صبح امروز به بررسی بازار طلا و ارز می‌پردازد:

طلای زرد در وضعیت قرمز

انسیه سروش

بازار طلا و سکه  وارز که این روزها در بازار هیجانی به سر می‌برد، امروز هم روند افزایشی خود را ادامه داد و رکورد صعود خود را بالاتر برد. این روند افزایش تا کجا پیش خواهد رفت؟ آیا ورود مجدد ایران به لیست سیاه، تاثیری بر نرخ فلز زرد دارد؟ شیوع ویروس کرونا  که به دنبال خود اختلالاتی را در اقتصاد چین و البته جهان ایجاد کرد، چقدر بر روند تغییرات قیمت طلا و سکه و ارز موثر است؟

به دنبال پاسخ سوالات فوق، به گفت‌وگو با رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر و نقره مشهد پرداختیم که در ادامه آن را می‌خوانید.

رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر و نقره گفت: بخشی از علت افزایش قیمت طلا در بازار، به دلیل افزایش قیمت انس جهانی است و دلیل اصلی آن افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش ریال که پول ما می‌باشد، است.

به گزارش صبح امروز، باقر معبودی‌نژاد در رابطه با قرار گرفتن ایران در لیست سیاه افزود: اتفاقی که در چند روز اخیر افتاد و ایران مجددا در لیست سیاه قرار گرفت، قطعا تبعاتی را به دنبال خواهد داشت؛ قرار گرفتن بانک‌های ایران در تحریم، سبب می‌شود تا عده‌ای احساس ناامنی کرد و برای حفظ سرمایه خود، به خرید طلا و سکه و ارز، روی بیاورند و این می‌تواند عاملی جهت افزایش تقاضا باشد. طبیعتا افزایش تقاضا، کاهش عرضه و در نهایت افزایش قیمت‌ها را به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: شاید FATF در درازمدت تاثیری بر بازار ما نداشته باشد اما در شرایط فعلی سبب افزایش تقاضا شده است به طوری که در دو-سه روز گذشته  با وجود رشد قیمت طلا و ارز، باز هم تقاضای مردم در این زمینه زیاد شده‌است.

لزوم ورود بانک مرکزی

معبودی‌نژاد تصریح کرد: دولت و بانک مرکزی باید وارد عمل شده و با تزریق ارز به بازار جلوی این وضعیت را بگیرد تا میزان عرضه و تقاضا برابر شود و بازار به تعادل برسد.

رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر و نقره مشهد در خصوص پیش‌بینی وضعیت نرخ طلا و سکه و ارز تا پایان سال جاری خاطرنشان کرد: این وضعیت قابل پیش‌بینی نیست اما بانک مرکزی می‌تواند با تزریق ارز به بازار شرایط را مساعد کند و از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها جلوگیری کند.

تحلیل معامله‌گران از بازار هیجانی

در مورد دلیل این هیجان توافق نظری خاصی وجود ندارد اما گروه بیشتری از معامله گران باور دارند تحت تاثیر رفتن ایران به لیست سیاه FATF، خریدها در بازار رشد کرده و از طرفی، عده کمی حاضر به فروش ارز و سکه هستند؛‌  دسته دیگری معتقدند که ورود ویروس کرونا به ایران و افزایش تلفات آن، فضای بازارها را نیز تحت تاثیر قرار داده است. عده ای بر این باورند که با ورود این ویروس و بسته شدن مرزها، جا به جایی اسکناس دلار دشوار شده و همین عامل انتظار معامله گران بزرگ را تحت  تاثیر قرار می‌دهد. به نظر عده‌ای، طلا از ایران خارج و به جای آن دلار از کشورهای همسایه وارد می شده که در شرایط جدید،‌این اتفاق سخت تر می‌شود. با این حال،‌ از نظر گروه دیگری ،‌ خروج دلار از ایران تحت تاثیر ویروس کرونا محدودتر می‌شود.

رشد قیمتی ناشی از جو روانی

متاسفانه بخشی از رشد قیمت‌ها ناشی از جو روانی صورت گرفته مبنی بر بازگشت ایران به لیست سیاه FATF است چراکه این اتفاق، تمایل به سمت دارایی‌های امن را افزایش می‌دهد. در این میان، افزایش نرخ حواله درهم و ضرر خالی فروشان ارزی از دیگر عوامل رشد دلار می‌باشد. در مورد رشد قیمت سکه نیز نباید از افزایش یکباره طلای جهانی غافل شد.

رشد فلز زرد تا کجا؟

در آخرین نظرسنجی هفتگی کیتکو نیوز که در بیست و یکم فوریه انجام شده، ۱۵ تحلیلگر حرفه‌ای وال‌استریت شرکت کردند که از میان آنها ۱۴ نفر معادل ۹۳ درصد افزایش قیمت و یک نفر معادل هفت درصد کاهش قیمت طلا را پیش‌بینی کردند.

از سوی دیگر، از میان هزار و ۱۲۱ نفر سرمایه‌گذاران خرد که در این نظرسنجی شرکت کردند، ۸۲۰ رای‌دهنده، معادل ۷۳ درصد افزایش قیمت طلا و ۱۹۲ نفر، معادل ۱۷ درصد کاهش قیمت این فلز گرانبها را پیش‌بینی کردند. ۱۰۹ رای‌دهنده یا ۱۰ درصد نیز نظری در مورد روند قیمت طلا نداشتند.

اعلام قیمت‌ها

بر اساس اعلام اتحادیه طلا و جواهر شهر مشهد، قیمت طلای ۱۸ عیار در بازار4 اسفند در مشهد، ۶۱۹ هزارو ۸۰۰ تومان اعلام شد.

صرافی‌های بانک‌ها، قیمت دلار را برای فروش به مردم ۱۴ هزار و ۷۵۰ تومان اعلام کردند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۴ هزار و ۶۵۰ تومان خریداری می‌کنند، بر همین اساس در طی روز یکشنبه قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شد؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *