پشت‌پرده انحلال و مخالفت با تشکیل وزارت تجارت

محمد حسن روشنک
رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی

قلم قبل از انحلال وزارت بازرگانی در یادداشت هایی از عواقب خطرناک این اقدام و بعد از انحلال، چند ماه یکبار نوشت، اگر هرچه زودتر وزارت تجارت تشکیل نشود تولید و تجارت کشور با خسارات سنگین مواجه خواهد شد اما تصور نمی‌شد که مجلس بار دیگر با تشکیل وزارت تجارت مخالفت کند.
متاسفانه همان جمعی که به اشتباه و یا هدفمند، انحلال وزارت تجارت را رقم زدند، حاضر نشدند به اشتباه خود اعتراف کنند و یا آنان که از این انحلال هدف مشخصی داشتند نیز نخواستند قبول کنند که اشتباه کرده‌اند.
چرا با وجود اینکه مدت‌هاست نظر بسیاری از جمله دولت، بر آن قرار گرفته بوده که وزارت منحل شده مجدد احیا شود، مجلسی که جمع قابل توجهی از رأی دهندگان آن به عدم احیای وزارت بازرگانی رأی داده اند برای قانون گذاری بر اساس قانون و شرع رد صلاحیت شده اند بدون اینکه بگویند حاصل این انحلال، برای تولید و تجارت چه بوده است، با لجبازی نظر به عدم تشکیل مجدد آن دادند.
جالب اینجاست که وزیر منتخب دولت نیز که در اداره صنعت، معدن و تجارت آن‌گونه خرابکاری کرده است که پراید پانزده میلیون تومانی به صد میلیون تومان رسید و از معدن و تجارت نیز خبری نیست، با نادیده گرفتن نظر هیئت دولت که براساس بررسی کارشناسی انجام شده بوده با انحلال کنندگان هماهنگ و همه را برای مخالفت با نظر دولت بسیج کرد و خود نیز برای عدم تصویب تشکیل مجدد وزارت تجارت آستین بالا زد تا خرابکاری‌ها را پوشانده و جلوی استیضاح خود را بگیرد.
وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت که کارنامه بزرگی در بین وزرای ناموفق دولت دارد، غافل از اینکه مجلسی که جمعی از آنها رد صلاحیت شده‌اند در حال اتمام است، لذا دولت که در این مورد محافظه کارانه و انفعالی عمل می نموده تا تشکیل مجلس جدید تایید صلاحیت شده ها فرصت دارد تا ازحیثیت کارشناسان و حوزه تولید و تجارت خود البته بسیار دیر دفاع کند.
آنچه مسلم است تشکیل وزارت تجارت دیر یا زود حتمی خواهد بود، با این تفاوت که حتی یک روز تاخیر در این مورد خسارت بیش از پیش به صنعت، معدن، تجارت و اصناف کشور تحمیل می‌نماید.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *