صبح امروز مزایای وحشت کرونایی را بررسی می‌کند:

ویروس آموزنده

عاطفه خوافیان

این روزها که کرونا موضوع اصلی تمام صفحات مجازی و رسانه‌های رسمی بوده و همه از وحشت و ترس این ویروس صحبت می‌کنند بد نیست به بررسی برخی از مزایای این ویروس پرداخت.

کرونا این روزها به خبر و موضوع درجه یک تبادل اجتماعی پیام‌های رسانه‌ای تبدیل شده است. فارغ از اینکه مردم و حکام چگونه در این پدیده ظاهر شده و می‌شوند می توان پیش‌بینی کرد که نتایج مثبتی خود به خود در پی شیوع این ویروس به وجود آمده و بهتر است با توجه به وحشتی که در بین عامه مردم از شیوع این بیماری پدید آمده کمی به جوانب مثبت و مزایای این ویروس وحشتناک بپردازیم.

افزایش محبت  در روابط بین فردی و اجتماعی

یک جامعه‌شناس می‌گوید: این روزها شاهد این موضوع هستیم که همه نگران یکدیگر هستند و توصیه‌های مراقبتی به یکدیگر دارند که حتی اگر در بدبینانه ترین حالت فکر کنیم افراد به خاطر خودشان مراقب سلامتی دیگران هستند، باز هم فرکانس‌هایی از ابراز محبت را به یکدیگر ارسال میکنند که خوب است.

به گزارش صبح امروز، طاهره جعفری در مصاحبه با خبرنگار این رسانه می‌افزاید: مهارت خانه نشینی و ارتباط در این شرایط بسیار مهم و قابل توجه است چرا که این روزها همه تا حد زیادی مضطرب و نگران هستند و ممکن است فشارهای ذهنی خود را بر سایر اعضای خانواده اعمال کنند و بستر نزاع فراهم شود.

وی یکی دیگراز مزایای وحشت و اضطراب شیوع این ویروس ناشناخته تصریح می‌کند: بالا رفتن حداقل دو تا سه درجه سطح بهداشت فردی و عمومی یکی دیگر از مزایای این ویروس است چرا که مردم از ترس ابتلای به این بیماری خودمراقبتی خود و اقدامات پیشگیرانه را به خوبی انجام داده که این عامل بالارفتن سطح بهداشت در فرد می‌شود.

اهمیت حضور بزرگ‌ترها

جعفری با اشاره به آموزنده بودن این ویروس توضیح می‌دهد: این ویروس نشان داد که لازم است گاهی به بزرگترها، بیشتر از کودکان توجه کنیم، اشتباهی که این روزها والدین در زندگی خود هر لحظه در حال ارتکاب آن هستند و تمام توجه و منابع خود را صرف کودکان کرده و خود به قربانی هایی در زندگی تبدیل می شوند که نتیجه آن نیز می‌تواند قدر نشناسی و زیاده خواهی کودکان باشد.

این جامعه شناس اشاره می‌کند: کنار گذاشتن عادت‌های نامعمول ما ایرانیان در دیده بوسی‌های مکرر روزانه با دوستان و اقوام و تماس‌های غیر ضروری فیزیکی و حفظ بیشتر حریم شخصی بین افراد را می‌توان مزیت دیگر این ویروس شناخت.

وی در توضیح احترام به حریم خصوصی افراد اذعان می‌کند:شاید دیده باشید که اگر کنار کسی نشسته و مشغول گفتگو باشید طرف مقابل، به تکرار با دست بر پشت، شانه و یا بازوی شما برای تاکید بیشتر بر سخنانش می زند که این عادت، به ندرت در جوامع دیگر دیده می‌شود. و ویروس کرونا سبب کاهش و تصحیح این عادت غلط شد.

جعفری  افزایش خلاقیت را از دیگر نتایج این بحران برشمرد و تبیین کرد: در این مدت کلیپ‌های بسیاری در ساخت وسایلی که این روزها با کمبود آنها مواجهیم، نظیر ماسک، مواد ضد عفونی و ابزار لمس کلیدهای آسانسور و … مشاهده می‌کنیم .

مهارت خانه نشینی و کنترل صحیح روابط بین فردی

این جامعه‌شناس می‌گوید: این روزها باید زیاد در مورد شکرانه کنار هم بودن و سلامتی و اینکه همدیگر را داریم صحبت کرده و فضا را با برنامه ریزی‌هایی مثل کتاب‌خوانی دسته جمعی، بازی‌های جمعی و خلاقیت‌ها و کاردستی‌ها تلطیف کنیم.

وی در پایان خاطر نشان می‌کند: این دوران سخت هم می‌گذرد همان‌گونه که حصبه و سل و طاعون و … گذشت. باید به آسیب‌های روانی و اجتماعی پس از آن نیز توجه داشته باشیم و هر چه در این بحران با آگاهی و مهارت بالاتری برخورد کنیم، با پیامدهای منفی کمتری مواجه می‌شویم.

به هر حال هر پدیده اجتماعی همزمان دارای وجوه منفی و مثبت است که بعد از گذر از آن پدیده خود را نمایان می‌کند. به امید اینکه بحران پیش رو، نتایج مثبت بیشتری داشته باشد.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *