تولیت آستان‌قدس رضوی از تدوین دستورالعمل بازگشایی حرم‌های مطهر خبرداد:

چراغ سبزِ سفر به مشهد

علی نژاد

اواخر اسفند سال گذشته با تشدید شیوع ویروس کرونا در استان خراسان رضوی سفر به این استان با محدودیت هایی ویژه ای مواجه شد،  پس از تصمیم بر توقف موقت حضور زائران در حرم امام رضا (ع) حضور زائران در مشهد نیز به شدت کاهش یافت و براساس آمارهای اعلام شده زائران نوروزی مشهد به 90 درصد کاهش یافت اما پست اینستاگرامی تولیت آستانقدس رضوی به نظر می‌رسد که چراغ سبزی برای سفر به مشهد و زیارت بارگاه ملوکتی حضرت رضا(ع) باشد. گزارش صبح امروز در این زمینه را می خوانید.

چرا این محدودیت‌ها در مشهد و خراسان رضوی اعمال شد؟

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیست و هفتم اسفند ماه سال گذشته در نشست ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا که با حضور رییس جمهوری و از طریق ارتباط ویدئو کنفرانس با استانداران سراسر کشور برگزار شد، گفت: «برای استان‌های زیارتی نظیر قم و خراسان رضوی در زمینه شیوع کرونا نگرانی وجود دارد و خیز شیوع کرونا اگر در مشهد افزایش پیدا کند به شدت بالا خواهد رفت.»

پس از اعلام این مسئله توسط وزیر، ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت و ناظر اجرای طرح بسیج ملی مبارزه با بیماری کرونا نیز امروز در سفر به مشهد با استاندار خراسان رضوی و تولیت آستان قدس رضوی پیرامون اقدامات پیشگیرانه در مقابله با کرونا در این کلانشهر دیدار کرد.

 درخواست برای اجرای طرح ممنوعیت سفر به مشهد

دو روز در بیست و نهم اسفند سال گذشته بعد با توجه به آمار مبتلایان رییس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: اعضای شورا طی نامه‌ای به نهادهای مختلف بالادستی، اجرای طرح ممنوعیت سفر به مشهد را خواستار شدند که باید جدی گرفته‌ شود.

محمد رضا حیدری اعلام کرد که شورای شهر در  نامه‌ای به وزیر کشور، رییس ستاد کل نیروهای مسلح کشور، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزیر راه و شهرسازی و استاندار خراسان رضوی خواستار اجرای طرح ممانعت سفر به مشهد شده‌‌اند.

 

کاهش 90 درصدی سفر به مشهد

کاهش 90 درصد سفرهای نوروزی به مشهد را می تواند یکی از نشانه های موفقیت در پیشگیری و مبارزه با شیوع کرونا در استان خراسان رضوی دانست. معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی از ورود 2 میلیون و 439 هزار و 23 زائر و مسافر به مشهد مقدس از 25 اسفند 98 تا بامداد 16 فروردین 99 خبر داد که این رقم در مقایسه با مدت مشابه پارسال بیش از 90 درصد کاهش نشان می دهد.

به گفته براتی در این مدت به دلیل شیوع ویروس کرونا و درخواست برای توقف سفرهای نوروزی کاهش چشمگیری در ورود مسافران داشتیم که از 25 اسفند  پارسال تا پایان 15 فروردین امسال در مجموع 306 پرواز ورودی به مشهد با 32 هزار و 799 مسافر ثبت شد که نشان از کاهش 95 درصدی ورود مسافر در مقایسه با سال گذشته دارد.
همچنین در این مدت 306 پرواز خروجی با 31  هزار و 254 مسافر  از مشهد داشتیم.

علاوه براین در حوزه حمل و نقل ریلی امسال ورودی 75  رام قطار ورودی به مشهد با 12 هزار و 786 مسافر ثبت شده است که نشان از کاهش 98  درصدی ورود مسافر در این بخش دارد، همچنین 72 رام قطار ،9  هزار و 399  مسافر را در این مدت از مشهد خارج کرده است.

هم چنین کاهش 92 درصدی در بخش حمل و نقل عمومی جاده‌ای و  کاهش 77 درصدی در بخش حمل و نقل شخصی را شاهد بوده ایم.

این آمار  نشان می‌دهد محدودیت‌های اعمال شده در ورودی‌های استان تاثیر زیادی در پیشگیری از شیوع کرونا داشته و می توان به بهبود شرایط استان امیداوار بود.

تدوین دستورالعمل بازگشایی حرم‌های مطهر

تولیت آستان قدس رضوی در یادداشت اینستاگرامی در رابطه با محدودیت‌های ایجاد شده در تشرف به حرم مطهر رضوی به سبب پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، عنوان کرد: دستورالعمل بازگشایی حرم‌های مطهر با رعایت ضوابط بهداشتی به منظور میزبانی اماکن مقدس از زائران و دلدادگان تهیه کرده‌ایم که ان‌شاءالله با فراهم آمدن مقدمات لازم میزبان زائران حرم‌های مطهر خواهیم بود.

به گزارش صبح امروز در متن یادداشت اینستاگرامی حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
مشاهده صحن و سرای رضوی بدون حضور زائران این آستان بهشتی، لحظات بسیار سختی را برای ما رقم می‌زند و هر لحظه بی‌تاب مهیا شدن شرایط حضور زائران و خدمت‌رسانی به این عزیزان هستیم.

اما در شرایط موجود حفظ سلامتی زائران حضرت رضا علیه‌السلام اولین وظیفه ماست و ضمن پیگیری جدی فعالیت‌های عمرانی مورد نیاز، تاکنون سعی کرده‌ایم از طریق رسانه ملی و فضای مجازی بستر ارتباط معنوی ارادتمندان را فراهم آوریم.

خوشبختانه با هماهنگی وزارت بهداشت و با همکاری آستان‌های مقدس حضرت معصومه، حضرت احمد بن موسی، حضرت عبدالعظیم حسنی سلام الله علیهم اجمعین، مسجد جمکران و سازمان اوقاف، دستورالعمل بازگشایی حرم‌های مطهر با رعایت ضوابط بهداشتی به منظور میزبانی اماکن مقدس از زائران و دلدادگان تهیه کرده‌ایم که ان‌شاءالله با فراهم آمدن مقدمات لازم میزبان زائران حرم های مطهر خواهیم بود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *