پارلمانی با مخالفت شورای عالی سیاست‎گذاری

هرچند عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان می گوید اکثریت اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به تداوم کار شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان باور دارند اما خبرهای منتشر شده حکایت از آن دارد که طیف شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به دنبال عملیاتی کردن ایده «پارلمان اصلاحات» هستند.

حسن رسولی درباره خبرهای منتشر شده مبنی بر تصویت تشکیل پارلمان اصلاحات در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و مخالفت شورای عالی سیاستگذاری با این ایده گفت: مدل انسجام بخشی به فعالیت‌های سیاسی اصلاح طلبان به عنوان یک موضوع مفصل و قدیمی همواره مطرح بوده است. الان هم ممکن است نقطه نظراتی درباره اش مطرح باشد ولی جریان اصلاحات در سال‌های اخیر به صورت اجماعی به جمع بندی رسید که اعضای نهاد اجماع ساز مرکب از دو سوم دبیران کل احزاب اصلاح طلب عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و یک سوم چهره‌های ملی اصلاح طلب باشند تا در کنار یکدیگر هم افزایی ایجاد کنند. این مدل تصویب شد و در 3 پروژه انتخابات مجلس دهم، انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم و انتخابات شورای شهر پنجم مبنای عمل قرار گرفت.

عضو بنیاد باران با بیان اینکه بعد از هر پروژه انتخاباتی نقاط قوت و ضعف نظری و عملی مدل شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت، افزود: تلاش این بود که نقاط قوت تشکیلات برای آینده تقویت و ایرادات احتمالی برطرف شود. این دوره هم بلافاصله پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم و شوراهای پنجم، شورای عالی کارگروهی را موظف کرد تا این مأموریت را به انجام برساند، با اکثر دبیران کل احزاب صحبت و پرسشنامه‌هایی تنظیم و خدمت آنها تقدیم شد، با بعضی چهره‌های پیشکسوت و فعال سیاسی مصاحبه‌های حضوری صورت گرفت، در نهایت گزارش جمع بندی و به هیأت رئیسه شورای عالی سیاستگذاری تحویل شد.

این عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان اظهار کرد: در اولین جلسه شورای عالی همچون دفعات قبل گزارش کمیته ارزیابی عملکرد به بحث گذاشته خواهد شد و متناسب با نظر جمع، تقویت نقاط قوت احصا شده و رفع اشکالات احتمالی مندرج در گزارش مورد توجه قرار می‌گیرد تا در سازماندهی جدید لحاظ شود.

وی افزود: تا جایی که مطلعم اکثریت مطلق کسانی که در این موضوع مورد سئوال و مشورت قرار گرفته اند، درباره کارآمدی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان اتفاق نظر داشتند. باید صبر کنیم شورای عالی تشکیل، گزارش کارگروه ارزیابی عملکرد ارائه و برای انتخابات و فعالیت‌های بعدی اصلاح طلبان در این مرجع تصمیمات اصلاحی لازم گرفته شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب یادآور شد: پارلمان اصلاحات در سال‌های گذشته یک مرتبه توسط آقای الویری و یک مرتبه توسط آقای نجفی مطرح شده بود، نهایتا در کنار همه مدل‌های مطرح شده، خرد جمعی اصلاح طلبان به شورای عالی سیاستگذاری رسید تا جایی که من در جلسات این شورا بودم شاهد طرح جدیدی به نام پارلمان اصلاحات نبودم. اما معنایش این نیست که چنین نظریه‌ای وجود ندارد.

وی ادامه داد: به هر حال زمانی پایه‌های حزبی در کشور ما استحکام لازم را پیدا نکردند به عنوان یک جریان سیاسی برای اثرگذاری در حوزه سیاست داخلی باید از همه توان و ظرفیت مان استفاده کنیم، این ظرفیت و توان در دو بخش وجود دارد یک بخش اصلی احزاب است و یک بخش هم شخصیت‌ها و چهره‌های ذی نفوذ، موثر و تأثیرگذار. سازوکار شورای عالی سیاستگذاری به دنبال تجمیع این دو ظرفیت بوده و است.

رسولی درباره تصویب پارلمان اصلاحات در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و تأثیرش بر روند کار و فعالیت شورای عالی اصلاح طلبان، گفت: چنین خبری را نشنیدم، اتفاقا چون پیشنهاد تشکیل شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان از بطن، دل و متن شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در سال 93 خلق شد، همه نقطه نظرات احزاب و چهره‌های حزبی که به دبیرخانه شورای عالی اصلاح طلبان رسید، جهت اظهارنظر به شورای هماهنگی جبهه اصلاحات تقدیم شد و در این مورد نیز از این شورای رسما سئوال شد که آیا به تداوم کار شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان همچنان پایبند است یا خیر؟ طبیعتا اگر جواب خیر بود دیگر نیاز به بحث‌های بعدی نبود، پاسخی که این مرجع ارائه داد، مثبت بود و بر اساس همین پاسخ‌های مثبت کارگروه گزارشش را تنظیم کرد و در جلسه آینده شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان مطرح خواهد شد.

وی افزود: چون عضو شورای هماهنگی نیستم ممکن است آنجا نقطه نظرات دیگری هم وجود داشته باشد اما اکثریت دوستان به تداوم کار شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان باور دارند چراکه این مدل در اجرای 3 پروژه قبلی موفق بوده است.

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان درباره احتمال موازی کاری یا تقابل فعالیت بین شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان اظهار کرد: حتما اگر شورای هماهنگی که یک تشکل رسمی و جمع ظرفیت‌های حزبی اصلاح طلب در آنجا متمرکز است، به یک نظر دیگری برسند و آن را ابلاغ کنند با توجه به اکثریت دوسومی که در شورای عالی دارند حتما تعیین کننده خواهد بود ولی من چنین گزارشی دریافت نکردم بلکه برعکس نقطه نظری که از دوستان به شورای عالی رسیده، مبتنی بر تداوم کار سازوکار شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان است.

 

 

منبع: خبرآنلاین

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *