وقتی کرونا عیار انسانیت را نمایان می‌کند

 عباس محمدیان

رییس بسیج رسانه

در تاریخ ثبت کنید این روزها را، همین روزهایی که بخاطر تکانی که کرونا به زندگی مردم داده، خود ما هم تکان خورده‌ایم. تکان‌هایی که ذات واقعی ما آدمها را تا حدودی نشان می‌دهد.

گستره به تماشا گذاشتن حقایق وجودی، به پهنه همه دنیا است. انگار همه ما را به هر زبان، نژاد، دین و ملیتی بر سر یک امتحان نشانده‌اند. با پرسشهایی که برای همه مشترک است و بارم بندی نمره‌های آن نیز نه به آنچه قلمی می‌کنیم در صفحات کاغذ بلکه به رفتاری است که انجام می‌دهیم.
وی در ادامه این یادداشت در اشاره به آنچه این روزهای در غرب و به ویژه آمریکا می‌گذرد، نوشت: این نمره‌دهی در حقیقت بیان واقعی عیار انسانی نسل حاضر است، دریغا که بسیاری مردود می شوند و ادعاهاشان خط قرمز می‌خورد. نگاه کنیم به جانی که داعیه تمدن دارد و هرکس غیر از خویش را از دایره مدنیت دور می‌بیند و می‌داند اما به گواه گزارشها، نمره‌ای که باید نمی‌گیرد. مگر به کسانی که برای ماسک نقاب از چهره برمی‌دارند و مشت حواله هم می‌کنند، کسانی که از هم یقه می‌درند، کسانی که کالای هم را می‌دزند چه نمره‌ای می‌توان داد؟ خبرها را خوانده‌اید لابد، من اما قصد بازخوانی آن را ندارم فقط می‌خواهم بگویم که در امتحان کووید ۱۹ خیلیها رفوزه شدند و مردمی که نمره قبولی گرفتند شناسنامه‌هایشان صادره از ایران بود. مردمی که با رویکرد جهادی به نیابت از شهدا به میدان آمدند و خود را به خطر انداختند تا از همنوعانشان رفع خطر کنند.

کادر درمانی خوش درخشیدند، سازمانهای مردم‌نهاد این درخشندگی را کامل کردند و در شبهای سیاه کرونایی نگذاشتند مرگ بی‌خبر، سایه خود را بر سر محله‌های کم‌برخوردار پهن کند. نگذاشتند تنهایی، همنفس فقرا شود آنسان که در برخی از کشورهای نظام سرمایه‌داری شد. اگر قلمی به انصاف بر کاغذ رود قطعا ایرانیان را در جایگاه نخست فهرست ملل موفق در این مبارزه تمام عیار خواهد نوشت. مردمی که پا به پای نظام جمهوری اسلامی و نظام سلامت کشور خویش پیش آمدند و در اوج تحریمهای ظالمانه، جوانمردی را در حق یکدیگر به اوج رساندند.
این درست که در روزهای نخست صاحبان دهانگشاد و بلعندگان انسان‌نما شبیخون زدند به حریم و حرمت ایرانی و به احتکار کشیدند بحث سلامت را اما این لکه‌های سیاه به دست طهارت‌آفرین قانون و همت مردم نجیب ایران از حافظه‌ها پاک شدند تا ایران باز قامت رشید کند در حماسه‌ای انسانی. تا ببینند نگاههای منصف به چشم شهادت خوان خویش در جهانی که سالمندان و اموات کرونایی را بی‌خیال در خیابانها رها می‌کنند.

محمدیان در ادامه این یاداشت نوشت: در ایران با وجود همه تحریمها و کمبودها نه تنها بیماری تنها نمی‌ماند بلکه نظام را، مردم را در کنار خویش می‌بیند و فراتر از این، باز به گواه خبرها و شهادت رسانه‌نگاران، بسیجی‌ها و طلاب حتی جنازه‌ مُردگان کرونایی را با حفظ حرمت، ارزش وکرامت انسانی به خاک می‌سپارند. این یعنی در امتحان بزگ و جهانی انسانیت، باز این ایران است که به اخلاق و جوانمردی و انسانیت، در چشمها عزیز می‌شود. تاریخ را بگو امروز را صادقانه بنویسد، تا همیشه در یاد داشته باشد و به نسلهای آینده هم بگوید که در فصل سخت و امتحان مردافکن سلامت، این مردم ایران بودند که از همه خوشتر درخشیدند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *