بررسی صبح امروز از وضعیت شیوع کرونا در مشهد:

مشهد در وضعیت قرمز

عاطفه خوافیان

شهردار مشهد گفت: درحال حاضر آژیر قرمز در مشهد به صدا درآمده و تا زمانی که آژیر سفید را دانشگاه علوم پزشکی  به صدا نیاورد، همه ما موظف هستیم که نکات را عایت کنیم.

به گزارش صبح امروز، محمدرضا کلائی،  در برنامه اشاره سیمای خراسان‌رضوی در خصوص اقدامات پیشگیرانه شهرداری برای مقابله با کرونا افزود: پس از مدت‌ها که از خدمت من در مقام شهردار می‌گذرد امشب برای اولین بار لازم و ضروری دیدم که در رسانه ملی حضور پیدا کرده و مردم را نسبت به این وضعیت بحرانی آگاه کنم.

کرونا؛کوه یخ

وی تصریح کرد: مسأله کرونا در مشهد مانند کوه یخ است؛ یعنی بخشی از آن بیرون و بخشی با توجه به دوره کمون می‌توند دارای آسیب‌های بعدی باشد. من معتقدم که ما کرونا را پشت سر خواهیم گذشت، روزی کرونا تمام و به یک بیماری متداول‌تر تبدیل خواهد شد، اما اینکه این کار چقدر طول بکشد، با چه هزینه‌ای باشد و چقدر تلفات برجا بگذارد، بستگی به رفتار ما و مردم دارد.

آژیر قرمز در مشهد به صدا درآمده است

همانگونه که در زمان جنگ آژیر زرد و قرمرز وجود داشت؛ الان آژیر قرمز در مشهد به صدا درآمده و این واقعیتی است که به‌وجود آمده و تا زمانی که آژیر سفید را دانشگاه علوم پزشکی  به صدا نیاورد، همه ما مکلف به رعایت هستیم.

شهردار مشهد عنوان کرد: حضور بسیاری از افراد در مراکز عمومی و تجمعات ضروری نیست و باید  این مسیله به طور جدی رعایت شود و خیلی مهم است که درک کنیم دو هفته آینده دوران پیک ماست و اگر همه ما در شهر مشهد مانند بحران‌های دیگری که پشت سر گذاشته‌ایم، دست به دست یکدیگر دهیم،  مردم جدی بگیرند و رعایت کنند این مسأله را با موفقیت پشت سر می‌گذاریم.

آمار نگران کننده

کلائی بیان کرد:درحال حاضر مردم دائما از ما آمار مبتلایان را می‌خواهند؛ آمار چه چیز را می‌خواهد به ما نشان دهد؟ آمار می‌خواهد بگوید وضعیت را باید جدی بگیرید؟ بله باید جدی بگیرید؛ یعنی مجموع ارقام می‌گوید که باید مساله را بسیار بسیار بسیار جدی بگیریم. آمار امروز ما با چهار روز قبل متفاوت است، همچنین هشدارهای  دانشگاه علوم پزشکی نیز هر روز  متفاوت است یعنی عملا اگر یک نفر هم در یک ماه آینده در استان ناشی از ویروس کرونا فوت کند، شاید یکی از عزیزان ما باشد؛ لذا اصلا نباید مساله را شوخی بگیریم.

هیچ‌کس از کرونا مصون نیست

کلائی اظهار کرد: این ویروسی همه‌گیر است که هیچکس از آن مصون نیست و هرکدام از ما می‌توانیم ناقل باشیم.  اگر  مردم را در کنار خود داشته باشیم و این دوهفته را جدی بگیرند و توصیه‌های دانشگاه علوم‌پزشکی را پیش ببرند، ما با دو فاکتور یعنی آرامش و جدیت موفق می‌شویم. جدی بودن در موضوع ممکن است استرس ایجاد کند که مناسب نیست و باید با آرامش ترکیب شود. ما می‌توانم در خانه بمانیم، برای خود برنامه‌ریزی کنیم، از شبکه‌های مجازی استفاده کنیم و میهمانی‌ها را محدود کنیم تا بتوانیم  این دوران  را بگذرانیم.

کرونا تا عید یا خرداد ؟

شهردار مشهد بیان کرد: اگرمردم رعایت کنند  تا عید نوروز پیک را خواهیم گذراند و هرچقدر مردم کمتر رعایت کنند، دوره بیماری طولانی‌تر خواهد شد  و بازاریان زیان خواهند کرد. شهر ما زیارتی است و نیامدن افراد به مشهد، به اقتصاد ضربه می‌زند؛ بنابراین ما باید شهر مشهد را هرچه زودتر از این بحران به سلامت عبور دهیم که این کار با همراهی مردم امکان‌پذیر است.

باید ۱۵ روز سبک زندگی خود را تغییر دهیم

کلائی خاطرنشان کرد: ما باید ۱۵ روز سبک زندگی خود را تغییر دهیم؛ یعنی در خانه بمانیم، از شبکه‌های مجازی و با استفاده از تصویر و صدا با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم تا ویروس منتقل نشود و خانواده‌ها و دانش‌آموزان از شبکه آموزش استفاده کنند. از امشب یک نفر مسؤل شود تا بر رفت‌وآمدها  و مسائل بهداشتی خانواده نظارت کند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *