هواشناسی نسبت به آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها در خراسان رضوی هشدار داد:

آبگرفتگی های بهاری

طبق پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی از عصر پنج‌شنبه بارش باران آغاز شده و این روند تا سه‌شنبه هفته آینده ادامه خواهد داشت.

براساس اخطاریه هواشناسی خراسان رضوی از عصر   پنج‌شنبه گذشته در بیشتر نقاط استان وقوع بارش‌های رگباری توام با رعد و برق، در نواحی مستعد وقوع صاعقه و بارش تگرگ همراه با وزش باد شدید لحظه‌ای، آبگرفتگی معابر، بالا آمدن آب رودخانه‌ها و سیلابی شدن مسیل‌ها را  داریم.

همچنین این بارش‌ها در روز گذشته  ۱۲ اردیبهشت ماه به‌شکل رگبار توام با رعدوبرق و در نواحی مستعد وقوع صاعقه و بارش تگرگ گاهی وزش باد شدید لحظه‌ای همراه با آبگرفتگی بود.

براساس هشدار هواشناسی بیشترین حجم بارش در شهرستان‌ها و توابع درگز، کلات، قوچان، چناران، نیشابور، فیروزه، خوشاب، جوین، جغتای، داورزن، سبزوار، فریمان، تربت حیدریه، کاشمر، خلیل آباد، ریوش، بردسکن، ممولات، کاخک گناباد، رشتخوار، زاوه، تربت جام (بویژه نواحی غربی)، صالح آباد، سرخس، طرقبه، شاندیز، ارتفاعات و دامنه‌های بینالود، هزار مسجد و مشهد پیش‌بینی شده است.

هم چنین امروز شنبه، ۱۳ اردیبهشت بارش‌های رگباری توام با رعدوبرق در غالب نقاط بویژه نواحی شمالی و جنوب شرقی استان همراه با وزش باد شدید لحظه‌ای را خواهیم داشت.

همچنین یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ماه بارش‌ها به‌شکل رگبار توام با رعدوبرق و وزش باد شدید لحظه‌ای با احتمال آبگرفتگی و سیلابی شدن مسیل ها در تمامی نقاط استان بویژه شهرستانها و توابع قوچان، چناران، فریمان، نیشابور، ارتفاعات بینالود، ریوش پیش‌بینی می‌شود و این  روند تا روز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه ادامه دارد.

بر این‌اساس این بارش‌ها تا روز سه‌شنبه، ۱۶ اردیبهشت به ‌شکل بارش رگبار همراه با رعدوبرق در نواحی مستعد بارش تگرگ و وقوع صاعقه، وزش باد شدید، آبگرفتگی، ایجاد رواناب و سیلابی‌شدن مسیلها، اختلال در سیستم حمل و نقل استان گزارش شده است .

توصیه می‌شود تمهیدات لازم جهت جلوگیری از بروز خسارات احتمالی در نظر گرفته شود  و از تردد و توقف در حاشیه رودخانه ‌ها، صعود به ارتفاعات و مناطق کوهستانی و جلوگیری به عمل آید.

باران در ۱۵ شهرستان خراسان رضوی بارید

هم چنین کارشناس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی خراسان رضوی روز گذشته افزود: بیشترین میزان بارش رخ داده طی این مدت در شهرستان سبزوار با ۲۰ میلیمتر ثبت شده است و پس از آن شهرستانهای کلات و کاشمر به ترتیب با ۱۶ و ۱۵ میلیمتر بیشترین بارش را داشته‌اند.

فریدون سنگچولی افزود: تاکنون بارش باران در شهرستانهای سبزوار، قوچان، سرخس،چناران، مشهد، نیشابور، تربت‌حیدریه، کاشمر، درگز، فریمان، جغتای، بردسکن و کلات، بجستان و کاخک گناباد گزارش شده است.

وی اضافه کرد: میزان بارش رخ داده در مشهد طی این مدت در ایستگاه فرودگاهی این شهر هفت میلیمتر گزارش شده است.

کارشناس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی خراسان رضوی گفت: بارشهای رگباری باران همراه با رعد و برق و وزش باد شدید لحظه‌ای و احتمال آبگرفتگی و ایجاد رواناب تا روزهای میانی هفته آینده در استان خراسان رضوی ادامه دارد.

سنگچولی با اشاره به نوسانات یک تا دو درجه‌ای دما طی دو روز آینده در استان خراسان رضوی افزود: بیشینه دمای امروز شنبه به ۲۵ درجه سلسیوس می‌رسد و در روز یکشنبه با یک درجه کاهش به ۲۴ درجه خواهد رسید.

وی ادامه داد: قوچان با کمینه دمای هوای  ۱۰ درجه سلسیوس و مه‌ولات با بیشینه دمای هوای ۲۷ درجه به ترتیب سردترین و گرمترین شهرستانهای خراسان رضوی طی ۲۴ ساعت گذشته بوده‌اند.

مسدود شدن راه روستایی 11 روستا در کلات 7 روستا در خوشاب و چناران

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: در پی بارش شب گذشته باران راه ارتباطی ۱۱ روستا در شهرستان کلات تا اطلاع بعدی مسدود اعلام شد.

ابراهیم نصری روز گذشته با بیان این مطلب افزود: روستاهای یاد شده عبارتند از آبگرم، باغگاه، خواجه روشنایی، سیرزار، مؤمن آباد، بام چنار، سنگ دیوار، بابافرجی، چهارراه، خاکستر و لائین کهنه که به دلیل وقوع سیلاب و آبگرفتگی راه آنها تا اطلاع بعدی مسدود است.

وی ادامه داد: در حال حاضر علاوه بر ۱۱ راه روستایی مذکور، راه  هفت روستا در شهرستان‌های کلات، خوشاب و چناران این استان که در پی بارش‌های ۴۸ ساعت گذشته بسته شده بودند نیز همچنان مسدود است.

او اضافه کرد: هم اکنون تردد خودروها در سایر راه های ارتباطی استان از جمله جاده‌های منتهی به مشهد به صورت عادی و روان در جریان است و بارشی در این محورها گزارش نشده است.

جاده مشهد – کلات بازگشایی شد

همچنین فرماندار کلات ایرنا گفت: با تلاش راهداران جاده کلات – مشهد که شب گذشته در پی بارش شدید باران و ورود گل و لای مسدود شده بود بازگشایی شد.

مهدی ناصری افزود: شب گذشته این جاده به دلیل ریزش کوه و ورود گل و لای به سطح آن در محدوده بین پل هفت دهنه تا کارخانه آب معدنی و سه راهی طاهر آباد مسدود شد که با اعزام ماشین آلات و نیروهای راهداری از مشهد و کلات این محور بازگشایی شد.

 جاده‌های خراسان رضوی لغزنده است

جانشین رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی خراسان‌رضوی گفت: جاده‌های این استان به دلیل بارش مقطعی باران لغزنده است و رانندگان باید با رعایت سرعت مطمئنه تردد کنند.

سرهنگ محمد علی احسان‌بخش روز گذشته افزود: در حال حاضر نیز در مسیر مشهد – فریمان و مسیر مشهد – چناران بارش باران گزارش شده ‌است.
وی اضافه کرد: از صبح امروز (جمعه) به دلیل لغزندگی سطح جاده و تخطی از سرعت مطمئنه، دو مورد واژگونی خودرو با دو مجروح در جاده‌ها رخ داده ‌است.
جانشین رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی خراسان‌رضوی گفت: تمام مسیرهای اصلی استان باز و ترافیک نیز عادی و روان است.
بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی خراسان رضوی، بارش‌های رگباری چند روز گذشته  از دیشب افزایش یافته و تا اواسط امروز در مناطق شمالی و غربی استان به اوج خود می‌رسد که با توجه به رگباری بودن بارش‌ها  و ریزش تگرگ و وزش باد در مناطق مستعد، احتمال جاری شدن سیل و روان‌آب وجود دارد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *