گزارش صبح امروز از ارائه خدمات درمانی به بیماران مشکوک به کویید-19 توسط پرسنل بیمارستان دکتر شریعتی مشهد؛ 

آن‌ها که از کرونا نمی‌ترسند 

به گزارش روزنامه صبح امروز، گسترش بیماری کویید-19 در ایران و آمار رو به رشد آن ترس و دلهره زیادی را در بین افراد جامعه از هر قشری به وجود آورده است. تأکید بسیاری از مسئولان در این روزهای پرالتهاب، عدم حضور در اجتماعات و ماندن در محیط امن خانه است. با این وجود قشری از جامعه در خط مقدم مبارزه با این بیماری ایستادگی می‌کنند تا جایی که در برخی موارد جان خود را در این راه از دست می‌دهند. فوت نرجس خانعلی‌زاده پرستار 25 ساله لاهیجانی بر اثر همین بیماری نشان می‌دهد که کادر پزشکی و پرسنل بیمارستان‌ها در این شرایط سخت چطور بر سر جان خود قمار می‌کنند. در این میان پرسنل بیمارستان شریعتی مشهد نیز در کنار بیماران بوده و نگرانی و تنش‌ها بر کیفیت خدمات آن‌ها تأثیری نداشته است.

در این راستا حمیدرضا رحیمی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در رابطه با خدماتی که از سوی بیمارستان شریعتی به افراد مشکوک به بیماری کووید- 19 ارائه می‌شود و امکانات موجود در این بیمارستان تشریح کرد: افرادی که در شهر مشهد مشکوک به این بیماری بوده و غربالگری می‌شوند به بیمارستان دکتر شریعتی منتقل می‌شوند و تا زمان بهبودی در آنجا حضور خواهند داشت. در این راستا تمامی امکانات دانشگاه علوم پزشکی مشهد به‌صورت مستقیم برای محافظت کادر پزشکی حاضر در بیمارستان دکتر شریعتی متمرکز شده است.

ارائه خدمات روانپزشکی به بیماران

وی افزود: از نظر ما کسانی که به بیمارستان دکتر شریعتی مراجعه می‌کنند، بیمار محسوب می‌شوند- فارغ از اینکه جواب آزمایش آن‌ها مثبت یا منفی باشد- بنابراین تمام وسایل و امکانات حفاظت شخصی برای پرسنل بیمارستان به اندازه کافی در نظر گرفته شده است. از سویی دیگر به تازگی واحد روانپزشکی نیز در بیمارستان مستقر شده تا بتوانیم خدمات روانپزشکی را به بیماران ارائه دهیم. همچنین این امکان وجود دارد تا خانواده‌ها بتوانند بیمار خود را به‌صورت تصویری ملاقات کنند.

اطلاع‌رسانی دقیق؛ به محض دریافت نتایج آزمایش افراد

رحیمی با اشاره به وضعیت مثبت یا منفی بودن جواب آزمایش افراد مشکوک به بیماری کرونا در مشهد تشریح کرد: مثبت یا منفی بودن جواب آزمایش افراد، تأثیری در ارائه روند درمان ایجاد نمی‌کند؛ چراکه از نظر ما افرادی که شواهد بالینی‌شان منطبق بر بیماری است مبتلا به بیماری در نظر گرفته می‌شوند و درنتیجه اقدامات لازم برای آن‌ها صورت می‌گیرد. از آنجا که ترافیکی تجمعی و در حال افزایش تقریبا 800 نمونه‌ای برای بررسی آزمایش افراد در تهران به وجود آمده، اعلام نتیجه نمونه آزمایش‌های برخی از شهروندان مشهدی زمان‌بر شده است؛ بنابراین به محض اعلام نتایج آزمایش‌ نمونه‌های فرستاده شده به تهران، اطلاع‌رسانی لازم را ارائه خواهیم داد.

46 نفر مشکوک به بیماری کرونا در مشهد

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به تعداد پرسنلی که در بیمارستان دکتر شریعتی خدمت‌رسانی می‌کنند، گفت: در این بیمارستان 119 پرستار، 25 پزشک و 48 پرسنل خدمات درحال فعالیت هستند و خدمات پاراکلینیکی و درمانی به مراجعه‌کنندگان ارائه می‌دهند. گفتنی است مجموع مراجعه‌کنندگان به بیمارستان دکتر شریعتی 46 نفر بوده که حال عمومی بیشتر آن‌ها مناسب است و تاکنون 3 تن بهبودی کامل خود را به دست آورده و از بیمارستان مرخص شده‌اند.

وی با بیان اینکه «پس از اعلام فراخوان، کادر پزشکی بیمارستان دکتر شریعتی فعالیت داوطلبانه خواهند داشت» بیان کرد: گفتنی است تعداد پرسنل فعال در بیمارستان برای خدمت‌رسانی کافی است و این افراد از سلامت کامل برخوردار هستند، اما در صورت افزایش بیماران، نیازمند نیروی بیشتری خواهیم بود.

امکان بررسی آزمایش کویید-19 در مشهد

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه «در حال حاضر تجهیزات لازم برای آزمایش بیماری کووید-19 به مشهد منتقل شده و امکان بررسی آزمایش افراد در مشهد وجود دارد» گفت: اگرچه که کیت‌های مربوط به بیماری را از سازمان بهداشت جهانی دریافت کردیم، اما از آنجا که امکان نمونه‌گیری مجدد به دلیل بالا بودن هزینه وجود ندارد می‌بایست منتظر بمانیم تا نتایج آزمایش برخی از شهروندان مشهدی از تهران بیاید.

لزومی به استفاده از ماسک وجود ندارد

وی در رابطه با کمبود ماسک در سطح داروخانه‌ها تصریح کرد: لزومی بر استفاده از ماسک برای عموم جامعه وجود ندارد، اتفاقا زدن ماسک، نوعی اعتمادبه‌نفس و ایمنی کاذب به افراد می‌دهد و منجر به بی‌توجهی در مابقی مراقبت‌ها چون رعایت بهداشت دست و … می‌شود. این درحالی است که مهمترین اقدام برای شکستن چرخه انتقال این ویروس، شستشوی دست با آب و صابون به مدت 20 ثانیه، لمس نکردن صورت و مخاطات آن، پرهیز از دست دادن و روبوسی کردن و حفظ فاصله با افراد است.

ممنوعیت خریدوفروش ماسک از سوی سازمان تجهیزات پزشکی

رحیمی تشریح کرد: در پروتکل‌های بین‌المللی سازمان بهداشت جهانی به استفاه از ماسک اشاره‌ای نشده است و ماسک تنها برای کسانی توصیه می‌شود که بیمار بوده و می‌خواهند در فضای عمومی حضور داشته باشند. متأسفانه در جامعه، تبی مبنی بر نبود ماسک و استفاده الزامی از آن وجود دارد و این شرایط به جایی رسیده که سازمان تجهیزات پزشکی هر گونه خرید و فروش ماسک در داروخانه‌ها را ممنوع اعلام کند.

خودمراقبتی، بهتر از قرنطینه کردن شهر است

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی در پاسخ به این پرسش که آیا قرنطینه شدن شهرهایی که شیوع بیماری بیشتری دارند صحیح است یا خیر، گفت: خودمراقبتی در خانه بهتر از قرنطینه کردن شهر است. درواقع همه افراد باید متعهد شوند تا در مدت زمان دو هفته در خانه بمانند و تنها برای فعالیت‌های ضروری از منزل خارج شوند. همچنین هنگام بازگشت به خانه استانداردهای لازم را برای خودمراقبتی رعایت کنند. متأسفانه در چنین شرایطی تعداد زیادی از افراد به سفر می‌روند. درواقع چنین شرایطی نشان می‌دهد مردم اطلاعی از شرایط موجود ندارد یا اینکه موضوع را جدی نگرفتند.

محدودیت برای حضور خادمان غیرمشهدی در حرم

وی در رابطه با اقدامات پیشگیرانه آستان قدس رضوی گفت: در جلسه‌ای که با معاونت اماکن و قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی داشتیم، نکات لازم به آن‌ها منتقل شد. در این راستا اقدامات بسیار خوبی در حرم مطهر صورت گرفته از جمله معاونت اماکن درخواست کرده تمامی خادمانی که از خارج مشهد برای خدمت‌رسانی به حرم می‌آیند از حضور در حرم اجتناب کنند. درواقع آستان قدس در این زمینه، عملکرد بسیار هوشمندانه‌ای داشته است.

ارائه آموزش‌های صحیح به کارگران، کودکان کار و زباله‌گردان

رحیمی در رابطه با چگونگی آگاهی‌بخشی به برخی از اقشار جامعه چون کارگران سرگذر، کودکان کار و زباله‌گردان توضیح داد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد با سازمان صنعت، معدن و تجارت و همچنین انجمن صنایع استان ارتباط لازم را داشته و تعداد زیادی برنامه و داده‌های آموزشی برای اطلاع‌رسانی صحیح در مورد بیماری برای این دو مجموعه فرستاده است. همچنین از سوی معاونت دانشگاه به تمامی مهندسان بهداشت حاضر در کارخانه‌ها که دارای مدرک بهداشت حرفه‌ای هستند آموزش‌های لازم ارائه شده تا اطلاعات لازم را با حضور در میان اقشار مختلف منتقل کنند.

پخش پوسترهای آموزشی در سطح شهر

رحیمی افزود: شهرداری مشهد به‌ویژه اداره کل روابط عمومی شهرداری همکاری بسیار خوبی با دانشگاه علوم پزشکی داشته و از این طریق توانستیم تعداد بسیار زیادی پوستر آموزشی در مکان‌های مختلف شهر ازجمله در ایستگاه‌های اتوبوس شهری قرار دهیم. همچنین تلاش کردیم با افراد تأثیرگذار در فضای مجازی نیز ارتباط بگیریم تا با همکاری لازم بتوانند اطلاعات صحیح را به طور کامل و مستقیم در اختیار مردم قرار دهند.

رسانه‌ها از حواشی بپرهیزند

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در رابطه با نقش رسانه در ارائه داده‌های صحیح به مردم تشریح کرد: مهمترین وسیله و ابزار برای آگاهی‌بخشی به مردم، رسانه‌ها هستند. از آنجا که راه انتقال این ویروس، فرد به فرد بوده؛ بنابراین برای از بین بردن این اپیدمی لازم است به تک‌تک افراد جامعه آموزش لازم را ارائه دهیم درنتیجه مهمترین نقش رسانه در حوزه آموزش به افراد است. بنابراین تقاضای ما این است که رسانه‌ها به جای پرداختن به حواشی بر آموزش و اطلاع‌رسانی تمرکز کنند؛ چراکه در حال حاضر آموزش به مردم برای پیشگیری و شکستن چرخه انتقال بیاری مهمترین اقدام است.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *