‌ای نیز برای ما دارد، گفت: با شیوع این کرونا و خودقرنطینگی شهروندان، شاهد کاهش محسوس ترافیک در سطح شهر و میزان آلودگی هوا بودیم؛ این پرهیز از سفرهای غیرضروری میتواند در آینده نیز تبدیل به یک فرهنگ شود.

وی همچنین افزود: خداوند متعال زندگی آسوده و راحتی را به ما بخشیده است ولی گاهی اوقات ما رفتارهای نادرست و زشتی با محیط زیست، طبیعت و فضای زندگی داریم و این بدرفتاری ممکن است منجر به خشم طبیعت و روزگار شود.

نایب رئیس شورای شهر مشهد، کرونا را مایه تقویت همدلی در زندگانی همه دانست و گفت: کرونا به ما نشان داد که باید قدر تک تک لحظات زندگی خود را بدانیم؛ دل‌ها بهم نزدیک‌تر شد و به دنیا نشان داد که این عمر کوتاه، ارزش دشمنی ندارد. شاهد هستیم که این روزها بخش زیادی از جنگ‌ها، کشتارها و … متوقف شده و همه درگیر مبارزه با یک ویروس هستیم.

پساکرونا باید دوران دوستی و همدلی

موحدی‌زاده تاکید کرد: پساکرونا باید دوران دوستی و همدلی بین جامعه و مسئولین باشد؛ مسئولین باید درس بگیرند که قدرت، موقتی است و اصالت ندارد. باید به طبقات ضعیف رسیدگی کرد.

وی با اشاره به اهمیت رسیدگی به اقشار ضعیف جامعه، گفت: این رسیدگی به معنای غذادادن به آنها نیست؛ بلکه باید در جهت توانمندسازی و استقلال مالی آنها گام برداشت تا همه شهروندان بتوانند از امکانات متوسط و قابل قبولی برخوردار باشند و زندگی آبرومندانه خود را ادامه دهند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *