فدراسیون می‌گوید یک دلار اضافه هم به کی‌روش پرداخت نکردیم

برای 2 میلیون دلار

کارلوس کی‌روش: مردم ایران خودشان ارزیابی کنند

طی روزهای اخیر اسنادی از پرداختی های فیفا و نحوه خرج شدن پاداش های جام جهانی روسیه به عنوان پاداش کی روش و دستیارانش منتشر شده است که موجب واکنش سرمربی سابق و پرتغالی تیم ملی و فدراسیون فوتبال ایران شد.

به گزارش “صبح‌امروز”، مجموع دریافتی فوتبال ایران از فیفا بابت حضور در جام جهانی 2018 روسیه 9.3 میلیون دلار بود که 8 میلیون دلار به‌عنوان پاداش و 1.3 میلیون دلار کمک‌هزینه آماده‌سازی برای حضور در جام جهانی بوده است، مبالغی که تا امروز سرنوشتی نامعلوم داشت و حالا فیفا به کمک آنهایی آمده است که در این خصوص سؤالات متعددی داشتند.

در اسناد مالی فیفا که تصویر آن در ادامه این گزارش آمده است، اعداد و ارقام جالبی به چشم می‌خورد، از جمله پاداش یک میلیون و 617 هزار و 252 دلاری کی‌روش از پاداش 8 میلیون دلاری حضور تیم ملی در جام جهانی 2018 روسیه که متعلق به فوتبال ایران بود، اما او بیش از 20 درصد این مبلغ را فقط به‌عنوان پاداش و نه حقوق دریافت کرده و مبالغ دیگری نیز به حساب او واریز شده است، از جمله 412 یورو، 503 هزار و 745 یورو و 61 هزار و 809 یورو که در مجموع 565 هزار و 966 یورو (660 هزار و 766 دلار) می‌شود.

اسناد فیفا:۲۰درصد پاداش جام‌جهانی درجیب کی‌روش!

زیرمجموعه حساب‌های کی‌روش یک بازگشت یا کسر مبلغ 50هزار دلاری نیز وجود دارد که علت آن مشخص نیست. با در نظر گرفتن کسر 50 هزار دلار، در مجموع 2 میلیون و 228 هزار و 18 دلار مبلغی بود که از پاداش 8میلیون دلاری تیم ملی در جام جهانی 2018 فقط به حساب کارلوس کی‌روش واریز شده است. نکته جالب توجه این است که افراد مختلف در کادر او، پاداش‌های مختلفی از این پول دریافت کرده‌اند که این مبالغ به‌شرح زیر است:

اوسیانو کروز: 31 هزار و 973 یورو

مارکار آقاجانیان: 26 هزار و 399 یورو

دیه‌گو گیاچینو: 23 هزار و 72 یورو

آرین قاسمی: 19 هزار و 180 یورو

الکساندر لوپز: 16 هزار و 418 یورو

میک مک‌درموت: 12 هزار و 7 یورو

میکائیل هامبرتو: 11 هزار و 341 یورو

سباستین مندز: 11 هزار و 341 یورو

فیلیپه دوسانتوس: 7 هزار و 628 یورو

مجموع این ارقام پرداختی به افراد حاضر در کادر سرمربی سابق تیم ملی که به‌عنوان پاداش دریافت شده، 159 هزار و 359 یورو (186 هزار و 52 دلار) است. این ارقام با ارقام دریافتی از سوی کی‌روش به 2 میلیون و 414 هزار و 70 دلار می‌رسد، به این ترتیب فقط بیش از 25 درصد از پاداش صعود تیم ملی به جام جهانی 2018 به کی‌روش و دستیارانش رسیده و این جدا از مبالغی است که برای بازی‌های دوستانه‌ای چون ترینیداد و توباگو و ونزوئلا پرداخت شد که حرف و حدیث زیادی در خصوص این‌گونه بازی‌ها وجود دارد. دو مبلغ 143 هزار و 501 یورویی و 92 هزار و 41 یورویی برای این دو بازی که پیش از تمام این اتفاقات کی‌روش اشاره‌ای به همکاری اسرارآمیز با شرکت «ایوول اسپورت» به‌عنوان شریک خودش در انجام بازی‌های دوستانه تیم ملی کرده بود، به این ترتیب چندان سخت نیست که متوجه شویم سرنوشت این پول‌ها چه شده است.

اینجا چند سؤال از مسئولان وقت فدراسیون فوتبال مطرح می‌شود؛ این مبالغ بر چه‌مبنایی به حساب کی‌روش و اطرافیانش واریز شده است؟ به‌جز اعداد موجود در این صورت‌حساب، آیا مبالغی (به‌جز دستمزد) به حساب کی‌روش و اطرافیانش واریز شده است؟ فقط در همین یک صورت‌حساب در حالی بیش از یک‌چهارم پاداش فوتبال ایران در جام جهانی 2018 روسیه به حساب سرمربی پرتغالی و اطرافیانش واریز شده است که طبق قرارداد، پاداش او فقط 10 درصد از این مبلغ بود که معادل 800 هزار دلار می‌شود، اما چگونه فدراسیون فوتبال دستور واریز بیش از 20 درصد به حساب کی‌روش و در مجموع 25 درصد با احتساب دریافتی اطرافیانش را صادر کرده است؟ چرا مبالغ دیگری به حساب اطرافیان کی‌روش واریز شده است و آنها چنین پاداش‌هایی دریافت کرده‌اند، در حالی که در جام جهانی وزیر ورزش و جوانان 600 هزار دلار به‌صورت نقدی به اردوی تیم ملی برده بود و به‌عنوان پاداش بین بازیکنان و کادر فنی تقسیم شد؟

دریافت پاداش 19 هزار و 180 یورویی آرین قاسمی، به‌عنوان مترجم تیم ملی هم بحث‌برانگیز است. کی‌روش در حالی که زبان اولش پرتغالی بوده و سپس به زبان‌های اسپانیایی، فرانسوی و ایتالیایی تسلط دارد و زبان انگلیسی به‌نوعی زبان پنجم اوست، در ایران هم با مترجم انگلیسی‌زبان فعالیت می‌کرد و حالا مترجم زبان پنجم او بیش از 300 میلیون تومان فقط به‌عنوان پاداش ارزی دریافت کرده است، آن هم در شرایطی که صحبت کردن این زبان از سوی کی‌روش به‌صورت محاوره و ترجمه فارسی آن، گاهی اوقات جنجال‌های رسانه‌ای ایجاد می‌کرد.

کارلوس کی‌روش: مردم ایران خودشان ارزیابی کنند

پس از اینکه ریز جزییات نحوه پرداخت ۲۵درصد از پاداش حضور ایران در جام جهانی به کی روش و دستیارانش فدر برخی از رسانه‌های ایران فاش و منتشر شد، گفته می شود که مبالغ پرداختی بیشتر از مبلغ تعیین شده در قرارداد این افراد بوده است.

حالا کی روش با انتشار متنی در صفحه اینستاگرامش به این موضوع واکنش نشان داد و آن را تکذیب کرد. کارلوس کی روش سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران نوشت:

«۱- بعد سپری کردن ۸ سال از زندگی خود در تیم ملی، اجازه دهید این هواداران ایرانی باشند که ارزیابی و تقدیر خود را از خدمات، تعهد، صداقت، وفاداری و دستاورد‌های من به فوتبال ایران را انجام دهند. بالاتر از آن‌ها فقط خدا می‌تواند در مورد اعمال و تصمیمات من قضاوت کند.

۲- تمام افرادی که من افتخار و امتیاز این را داشتم که با آن‌ها همکاری کنم، مخصوصا اعضای کادر و بازیکنانم، منبع الهام من بودند. همچنین هواداران فوتبال ایران انگیزه من بودند. بدون همه آن‌ها، موفقیت و دستیابی به همه دستاورد‌ها و ایجاد میراثی که ما در طول آن روز‌های باشکوه طلایی به همراهی یکدیگر خلق کردیم، ممکن نبود.

۳- مراتب قدردانی و تشکر خود را به تک تک آن‌ها بابت فداکاری، شایستگی، اخلاق کار، صداقت و وفاداری به موفقیت تیم ملی اعلام می‌کنم. من معتقدم هواداران ایرانی مثل همیشه به اعضای کادر من، بازیکنان من و در کل همه ما کاملاً اعتماد دارند و در مورد اخلاق مداری، حرفه‌ای گری، صداقت و شخصیت ما هیچ شکی نیست.

در این لحظه که انسان‌ها به دنبال سلامتی، انسجام و اتحاد، تحمل درد مشترک و دوستی بیشتر هستند، این ویروس‌های انسانی (افرادی که اسناد پرداخت پاداش جام جهانی را منتشر کردند) از این فرصت استفاده می‌کنند تا حمله و فضا را آلوده کنند، بدون هیچ احترام و هیچ احساسی برای کسانی که متحمل رنج و مبارزه برای ادامه زندگی خویش هستند.

در زمان مناسب که اولویت‌های زندگی، به سلامتی و همبستگی اختصاص نمی‌یابد رو در رو در باره این موضوع صحبت می‌کنیم. البته به درستی اولویت‌های اصلی و دغدغه مردم ایران سلامتی و همبستگی است. من این فرصت را خواهم داشت تا ماسک‌های حاشیه سازان را با توجه به این توهین‌ها و ادعا‌ها پایین بیاورم.

من می‌خواهم یکبار دیگر مطلبی را یادآوری کنم که مدتی قبل از جام جهانی روسیه مطرح کردم: هرگز در فوتبال ایران افراد با منابع اندک این مقدار موفقیت کسب نکردند. متحد در کنار هم و با فداکاری‌های بی شمار، تنها برای سرافرازی تیم ملی.»

سلامت بمانید، خانه بمانید.

هرگز در تاریخ بشر، با تنها بودن و در منزل ماندن، ما نتوانستیم این مقدار به یکدیگر کمک کنیم.

دوست‌دار همگی شما

کارلوس کی روش»

فدراسیون فوتبال: یک دلار اضافه هم به کی‌روش پرداخت نکردیم

خزانه‌دار فدراسیون فوتبال درباره برخی از مطالب منتشره در رسانه‌ها درباره پاداش کارلوس کی روش توضیحاتی را ارائه کرد.

به نقل از سایت رسمی فدراسیون فوتبال، علی سلیمانی در این باره عنوان کرد: اطلاع کافی نداشتن و بیان مطالب غیرموجه در نشر خبر پاداش کارلوس کی روش سبب شد نخستین بار مدارک مثبته مالی مربوطه از طریق وب سایت رسمی فدراسیون فوتبال منتشر شود.

او در ادامه بیان کرد: در نامه مورخ ۲۶ آگوست ۲۰۱۸ درخواست پرداخت مبلغ ۸۰۰ هزار دلار (بابت پاداش صعود به جام جهانی ۲۰۱۸ – روسیه براساس قرارداد منعقد شده و با تاخیر پرداخت یک‌ساله) به همراه دو قسط آخر حق الزحمه کی‌روش به مبلغ ۷۰۰ هزار یورو ( با تاخیر پرداخت ۶ ماهه) که مجموع آن با تبدیل مبلغ یورو به دلار جمع به مبلغ یک میلیون و ششصد و هفده هزار و دویست و پنجاه و دو دلار که از سوی فیفا از حساب فی مابین کسر و به حساب کارلوس کی روش واریز شده است.

خزانه‌دار فدارسیون درباره سایر پرداخت‌ها به کادر فنی و دستیاران ایرانی و خارجی کی‌روش خاطرنشان کرد: سایر پرداخت‌ها به کادر فنی و دستیاران ایرانی و خارجی کی‌روش نیز به همین منوال بابت حقوق و پاداش بر اساس قراردادهای فی مابین بوده است. برهمین اساس در پایان تاکید می‌شود حتی یک دلار مازاد بر قرارداد به هیچ شخص حقیقی و حقوقی پرداخت نشده است. همان‌طور که در بالا گفته شد مبالغ فوق نیز با تاخیر چند ماهه به حساب کادر تیم ملی بزرگسالان اعم از سرمربی و سایر نفرات واریز شده است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *