در پی تذکر عضو شورا به شهردار:

تفاهم‌نامه‌های ورزشی شهرداری مشهد فاش شد  

عاطفه خوافیان

چندی پیش بتول گندمی، عضو شورا و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی در خصوص عدم درج حمایت‌های صورت گرفته از تیم‌های ورزشی در سامانه فاش به شهردار تذکر داد.

گندمی در این تذکر تاکید کرد: بر اساس آیین‌نامه حمایت از ورزش قهرمانی مصوب ۹۸/۵/۳۰ شهرداری مکلف شده ظرف مدت یک ماه پس از اعمال هرگونه حمایت مرتبط با این مصوبه شورا، نسبت به درج موارد آن در سامانه فاش اقدام کند اما بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در سامانه فاش هیچگونه اعمال حمایتی ثبت نشده است.

در خصوص عدم درج حمایت‌های صورت گرفته از تیم‌های ورزشی در سامانه فاش و موضوعات مرتبط با بافت فرسوده آبکوه به شهردار تذکر داد به تازگی شهرداری مشهد اطلاعات تفاهم نامه های ورزشی شهرداری مشهد را در سامانه فاش منتشر کرده است.

عاطفه خوافیان خبرنگار

بی تردید با استفاده از فناوری و در دسترس قرار دادن اطلاعات، می‌توان به شهروندان كمك كرد كه از حقوق خود آگاه شوند.

اما نكته كلیدی در فعالیت‌های سامانه فاش پاسخ به پرسش‌های بنیادین در رابطه با آن است، اینكه لزوم راه اندازی این سامانه چیست؟ آیا همه‌چیز شدنی است؟ منتشر شدن قراردادهای شهرداری و … چه نفعی برای مردم دارد؟ همه این پرسش‌ها البته یك جواب مشترك دارد كه اساس پروژه شفافیت است: فسادزدایی از تار و پود مدیریت شهری.

و اما حدود دو سال از رونمایی سامانه فاش در شهر مشهد می‌گذرد و این سامانه در راستای شفاف سازی بیشتر مدام بروز شده در همین راستا و در ادامه تذکرات رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد به شهردار مشهد و عدم شفاف‌سازی پرونده‌ها و حمایت‌های مالی شهرداری از ورزش با مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد به گفت‌و گویی نشسته که به آن می‌پردازیم.

مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد گفت: فهرست کامل تفاهم‌نامه‌های ورزشی شهرداری مشهد بر روی سامانه فاش جهت شفاف‌سازی آن‌ها برای عموم شهروندان قرار گرفت.
به گزارش صبح امروز، محمد جواد رجائیان درباره وضعیت سامانه فاش اظهار کرد: با توجه به اینکه شبهات بسیاری در خصوص قرار دادها و پرداختی به تیم‌های ورزشی وجود داشت، شهرداری حهت شفاف سازی حداکثری تمامی تفاهم‌نامه‌ها وقراردادها را در سامانه فاش بارگذاری کرد.

بارگذاری اطلاعات مدیران در سامانه فاش
وی تصریح کرد: در آینده نزدیک، اطلاعات مدیران شهری جهت شفاف سازی بیشتر در سامانه فاش قرار می‌گیرد.
رجائیان بیان کرد: سازمان فاوا، سامانه فاش را بر اساس اصل تعریف شده توسط مدیریت شهری مبنی بر شفافیت حداکثری جهتدسترسی عموم به اطلاعات موجود در شهرداری ها پیش‌بینی کرد.
مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد ادامه داد: فاش در ابتدا تمام معاملات شهرداری و تمام مناقصات و اعلامات را با قرار دادن در سامانه فاش در دسترس عموم قرار داد.

دسترسی عموم به فعالیت‌های جاری و عمرانی شهرداری
وی تبیین کرد: فعالیت‌های جاری و عمرانی این سازمان در سامانه شاد نیز قابل بررسی بوده و علاوه بر آن در سال گذشته تمام اطلاعات آماری در خصوص ماموریت‌‌های خارجی کارکنان شهرداری و شورای شهر و پرداختی‌های آن جهت رفع شبهه اذهان عمومی قابل دسترس برای عامه مردم قرار گرفت.
وی با اشاره به بارگذاری فهرست کامل تفاهم‌نامه‌های ورزشی شهرداری مشهد بر روی سامانه فاش و شفاف‌سازی آن‌ها برای عموم شهروندان ادامه داد: در این خصوص به وضوح آمده که چه افرادی برای انجام چه ماموریتی با چه مبلغی و در چه زمانی به ماموریت‌های خارجی رفته‌اند.

حل مجهولات شهرداری با فاش
رجائیان اشاره کرد: پرونده‌های شهرسازی که همیشه جزئی از مجهولات این سازمان به شمار آمده با شروع به کار فاش، اکنون در این سامانه تمامی اطلاعات با جزئیات کامل ملک‌های سنددار بارگذاری شده و با یک کلیک تمام اطلاعات شامل پایان‌کار و مالیات به صورت شفاف قابل دسترس است.
وی اظهار کرد: باتوجه به این موضوع که طی چند مدت اخیر سوالاتی در افکار عمومی در خصوص حمایت‌های شهرداری از تیم‌های ورزشی به ویژه فوتبال و کشتی به وجود آمده و سازمان فاوا شهرداری برآن شد تا با قرار دادن تفاهم‌نامه‌ها برای اطلاع عموم و استناد خبرنگاران و پژوهشگران در سامانه فاش قابل دسترس عموم قرار گرفت.

رتبه یک شفاف سازی
مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد گفت: مشهد در خصوص شفاف سازی به اذعان وزارت کشور رتبه یک را از آن خود کرده است.
رجائیان در خصوص استقبال مردم از هوشمند سازی شهرمشهد در ایام قرنطینه توضیح داد: ویروس کرونا یک تیغ دو لبه بوده که علاوه بر مضیقه‌ها مزیت‌هایی را نیز به همراه داشته است.

وی تبیین کرد: با توجه به اینکه این بیماری داروی مشخصی نداشتبه همین جهت تردد و مواجه کمتر در مکان‌های عمومی در دستور کار قرار گرفت که هوشمند سازی مشهد در این دوران به شدت کارآمد بوده و مورد استقبال مردم قرار گرفت.

۵ شهرداری کاملا الکترونیک در مشهد

وی تاکید کرد: مشهد اولین کلان شهر کشور بوده که شهرداری الکترونیک را در راستای کار خود قرار داده و دو منطقه ۱۲ و ۸ الکترونیک اداره شده به این معنا که تمام خدماتی که مورد نیاز شهروند از شهرداری بود از داخل منزل قابل پیگیری بوده و نیازی به مراجعه حضوری به شهرداری نداشت.

حداقل تردد به مشهرداری مناطق

رجائیان  تصریح کرد: برخی از خدمات شهرداری کاملا الکترونیک بوده اما برخی دیگر از خدمات نیاز به ثبت و گذر فرآیند اطلاع رسانی بوده که ساعت و زمان مشخصی جهت حضور در مکان مورد نظر به اطلاع شهروند رسیده تا وی با اتلاف کمترین زمان کارها و امورات خود را رسیدگی کند.

مدیر عامل فاوا بیان کرد: در دوران کرونا ۳ منطقه دیگر به مناطقی که به صورت الکترونیکی اداره شده افزوده شدند و مجموع شهرداری‌های الکترونیک به ۵ رسید.

وی در پایان گفت: مشهد از سال قبل جهت پرداخت خرده پول کرایه و هزینه استفاده از تاکسی و مترو استفاده از کارت بانکی و پرداخت وجه نقد ضرورت خود را ازدست داده و با استفاده از گوشی تلفن همراه هوشمند امکان پرداخت تمام هزینه‌ها حتی در سطح برخی از فروشگاه‌ها فراهم شده که این اقدام شهرداری نیز مورد اقبال مردم قرار گرفت.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *